Jump to content

170hk for liten for en Bayliner 2655 på 2500kg?

sjonkel

Recommended Posts

Har selv en Sea Ray 240 med Steyr 246 på 240HK.

Denne båten er litt mindre enn 2655 og veier et par hundre kg mindre, min båt går greit i plan med 8 personer ombord og maks 35 knop med normal last.

Jeg tror du vil slite med å få en 2655 med KAD 32 i plan med 5-6 personer i uten å sende noen frem i baugen.

Ser du her: http://www.baylinercustomercare.com/manuals_index.html så var den minste motoren den ble levert med orginalt i 1998 en 5,0L V8 på 220 HK.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tror jeg ville holdt meg på den riktige siden av 200 tallet, for liten maskin fører ikke noe godt med seg. Høyere forbruk, lite praktisk i bruk, høyere slitasje fordi den blir kjørt hardt, bare for å nevne noe.

Det viktigste for å bli fornøyd kommer helt an på hva du forventer. Forventer du 35 knop og får 30 så er skuffelsen stor.

Når jeg byttet maskin i min båt forventet jeg 35 til 37, endte opp med 37 og er storfornøyd. I den sammenhengen brukte jeg tilsvarende båter med tilsvarende maskin å sammenlignet. Se vekk i fra farten som selgere på finn opplyser, de aller fleste lyger. Trekker du i fra 3 knop på annonsene på finn så er du stort sett i boks.

Jeg har haft en Bayliner 2655 (1998) med 220 HK benzin. Den var ikke den kvikkeste båd jeg har haft. Den havde besvær med at komme op i plan og måtte have monteret en stålpropel for at få et ekstra "spark". Men når den først sejlede, så gik det fint.

Og så har jeg haft en Aquador 23 HT med KAD32 (170 hk). Den vejer 2300 kilo og har en noget dybere V-bund end Baylineren. Men på grund af kompressoren gik det fint med at komme op i plan og der var bestemt kræfter nok. Jeg marchede med lethed 26 knob og toppede på 32. Med et ganske godt (billigt) forbrug også!

Jeg gætter på at du vil opleve, at der er kræfter nok (hvis du ikke køber den for fartens skyld) til hverdagsbrug og at du kommer ret hurtigt op i plan. Men du bør jo helt bestemt prøve den!

MVH

Andy

KAD 32'n har kompressor og vil dra denne fint i plan. Har en kompis med denne motoren i en Bayliner 2556. Den veier 3300 kg med 1/4 tank. Gjorde 29 knop med lett båt. Gikk ned en dimensjon på propell siden de vanligvis var 5 i båten. Gikk da 26 kn . Vi var 9 stykker i den båten en gang og da gikk den litt dypere med hekken akkurat når vi gasset på, men gikk fint i plan..... Denne båten har 21 grader v-bunn

Maxum 4100 scb, Chenette III

Vil nok gå greit i plan ,hvis ikke for mye folk og kanskje må sende noen forover for og få den til og gå fortere opp , Men kan ikke sammenligne med 2556 , den båten er mye mere tungdrevet enn 2655 . så vil nok virke ok, men ikke noe racer .

jeg har hørt at Bayliner 265 som er en nyere modell ikke kom i plan med 200 hesters mercruiser 2.8. 'Selv har jeg samme motor i bayliner 245 som er mindre og lettere. Her er det ingen problem med å komme i plan med full båt og fulle tanker.

DE PRØVDE SIKKERT MED DREVET TILTET UT FRA BÅTEN, skal fungere fint med den 200 hk Mercruiser den båten hvis ikke sitter 4 stk bak på rekka.

riktig bruk av tilt og trimflaps er viktig.

Fjern slanger på lutftintak og skjære opp boksen på oversiden slik at motoren får luft er og viktig , Diesel motor krever mere luft enn bensin.

KAD'en har kanskje en fordel av at den har kompressor. Det gir økt dreimoment på lavt turtall. Således er det ikke sikkert at feks en AD 41 er en bedre motor i denne båten ettersom den ikke har kompressor.

Kompressor'n gjør hele forskjellen. Hadde en prøvd med en vanlig turbomotor på samme hk som Kad 32'n hadde den ikke kommet i plan

Maxum 4100 scb, Chenette III

• 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...