Jump to content

Problem med MaxSea 10

Wiskey

Recommended Posts

HEi.

Har kjøpt båt med GPS og kartprogram på PC.

Problemet er at hvis jeg slår på GPSn først og Pcen sist så hopper

pilen frem og tilbake, åpner og lukker program og er i det hele tatt umulig å styre.

For at jeg skal få det hele til å fungere må jeg starte pcen først, vente til skrivebordet

kommer opp, og så, før MaxSea starter, slå på GPSn.

Noen andre som har opplevet det samme?

Det er MaxSea 10, WinXP og FurunoGPS.

Hei. Problemet ditt ligg i XP. Når windows blir starta opp, så går den igjennom alle tillkobla hardware som er kobla til maskina. Og det som er problemet er at windows trur at GPS'en din er ein mus. (Den må no få ha skitne tanka den også) :smash:

Eg har sjølv dette problemet med ein GPS eg kjøpte hos Clas Ohlson, men der låg det ved eit ark i pakningen som forklarte om problemet.

Så eg trur du må leve med den oppstartsprosedyren du har, men det kan hende ein datakyndig person kan hjelpe deg.

Problemet ditt er kjent som "The Jumping Mouse Bug" i Windows 2000/XP. Operativsystemet tror at GPSen din er en seriell mus. Furuno har en liten programsnutt som ordner dette. Alternativt kan du deaktivere enheten i "Enhetsbehandling" eller redigere "oppstartsalternativ-filen" på PC'en din. Den siste er definitivt den beste løsningen, og følgende fremgangsmåte kan benyttes for dette:

Koble GPS'en fra fra PC'en

Høyreklikk på "Min Datamaskin"

Velg "Egenskaper"

Velg "Avansert"

Velg "Innstillinger" under "Oppstart og gjenopprettinger"

Trykk på "Rediger"

Legg til:

/NoSerialMouse på siste linje (skriv eksakt som det står med store og små bokstaver)

Linjen skal nå hete som følger:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\XP="Windows XP" /fastdetect/NoSerialMouse

Velg så "Avslutt" fra Fil-menyen.

Svar "Ja" på spørsmål om du vil lagre endringer

Start om PC'en din og koble til GPSen din på nytt. Problemet skal nå være løst en gang for alle :smiley: . Det er ikke så vanskelig. Følg bare punktene nøyaktig som det står.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...