Diesel248 Startet 29.November.2008 Del på Facebook Startet 29.November.2008 Eg driver og skal lage eit aggeregat. Siden det er vinter og når båtane er trygt på land har eg litt ekstra fritid. Og lurte på å lage eit aggeregat. Her er noko av det tilgjengelege innan maskin og generator: Motor nummer 1: Motor nummer 2: Trefasemotor: Motorane: Er i topp stand, venter berre på noko og drive. Generatoren er ein litt eldre NEBB Trefasemotor på 750W, 3,5A og 220V. Eg leste att desse motorane kan brukast til aggeregat HER. Men den må først ombyggast til en-fase. Her er seks ledningar i koblingsboksen: Her er spørsmåla: Korleis skal dei seks kablane koblast? Korleis skal ein ombygge motoren til en-fase? Korleis få motoren til å ladde? Korleis kan eg lage eit skikkelegt ladde anlegg? TAKK FOR SVAR! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
JRK Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Hei, Det er jo alltid hyggelig å lage ting selv, men dette virket ganske stort for å få 750 W. Det er mye fint å få kjøpt av ferdiaggregater Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 29.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2008 Ja det er alt for store motorer til berre 750W, men det er eit førstegongs aggeregat for lærdomens skuld. Eg skal seinare skaffe genertorer av større kaliber (KW) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
MaLang Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Skulle gjerne hatt ett lite aggregat som kun ga 12v lading... ikke no 220v inverter etc... Inverter kan man heller legge litt ekstra penger i utemom aggregatet:) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 29.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2008 12v er jo berrre å sette på dynamofesta på motoren. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Hilmar 2 Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Du må bygge om til Turtallsregulator vel? for fast turtall? en jeg kjenner kjøpte 10 hestern sin i 1968 som agregat og bygde den om til marine, Så sabb agregater har vært å finne før. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
MaLang Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 12v er jo berrre å sette på dynamofesta på motoren. Tenker det er greit med en ekstern lading utenom motor- ifall alle banker er flate... og som i tillegg kan kjøres når båten står på land:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Jeg kjøpte et lite og hendig aggregat i Sveriga, på Norbysenteret. Kosta litt over 500kr, 530 eller noe slikt. Veier 17kg og gir 5ah ladestrøm, og 720w maks/220 volt. Har testa det med 1000w og det gikk. Sto med det 1 time og det var ingen problemer, men det anbefales nok ikke :) Støyer lite, og starter bestandig etter 2 trekk i snora. Og går ca 4-5 timer på en tank bensin, 2%. selges i Norge som Norgesaggregatet, men til en mye høyere pris. Men jeg er kjempefornøyd med mitt. Og det blir med som nødstrøm til lading etc på turene til sommeren. Er så lite at det fint går under en benk i båten Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
MaLang Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 For å være litt On Topic. Hva med å putte på en vanlig 12V dynamo og bruke en inverter til å produsere 220V med. Da kan du i teorien også lage deg turtallsregulering med tilbakekobling fra en shunt som måler strømtrekket. Ett lite batteri i den kretsen der er vel heller ikke å fornekte:) Hvordan går det å kjøre vaffeljern, vannkokere og microbølgeovner på disse sinus inverterene? Forsåvidt også disse små stekovnene på tett over kilowatten... Nordic Power har jo en serie med sinus invertere som gir mye strøm til en relativt ok penge... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Hei Du viser på bilde 1, ein regulator på ein Sabb semidiesel. Vi ser og at kula har rund flens nedpå topplokket. Dermed so konkluderer eg med at det er ein C, 5/9 Hk. Den er laga for å gå med eit turtall på ca 750 o/m. Neste bilde viser ein Sabb diesel, antagelig type G. Desse finst i to variantar. Dei eldste var oppgitt til 8 Hk /1500 o/m, desse vart forsterka, og heite då 10 Hk/ 1800 o/m. Begge desse motorane har ein regulator som er egna til motor i båt, og det er ei anna regulering enn det som krevst av ein motor som driv generator. Denne skal holda konstant turtall uansett belastning. Du viser bilde av ein gammal elektrisk motor av fabrikat Nebb, det er fortalt at den er på 750 W, men det er ikkje sagt noko om kva turtall den er vikla for. Eg held det dog sannsynlig at den er vikla for 1500 o/m, den hastigheten er volumseljaren av el. motorar. Problema, slik eg ser det vert då: 1) Å få denne motoren, som skal gå som generator, til å gå med eit riktig og stabilt turtall. 2) Å få dette til å gi strøm i det store og heile. 3) Om du får den til å produsera strøm, å halda den under kontroll, dvs. riktig spenning. Eg har sett noko om at det går an å bruka ein slik motor til generator, men då heiter det seg: Kun i samkjøring med maskin som er bygd som generator, aldri åleine. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Hei, Det er jo alltid hyggelig å lage ting selv, men dette virket ganske stort for å få 750 W. Det er mye fint å få kjøpt av ferdiaggregater Kjøpte ett 800w agregat på OBS Bygg for 2 år siden,på tilbud kr.500,-Har det stående ombord alltid,til nød/lading etc. (veier ca.12-15 kg.)+ det tar veldig liten plass. