Pelle Parafin Startet 30.November.2008 Link til dette innlegget Startet 30.November.2008 Har hørt at det ikke skader båten med å kjøre i is? Er selv litt skeptisk,ihvertfall tåler ikke trebåter det,uten ishud. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Så lenge isen ikke er tykk så går det helt fint ja! Men over en centimeter eller to med is tror jeg ikke at jeg ville ha prøvd på. Dessuten bråker det som fy i båten, og bunnstoffet i vannlinjen forsvinner! Men om du prøver det samme med en trebåt uten ishud, så skjærer isen hull i huden på no time.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 En onkel plastret en trebåt tidlig på 70tallet og som yrkesfisker ble det kjørt mye i isen. Det var ingen merker på denne båten etter iskjøringen da vi overtok båten på 80tallet. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Bruker i løpet av vinteren å ta en tur innom isen fir å få fjernet gro etter sesongen.Funker fint det.Blir litt mindre maling å fjerne til våren også. Har du en slik pyntetape i vannlinjen må man være forsiktig,den kan fort bli revet av.Iallefall hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Jeg så en fin stil i Båthavna på Lillehammer i kveld. En sjømann 22 var frosset inne i havna, men eier ante råd??, og hyret en NAF bergningsbil til å trekke båten 60 meter til land. Det så stygt ut der båten kom liggende på siden, oppå isen!! Desverre var det blitt mørkt, slik at jeg ikke fikk tatt bilder med mobilen, der jeg så på deler av ferden fra land... Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 her fryser det til stort sett hver vinter, og når jeg da skal ut å fiske, så må jeg gå i isen. En bør merke seg hva slags is som ligger. Dersom det er lite salt i overflatevannet, så blir isen svert hard 1-2cm is skjærer da hull i plastbåt. En kollega skulle hente værktøy og stillas på en hytte, og når han kom inn hadde han skåret et stygt skjer i vannflaten på sin Rana 17 fisk. Er det derimot sjø is med mere salt i så blir isen seig og er lite problematisk å gå i,med plastbåt. En kan høre på lyden når en går i isen, blir det en sprø skjerende lyd i isen så er den hard, sprø og skarp. Gå da med stor forsiktighet! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Sleipner93 Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Trebåter uten ishud tåler det ihvertfall ikke. Min bestefar har en morsom historie på dette når en arbeidskollega for lenge siden skulle gå med den 50 fots skøyta de hadde i bedriften i tynn is. Det tok ikke lang tid før isen hadde skåret hull i det 2toms tjukke skroget. Da gikk den jaggu meg rett til bunns Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Hei Fra min far og andre har jeg blitt fortalt om såkalt skjær is. Det var snakk om tynn is som skar gjennom skroget. For snart tre år siden på veg fra Tromsø til Lofoten, det var i mars, møtte vi is gjennom Gisundet mellom Senja og fastlandet. Isen var bare noen millimeter tykk. Til å begynne med gikk vi med meget sakte fart og forsøkte gå etter sprekker i isen. Etter en halv times tid ble skipperen lei og tok sjansen på å gå for full fart. I mai tok vi båten opp på land. Det var ingen skader på skroget. Men all bunnsmurning i baugen og langt bakover var borte. Dette får meg til å tro at denne isen er spesielt farlig hvis man går med konstant, og lav hastighet over tid slik at isen treffer samme punkt på båten hele tiden. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Hvis båten er liten nok kan man rugge den fra side til side når man går i tynn is. Innbiller meg i allefall at det hjelper at isen ikke gnager på samme plassen hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Har da gått i is med plastbåt noen få ganger uten at det har skjedd noe. Hvis det kan unngås er det sikkert det beste for både båt og sjel. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hei Har gått en god del i is med plastbåt utn problemer. Det artigste var en with med en 30 hester bakpå i 1 cm is. Tror jeg fikk 40 knop da den planet oppå isen. Har også skjært hull i baugen på en Viksund som var nesten 3 cm tykk i baugen. Helt framme var den tverr, og etter en liten kilometer i tynn is var det praktisk talt hull akkurat i vannflata på det litt tverre stykket helt foran. Støpte igjen og forlenget baugjernet til 10 cm over vannflata. Den gikk vi i 8-10 cm is med nokså mange ganger uten problem. Kjørte svært sent da for å være snill med propellen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
rover Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Var på fjorden med trawleren igår. Gikk i noen hundre meter i 2 -3- cm. is. Forsiktig, kun på tomgang. Mye støy, men ble kvitt masse groe i vannlinjen og ca. cm under. Ingen riper eller skade i plasten. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hadde en Vernøy 430 med 25 hester bak og gikk en del ganger gjennom tynn is. (rundt 2 cm) Ikke noe problem i det hele tatt. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.