mateco Startet 29.November.2008 Del på Facebook Startet 29.November.2008 Hva gjør en båt ”sjøsikker”? Dvs. sjøsterk med hensyn til bølger, strøm og vind. Mine påstander er følgende: En kjøl båt er bedre enn V-bunn! En rund hekk er bedre enn en tverr hekk! Trim flaps utgjør en risiko ved bølger aktenfra og spesielt aktenfra/tvers! Trim flaps montert direkte bak hekken utgjør enn større risiko enn hvor trim flaps er montert integrert delvis i hekkens bunn! En båt påmontert badeplattform er i større vansker enn samme båt uten! Er vi enige? Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
avsluttet Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 er ikke så sikker på det med tverrhekk, men det jeg har sett av halvplanende båter er at i grov sjø bakfra kan bevegelsene bli nokså voldsomme hvis farten er større enn "bølgefarten". Jeg innbiller meg også at det blir ikke så mye slingring med tverrhekk, men om det vet jeg ikke så mye om. Mye av sikkerheten ligger også i konstruksjon av dekk og overbygg, og solide installasjoner. Det hjelper ikke med godt skrog hvis det blir stopp og man reker i fjæresteinene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Først og fremst er det kunnskap og god sjømanskap som gjør en båt sikkert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
fiskebat Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Det er kunn fastskrudd eller innstøpt balast som kan regnes for ballast, mange uhell skjer pga løs ballast. Forøvrig ser jeg på hovedsiden att denne tråden hvist 0 ganger men har alt fått 3 innlegg , merkelig Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2008 Først og fremst er det kunnskap og god sjømanskap som gjør en båt sikkert. Jørg Skulle gjerne ha sett vedkommende i en kano i sterk kuling utenfor Hustadvika! Tror neppe kunnskap og sjømannskap har villet hjulpet ham/henne der og da!! Men du mener sikker at vedkommende med slike egenskaper aldri ville ha havnet i en slik situasjon? Det hjelper ikke med kunnskap og sjømannskap hvis båten man er oppi ikke behersker værforholdene!! Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Enzo Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 En båt som ikke sliter ut den som fører den er en viktig ting , nummer to er at det er en seilbåt med seilene oppe Det med vist/innlegg er litt merkelig https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/merkelig.jpg Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2008 En båt som ikke sliter ut den som fører den er en viktig ting , nummer to er at det er en seilbåt med seilene oppe Det med vist/innlegg er litt merkelig https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/merkelig.jpg Beklager akkurat der!! Skulle nok nevnt "motorbåter"i tråd-heading (Nå for seint!). Seilbåter har jo en helt annen konstruksjon mhp vær og vind! Når det gjelder "det pussige med oppdatering av av antall innlegg og antall leste" så er det noe jeg også har registrert. Men jeg tror at det har noe med BP's måte å oppdatere siden på. For meg OK Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Evita IV Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Det hjelper ikke med kunnskap og sjømannskap hvis båten man er oppi ikke behersker værforholdene!! Mateco Etter min mening tar du feil. Du kan godt ha en båt som behersker forholdene, men har du ikke kunnskap og sjømannsskap, så kan det allikevel ende galt. F.eks kan du i dårlig vær bruke motorkrafta feil. Selv på hurtigruta kan det få fatale følger hvis motorkrafta brukes feil i dårlig vær. Ergo; kunnskap og sjømannskap er definitivt viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Mine påstander er følgende: En kjøl båt er bedre enn V-bunn! En rund hekk er bedre enn en tverr hekk! Trim flaps utgjør en risiko ved bølger aktenfra og spesielt aktenfra/tvers! Trim flaps montert direkte bak hekken utgjør enn større risiko enn hvor trim flaps er montert integrert delvis i hekkens bunn! En båt påmontert badeplattform er i større vansker enn samme båt uten! Er vi enige? Nei, sannsynligvis ikke! Kjølbåt eller mener du da deplassements båt? I så fall vil denne slingre mer enn en båt med V-bunn. I en båt med V-bunn vil motorkrafta være stabiliserende. En halvplaner kontra en båt med f.eks drev, tja, har hatt begge deler og synes ikke det er store forskjellen. En tverrhekk vil ha større oppdrift enn en rund hekk. I unnasjø vil vil dette være både bra og dårlig. Dårlig: sørre oppdrift, lavere baug. Feil bruk av motorkraft vil kunne medføre sjø oppå bakken, på frontruter, under gangstercappen. Bra: mindre fare for sjø på hekken. Trimflaps er en stabiliserende faktor. Sjø aktenfra har liten betydning. Sjø fra siden, da kan du rette opp fartøyet riktig ift bølgene. Har positiv erfaring med dette. Badeplattformen kan ikke utgjøre noen