Nadheim Startet 29.April.2004 Link til dette innlegget Startet 29.April.2004 Urk.. Monterte drevet (Volvo Penta 290) i ettermiddag. Alt gikk strålende helt til de to opphengsboltene som holder drevet kom på plass. Disse skyves/lures inn vannrett og er sammenkoblingen mellom drev og bakplate. Boltene gikk inn, men i tillegg skal en skrue inn og låse vha et hakk som finnes i bolten. På babord siden var dette helt umulig. Ved å måle med en skrutrekker, viste det seg at dybden på skruehullet på babord var ca 0,5cm grunnere enn på styrbord. Jeg fant ikke ut av årsaken til dette. Skruen som satt der i fjor har ikke mistet tuppen. Skruen gikk dermed ikke helt inn, og fikk ikke grep i det hele tatt. Gjengene lenger opp er åpenbart dårlige. Normalt ville jeg gjenget opp, men hvis jeg putter inn en innsats/permacoil/helicoil, er det vel fare for at jeg låser bolten fast for alltid?! På styrbord side hvor bolt og skrue fungerte, var det heller ikke gjenger øverst i skruehullet. Kommer innsatsen for langt ned, tviler jeg på at jeg får bolten ut igjen, og da er drevet permanent montert... Jeg øyner en mulighet ved å utnytte gjengene som finnes ytterst på boltene, på den siden som vender bort fra drevet. Hvis jeg kan finne noe og skru inn der, og sette på en stor skive e.l, kan jeg hvertfall låse bolten fra en side. Jeg trenger virkelig tips. Hva bør jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 29.April.2004 Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 Disse to boltene er bare der for å holde de to rustfrie pinnene med hakk i på plass slik at de ikke kan komme ut. Det er egentlig ikke noe belastning på selve boltene. Kan du ikke forsøke å gjenge opp hullene igjen, vær sikker du bruker riktig gjengetapp, sjekk gjengetypen. Jeg tror det er millimeter gjenger, men er ikke helt sikker. Når du setter i disse boltene skal det være en rustfri skive under. Her kan du bli lurt, at det finnes allerede en skive inne i hullet, forsikre deg om at dette ikke er tilfelle. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 29.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 OK, skal den rustfrie skiven være under bolten, inne i "tunnellen" sammen med opphengsbolten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.