TokkTokk Startet 28.November.2008 Link til dette innlegget Startet 28.November.2008 Har kjøpt en tidlig 60 talls 8 HK G modell SABB. denne motoren er delvis demontert, og var under vann (salt) før den ble tatt på land. Motoren står fast, topp er demontert, mangler exospotte. Toppbolter og ellers alle løse skruer og muttre er det skikkelig gravrust på. Noen kloke hoder som vet hvordan det er best å få disse i OK forfatning igjen? Har hørt noe om sitronsyre etc. Foreløpig har jeg ikke gjort noe. Regner med at jeg må fylle motoren med diesel å få den løs igjen, må vel kanskje demontere hele saken for å skifte lagre etc. Noen som har noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Ferro-bet funker bra som rustfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Hei. Gravrust på boltene har jeg og erfart, men ikke på toppboltene. Boltene til vannpumpen og diverse deksler pleier å ruste endel. Vil anbefale deg å helle tynn olje i sylinderen og la det stå i et par dager før du prøver å løsne den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.