sikkerhetsrisiko. Sjøen vil uansett umiddelbart bli drenert av, selv med "tett" badeplattform. Det kan imidlertid ikke utelukkes at en båt med liten oppdrift akter kan bli noe presset ned i sjøen hvis bølger og fart ikke tilpasses. Generellt skulle ikke dette være noe problem slik fritidsbåter blir benyttet. Så lenge en halvplaner/V-bunn er i fart ville denne være å foretrekke framfor en deplassements båt. Motsatt hvis du ligger stille. mvh Evita IV Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2008 Etter min mening tar du feil.Du kan godt ha en båt som behersker forholdene, men har du ikke kunnskap og sjømannsskap, så kan det allikevel ende galt. F.eks kan du i dårlig vær bruke motorkrafta feil. Selv på hurtigruta kan det få fatale følger hvis motorkrafta brukes feil i dårlig vær. Ergo; kunnskap og sjømannskap er definitivt viktig. La nå ikke denne tråden havne ut av sin hensikt! Dette handler om design og konstruksjon av båten mhp sjøsikkerhet! At mange her innehar nødvendig kompetanse vedrørende sjømannskap ser jeg på som en selvfølge og er derfor ikke et tema!! Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Trådstarters enkle spørsmål er som de fleste vet, svært komplisert. Jeg velger å tolke det slik: Hvilken motorbåt konstruksjon er tryggest mot forlis i all slags vær? Så lavt tyngdepunkt som mulig. Ikke det mest komfortable (slingrer lett), men det tryggeste. V-bunn. Minst påkjenning mot fall fra stor høyde. (Fall fra bølgetopp til bølgedal). Dersom fart er av betydning, er en planende v-bunn eneste løsningen Lett vanntett overbygning. Vanntett under belastning (brytende sjø). Jeg vet ikke om noen lystbåt som tilfredstiller dette kravet. Sammen med lavt tyngdepunkt gir dette en selvrettende båt. Spissgatter. Men fordelene ved tverr hekk overveier den lille forskjellen i risiko. Ikke trimplan. Men fordelene med trimplan i naturlig gange overveier risikoen ved brytende akterlig sjø. Slingrekjøl. For personbeskyttelse. 2 motorer, 2 rorblad Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Selv på hurtigruta kan det få fatale følger hvis motorkrafta brukes feil i dårlig vær. Hva mener du med dette? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 En traust Viksundbåt ,Malo e.l med åpne dieselfilter, normal sunn fornuft og en motor som en kan stole på Ford, Perkins, Yanmar, eller Cummins gjør nok susen i dårlig vær! Hvis ser vi bort fra "skipperens" egenskaper! Erfaringsmessig vet vel de fleste enig i at skipperen er det svakeste leddet i de aller fleste tilfeller!!! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Hva gjør en båt ”sjøsikker”? Dvs. sjøsterk med hensyn til bølger, strøm og vind. Mine påstander er følgende: En kjøl båt er bedre enn V-bunn! Er vi enige? Mateco Nei , helt omvent, om du får en bråttsjø eller ett ekstremt vindkast mot siden så blir båten hengende igjenn på kjølen som hvirker som ei stor åre og sjøen tvinner da båten rundt. Det er mange som er usikker på hvor mye båten sin tåler, ett godt tips dra ut i nærområdet sammen med andre i uvær og få testet båtene der di følger med hverandre om noe skulle skje , alle båtforeninger burde ha arrangert slike muligheter. Det som da oppstår for de som skjelden er utsatt for dårlig vær : 1 Dieselfiltret / ne går tett og motoren stopper pga alt bunnslammet i tanken /ne blir blandet inn i dieselen 2 Det kan bli for mye skumm i diseltanken om den ikke er full slik att det kommer luft i diselpumpa og motoren stopper, 3 Løse gjenstander,løs ballast etc kan forskyve seg og i verste fall slå hull i båten. Og så har vi fiskerflåten : 1. Overlast eller feil lasting 2. Bølger slår i stykker styrhusvinduene eller deler av styrhuset hender og , men tror det da ofte ikke er båten sin feil når dette skjer 3 Gamle tresjøyter kan knekke sammen (spantene knekker) om di kommer for dypt nei skjøen ettter å ha fått en skjø over seg. 4 Det hender og at det kjøres hull i baugen på treskjarker (bordene knekker) i dårlig hvær , Det er så godt som umulig å forlise med en godkjent fritidsbåt pga dårlig vær der båten er årsaken. Mener det er under 1% av ulykkene som skyldes båten , Nesten alle ulykker skyldes båtføreren og oftest er alkohol hele eller en del av årsaken til ulykker. Forbehold om trykkleif. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Dette handler om design og konstruksjon av båten mhp sjøsikkerhet! Mateco Da bør du kanskje presisere nettopp det. Du kommer med flere påstander, det kunne det ha vært interessant å høre hva du legger til grunn for disse. Evita IV Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Jeg holder på å montere hydraulisk styring på båten min. (edit: dvs. jeg skulle ønske jeg holdt på med det i stedet for å pusse og male en tre etasjes trapp her hjemme) Det tror jeg vil være en stor sikkerhetsfordel. Har kjørt en sommmer med teleflex styring. Dette originale styreanlegget er bra opp til 8 knop. Over denne farta så river den 19" Radice Skewback propellen i roret så mye, at hvis jeg slipper rattet så legger båten full sving til ene siden. Det er farlig i 25 knop. Den hydrauliske styringa har tilbakeslagsventiler på rattpumpas utløp. Det vil si at hvis jeg ramler i en bølge/glipper rattet, så vil båten holde kursen, i stedet for å skjene brått til siden, så jeg ramler og slår hodet (og blir enda galere). Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Krimart Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Viktigst er selvsagt kapteinens kompetanse og vurderingsevne, men ut over det: Snakker vi om trygg i høy sjø: 1: Stabilitet, unngå å gå rundt, og helst selvrettende hvs mangår rundt. 2: Lukket /selvlensende konstruksjon som tåler at store bølger bryter over. 3: Robust fremdriftsmiddel Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fokuserer så mye på trimflaps og badeplatfom, etter min mening betyr det mindre, med mindre det er kritisk fdersom de rives av, f.eks. at det blir hull i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Har kjørt en sommmer med teleflex styring. Dette originale styreanlegget er bra opp til 8 knop. Over denne farta så river den 19" Radice Skewback propellen i roret så mye, at hvis jeg slipper rattet så legger båten full sving til ene siden. Det er farlig i 25 knop. Båten vil på tvers av sjøen. Reagerer man for seint er det akkurat det som er litt skummelt når man presser opp farta med mye sjø bakfra. Om det allikevel gjøres er det like greit å ikke styre for mye kontra hvis dette skjer, siden du da får en kregning av rorutslag/propellstrøm i tillegg til den kregningen bølgen utgjør. Har selv hatt en opplevelse med dette som ga "prikking" i hodebunnen og rundt ørene. Dette med en Minor 7100. La båten være litt "friere" i sjøen og ikke press på med for mye ror og motorkraft når det røyner på. Skulle tro en badeplatfor ikke utgjør noen problemer så lenge man er i bevegelse, om man ligger stille og feks fisker kan man kanskje få mye sjø oppå slik at den må jo tåle det. Jeg har derimot hørt om tilfeller der en påbygget flaps på en viksund 31 kombi ble avrevet under fiske, noe som nesten resulterte i forlis da det ble lekasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Viktigst er selvsagt kapteinens kompetanse og vurderingsevne, men ut over det: Snakker vi om trygg i høy sjø: 1: Stabilitet, unngå å gå rundt, og helst selvrettende hvs mangår rundt. 2: Lukket /selvlensende konstruksjon som tåler at store bølger bryter over. 3: Robust fremdriftsmiddel Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fokuserer så mye på trimflaps og badeplatfom, etter min mening betyr det mindre, med mindre det er kritisk fdersom de rives av, f.eks. at det blir hull i skroget. Helt enig. Mht pkt 1 så har planene skrog og deplassementsskrog begge sine fordeler. Tradisjonelt bruker fiskere deplassementsskrog. Dette har sine klare fordeler når en ligger stille og fisker eller haler bruk. Under gange ville jeg foretrekke planende skrog mht sikkerhet. Da tar jeg utgangspunkt i den måten jeg benytter båt til; nemlig fritidsbruk. En ser imidlertid at også fiskere benytter seg av hurtigående fartøy, halvplanende skrog. Stabilitet er jo viktig for alle typer fartøy. Båter som har sine tanker plassert helt i bunnen, (helplanende)og som ikke har annen ballast, vil ofte merke forskjell på stabiliteten når det blir/er mindre på tankene. Har en i tillegg flybridge og har personnell her, kan det bli kritisk. (Egen erfaring) Deplassementsbåter som ruller "hurtig", kompenseres ofte med en vanntank på rorhuset for å dempe hurtige bevegelser. Andre har stbilisatortanker i bunnen som kan fylles/tømmes ettrer behov og hvor det også er innmontert perforerte skott i slik at sjøen renner i et visst "tempo" fra side til side. Seilbåter har jo en stor kompenserende vekt i kjølen og årsaken til det vet vi jo. Denne båttypen ville kanskje være å foretrekke i dårlig vær uten at jeg kan si at jeg har erfaring med det. Evita IV Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Ellers så må man av og til opp av stolen når det slingrer forferdelig pga -jolla -løse ting i kabinen som raser rundt -pissetrengt -gjenstander som har løsnet på dekk -spy -luker man har glemt -undersøke rare lyder og vibrasjoner -åpne dører som smeller -passasjerer som syter og skriker Er man da tilstrekkelig sikret med håndtak, eller livliner på dekk? Jeg var mannskap på en seilbåt engang hvor kapteinen forsvant i et kleskap så flisene føyk, det var bare beina som stakk ut. Er oppvasken tatt og satt på plass? Og "nipset", står det fremdeles på hyller og bord? Litt OT, ville bare nevne det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.