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Eg driver og skal lage eit aggeregat. Siden det er vinter og når båtane er trygt på land har eg litt ekstra fritid. Og lurte på å lage eit aggeregat. Her er noko av det tilgjengelege innan maskin og generator: Motor nummer 1: Er dette en 5/9 Sabb? Motor nummer 2: Dette er vel en 10 hk.? (Er det kobberrør? du har til dyserør,det ser slik ut?) ] Hva skal du bruke aggregatet til,det blir veldig grover saker dette,ikke lett å handtere. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 30.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2008 Hei. Det er ein 5-9 SABB ja. Og 8hk motoren har stålrøyr til dysa. Dei er malte. Eg tenkte att systemet kunne brukast til bremsebenk. Og skal sansynelegvis få lagd ei reimskive i løpe av veka. Eg har og rekna på gear reduksjonar, og motorane skal etterplanen kunne gå med samme turtal heile tida. Det blir ikkje skifta ofte mellom lite og mykje kW. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Hilmar 2 Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Når du bruker en Slik motor som har ujevnt turtall så vil man vel også få store svingninger i frekvensen? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Diesel248 Svart 30.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2008 Det kan jevnast ut med moderne teknologi Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Brodern Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Sinnsykt mye enklere med et lite aggregat da. Man sparer vekt og plass, samt at alt funker godt og optimalt. Husk at ved varierende belastning vil turtallet på motoren måtte kunne justeres etter den belastningen. Sikkert moro å lage det selv jeg skjønner jo det. Men billigere tror jeg ikke det blir, ikke hvis det skal bli bra og holdbart. Eksosen til aggregatet lar man jo bare gå ut i vannet, trygt og man slipper unna en del støy. :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
mateco Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Slik jeg kjenner en vekselstrøms generator så må du tilføre ankeret likestrøm for å opprette et magnetfelt som derved generere vekselstrøm når ankeret roterer og magnetfeltet påvirker generatorens viklingssett (pol-par) og man får en induktiv vekselspenning ut. Har du for eksempel to pol-par så vil du ved 1500 rpm få 2 x 1500/60 = 50 Hz Strømmen du tilfører ankeret må reguleres med en spenningsregulator som føler på generatorens spenning. I en større generator er det vanlig at man har en egen magnetiserings krets med egen magnetiseringsrotor på enden av generatorens aksling. Den genererte magnetiseringsstrømmen likerettes og tilføres ankeret i kontrollerte mengder som styres av spenningsregulatoren. Så, hvordan hadde du tenkt å tilføre ankeret strøm? Hvordan vil du regulere denne strømmen slik at du får riktig spenning ut? Mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Arejane Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Du kan kople om en 3-fase motor til en-fase ved bruk av en kondensator. Effekten reduseres med en tredjedel. Så kopler du motoren til nettet og sjekker rett dreieretning (samme som Sabben). "Legger på reima" og starter Sabben. Når el.motoren har nesten 1500 o/min kopler du den til nettet. (Antar at denne el.motoren er for 1500 o/min). Så gir du Sabben mer regulator og el.motoren vil da bli generator og leverer strøm til nettet. Jo mer trøkk Sabben gir jo mer strøm vil bli levert til nettet (måleren i sikringsskapet går saktere). Jeg antar at det er en normal asynkronmotor du har, og den må være koplet til nettet for å kunne være generator. (Ellers blir det mye mer komplisert). Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
logget av Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Det er riktig det Mateco, man må ha en likestrømskilde og en spenningsregulator. Som du nevner er det gjerne en egen vikling i generatoren som genererer en lavere spenning. Denne spenningen kan gjerne likerettes i regulatoren til likestrøm og regulere feltet. Alternativt kan man bruke likestrøm fra startbatteriet, men strømmen/ spenningen til feltet må allikevel reguleres. Så er det også greit at motoren går med riktig turtall slik at man ikke kommer for tidlig hjem til middag og oppdager at kona har et forhold til naboen. Så kreves det litt andre ting i tillegg, og det kan være at hvis man ikke kan dokumentere at generatoren er strømbegrenset, så må generatoren utstyres med et eget vern osv. Så må man beskytte viklingene mot overbelastning ved kontinuerlig drift og temperatur, normalt skal denne maksimalbelastningen være 125 %. Så skal den temperaturbeskyttes osv. Hvis du skal koble om en generator fra trefas til enfas så må man legge inn en reduksjonsfaktor på effekten. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Hvis det er en asynkronmotor du har, er mitt råd til deg å gi opp dette prosjektet. Grunnen er at en asynkronmotor egner seg dårlig som generator. Den er avhengig av å kunne mate inn på et eksisterende nett. I tillegg må du ha en form for turtallsregulering på drivmotoren for å få dette til. Konklusjonen er at prosjektet er gjennomførbart, men resultatet vil ikke på noen måte stå i forhold til innsatsen .. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Det er ofte at resultatet ikke står i forhold til innsatsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.