Jump to content

Tåler plastbåter å gå i is?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Så lenge isen ikke er tykk så går det helt fint ja! Men over en centimeter eller to med is tror jeg ikke at jeg ville ha prøvd på. Dessuten bråker det som fy i båten, og bunnstoffet i vannlinjen forsvinner! Men om du prøver det samme med en trebåt uten ishud, så skjærer isen hull i huden på no time....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg så en fin stil i Båthavna på Lillehammer i kveld. En sjømann 22 var frosset inne i havna, men eier ante råd??, og hyret en NAF bergningsbil til å trekke båten 60 meter til land.

Det så stygt ut der båten kom liggende på siden, oppå isen!!

Desverre var det blitt mørkt, slik at jeg ikke fikk tatt bilder med mobilen, der jeg så på deler av ferden fra land... :eek:

her fryser det til stort sett hver vinter, og når jeg da skal ut å fiske, så må jeg gå i isen. En bør merke seg hva slags is som ligger. Dersom det er lite salt i overflatevannet, så blir isen svert hard 1-2cm is skjærer da hull i plastbåt. En kollega skulle hente værktøy og stillas på en hytte, og når han kom inn hadde han skåret et stygt skjer i vannflaten på sin Rana 17 fisk.

Er det derimot sjø is med mere salt i så blir isen seig og er lite problematisk å gå i,med plastbåt.

En kan høre på lyden når en går i isen, blir det en sprø skjerende lyd i isen så er den hard, sprø og skarp. Gå da med stor forsiktighet! :wink:

Aileen ll

Hei

Fra min far og andre har jeg blitt fortalt om såkalt skjær is. Det var snakk om tynn is som skar gjennom skroget.

For snart tre år siden på veg fra Tromsø til Lofoten, det var i mars, møtte vi is gjennom Gisundet mellom Senja og fastlandet. Isen var bare noen millimeter tykk. Til å begynne med gikk vi med meget sakte fart og forsøkte gå etter sprekker i isen. Etter en halv times tid ble skipperen lei og tok sjansen på å gå for full fart.

I mai tok vi båten opp på land. Det var ingen skader på skroget. Men all bunnsmurning i baugen og langt bakover var borte.

Dette får meg til å tro at denne isen er spesielt farlig hvis man går med konstant, og lav hastighet over tid slik at isen treffer samme punkt på båten hele tiden.

Ragnar

Hei

Har gått en god del i is med plastbåt utn problemer. Det artigste var en with med en 30 hester bakpå i 1 cm is. Tror jeg fikk 40 knop da den planet oppå isen.

Har også skjært hull i baugen på en Viksund som var nesten 3 cm tykk i baugen. Helt framme var den tverr, og etter en liten kilometer i tynn is var det praktisk talt hull akkurat i vannflata på det litt tverre stykket helt foran. Støpte igjen og forlenget baugjernet til 10 cm over vannflata.

Den gikk vi i 8-10 cm is med nokså mange ganger uten problem.

Kjørte svært sent da for å være snill med propellen.

Mons

Mons

Hadde en Vernøy 430 med 25 hester bak og gikk en del ganger gjennom tynn is. (rundt 2 cm) Ikke noe problem i det hele tatt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...