osa Startet 29.November.2008 Link til dette innlegget Startet 29.November.2008 Prøver å finne ut mest mulig om båten min. Kjøpte den for tre år siden og har pusset den betydelig opp, men bare på skrog, interiør og overbygg.. Det som har med motor, propell, ror, gear og elektrisk er bare holdt så det virker på et vis.. Gearet er så vidt jeg har klart å finne ut et PARAGON-gear. Jeg har klart å finne ut at utvekslingen er ca 2:1. (målte på reimskiva foran og på propellakslingen) Motoren er en BMC 1500 fra ca 1980 (?) Hvem kan hjelpe meg med videre identifisering av gearet? Det er så mange typer og betegnelser. Det må da være noen som har et slikt gear der ute! Hjeeeeelp !! Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 30.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Det står et nr på plata ved oljepeileren. (ser det på første bildet) J4 og Z12560 Kan det brukes til noe? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Kanskje du finner gearet ditt her, pdf fil Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 30.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Kanskje du finner gearet ditt her, pdf fil -har forsøkt å lete meg fram i tabellene du viser til, M/S Bastard, men finner ikke noe som stemmer helt. Ut fra reduksjon ca 2:1 må det bli PM20R/L, PM200L, PMB20R/L, PMB200L, PL20R/L eller PL200L. Men dette A-målet stemmer ikke med mitt gear (Har vært i båten og målt og funnet at A=426mm B-målet var vanskelig å måle... Ut fra at jeg har en 37hk motor (BMC1500) er det kanskje trolig at jeg har det minste av disse (PM20), men da burde A-målet vært 439,17.. ? Kanskje det er eldre typer som ikke står på disse tabellene? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Ville sendt en mail til Paragon marine Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 hei. gearet heter p 22-l. har samme i båten min,sitter på en ford 2715 e Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Takk til Bastard (men jeg prøver litt mer her, jeg. Er ikke så glad i fremmedspråk. -både snakker og forstår best morsmålet.. ) gearet heter p 22-l. har samme i båten min, takker for det, camo. føler at svaret nærmer seg nå.... Men: --Er du sikker på at det er det samme. Ut fra en tabell jeg har funnet, ser det ut til at 22 har utveksling 1,5:1 mens jeg har 2:1. Da passer det bedre med P23L etter tabellen . Et annet sted (E-bay) fant jeg en uklar kopi av en manual der lengdemålet på gearet (42,6cm) ser ut til å stemme bedre med 22 og 23 enn de jeg har funnet tidligere. --har du 1,5:1 eller 2:1 utveksling? --Har du manual / deleliste til gearet ditt.. eller til 200-serien..? --Hva slags olje bruker du? Må olje skiftes med faste interval? --Har en liten lekkasje på toppen av justeringshendelen. -har du slike erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 hei igjen har akkurat vert i båten og sjekket, nummeret du har på gearet ditt J 4 Z1256 , er det samme som står på mitt gear, i tilegg har eg en merkeplate som dessverre er delvis uleselig ,men på nederste linje står det 4037 P22-L. ang utveksling har eg fått opplyst 2 : 1 av tidligere eier . skal leite litt i båtpapirene å se om eg kan finne bruksanvisning/tegninger. oljen eg har brukt er ATF A, også opplyst av tidligere eier Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 -har funnet et annet nr også, nede på babord side helt fremme mot motoren: R 12563 og JFC Noe plate med opplysninger er ikke å finne , hvis den ikke er under.. Det er fritt frem til alle andre som kan bidra "til sakens opplysning" Det er sikkert noen der ute i svarte natten som vet... eller tror... eller tror de vet ... eller.... . Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 ligger inn et par bilder av gearet mitt. en ser tydeligt merket etter merkeplaten på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet. -ser ikke så bra ut gearet mitt nei, rust og olje... Ser veldig likt ut dette, ja. i form og fasong.. Når du får tid og anledning; (det haster ikke, har hele vinteren på å finne ut dette, jeg..) -kan du sjekke det andre nr. (R 12563 og JFC ??) -kan du måle hvor lang den delen/tuten som går mot akslingen er? (17,5cm??) Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Hei osa båten står 1 meter fra husveggen så det er lett å gå ut å sjekke . avstanden på tuten måler eg til 180 mm hos meg, nummeret på siden er R 12563. oljelekasje på toppen v hendel har eg aldrig hatt, men i simmelring rundt aksling kommer en dråpe av og til. tok noen bilder til og håper di kan hjelpe deg til videre id av ditt gear. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Takker igjen,camo!! Det meste tyder på at vi har samme gear, eller at 22 og 23 er så lik at deler og innmat er de samme.. Har du noen form for manual / rep.håndbok el. liknende. Jeg betaler med gull for en kopi..... NOEN ANDRE som har....? Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Snublet nettopp over en manual. Legger den inn i Båtplassen arkivet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
fs Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Hei Hvordan fungerer gearene deres da? Mitt gear virker uslitelig, men høres ut som et steinknuseri på lavt turtall, banker og slår etc. Gearet har vært i molekyler flere ganger, samt kjørt i benk. Alt er funnet i orden. Problemet er og blir rettskårne tenner på drevene som gir resonans/støy. Spesielt ille dersom jeg sakker for fort ned eller motorseiler (gearet mister moment/belastning) Mitt gear er av grovere kaliber enn gearene over her. (husker ikke betegnelsen i farten) Omsetning er 3:1 Montert på en 6-cyl Perkins. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Steinknuseri ja. He he. Jeg har Modell P33L har jeg nettopp funnet ut. Mitt låter sannsynligvis akkurat likt ditt på lavt turtall. Må "tune" litt på gassen for å få bort lyden. Jeg må til å service'ere mitt nå i vinter. Lekker olje ut i bakkant (akslingen) og har litt slark også her. Må ihvertfall bytte lageret og simmerring i bakkant. Får sjekke ståa på gearet forøvrig. I nøytral har jeg en liten vandring forover. Kan være jeg må bytte platene også. Har forespurt KD Trading om de har evt. kan skaffe deler. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
fs Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Hei Njord Du skal ikke se bort fra at vi har samme gearet. Betegnelsen din virket kjent. Jeg ser at også du har motorseiler. Jeg måtte bytte thrustelager pga seiling med roterende propell. Gearet liker ikke dette. Mulig at dette er ditt problem også? Lyden har jeg lært meg å leve med. Gearet har ellers fungert helt greit så lenge jeg har hatt båten, ca 10 år. Gearet er forøvrig 30 år. Bra gear, overdimensjonert og enkelt, dog gammelmodig konstruksjon med rette tenner etc. Paragon ble kjøpt opp av Twin Disc, som jo også er bra greier. Ser av nicket ditt at du holder til i Rogaland. Jeg var i kontakt med Hundevåg Slipp og mek. for en del år siden. Det var en ansatt der som kjente godt til Paragon. KD-trading kjenner jeg ikke til. PS: Jeg har hørt at Hurth har et gear som stemmer ut ganske bra målmessig dersom du mot formodning skulle finne på å bytte ut "steinknuseren". Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Takker for tipset 'fs'. Det later til at vi har mye de samme erfaringen med dette gearet. Jeg gir det en sjanse og ser hva jeg finner ut når det er molekylærbehandlet Dessuten er jeg mye mer beroliget etter å ha hørt dine erfaringer med og kommentarer til ulyden. Fant du manualen jeg la inn her? Jeg har fra flere hold fått referert at KD Trading er rette plassen for deler til Paragon, og dessuten til Njord sin BMC 6/98 (5,7 l) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.