sjonkel Startet 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2008 Vurderer å kjøpe en Bayliner 2655 (smal type, ca 2500kg), 26 (27) fot med nyere Volvo Penta VT 170HK diesel motor. Max hastighet er oppgitt 30knop. Det virker som de fleste av 2655 båtene selges med 220HK motor... Vil denne gå greit opp i plan med 5-6 voksne ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Umiddelbart synes jeg det hørtes en tædd spedt ut. Er den VP motoren Diesel? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
sjonkel Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Det er en VP KAD 32 170HK Turbodiesel Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Har selv en Sea Ray 240 med Steyr 246 på 240HK. Denne båten er litt mindre enn 2655 og veier et par hundre kg mindre, min båt går greit i plan med 8 personer ombord og maks 35 knop med normal last. Jeg tror du vil slite med å få en 2655 med KAD 32 i plan med 5-6 personer i uten å sende noen frem i baugen. Ser du her: http://www.baylinercustomercare.com/manuals_index.html så var den minste motoren den ble levert med orginalt i 1998 en 5,0L V8 på 220 HK. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Tror jeg ville holdt meg på den riktige siden av 200 tallet, for liten maskin fører ikke noe godt med seg. Høyere forbruk, lite praktisk i bruk, høyere slitasje fordi den blir kjørt hardt, bare for å nevne noe. Det viktigste for å bli fornøyd kommer helt an på hva du forventer. Forventer du 35 knop og får 30 så er skuffelsen stor. Når jeg byttet maskin i min båt forventet jeg 35 til 37, endte opp med 37 og er storfornøyd. I den sammenhengen brukte jeg tilsvarende båter med tilsvarende maskin å sammenlignet. Se vekk i fra farten som selgere på finn opplyser, de aller fleste lyger. Trekker du i fra 3 knop på annonsene på finn så er du stort sett i boks. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 så var den minste motoren den ble levert med orginalt i 1998 en 5,0L V8 på 220 HK. Antok at det var dene båten du har sett på: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sjonkel Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Denne båten ja.. Forventer ikke mer enn 28-30 knop med tom båt og 20-25 knop med full båt... Denne lå på land (vinterkonservert), men jeg bør vel spandere 3-4000 for å få den på vannet for å prøve den???? -Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 ...syns vel heller selger kan spandere de eventuelle tusenlappene de måtte koste å få den på vannet for prøvekjøring! Fin båt !, men kanskje litt snaut med den KAD motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Enig med Vierskjær, dette må selger koste. Evt så kan du etter å ha prutet litt og blitt enig om pris gjøre en avtale om kjøp med et forbehold om prøvetur. Dersom du er fornøyd med båtens ytelser etter prøvetur så tar du levering om ikke så sier du takk for testturen og søker videre etter ny båt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MajorAndy Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Jeg har haft en Bayliner 2655 (1998) med 220 HK benzin. Den var ikke den kvikkeste båd jeg har haft. Den havde besvær med at komme op i plan og måtte have monteret en stålpropel for at få et ekstra "spark". Men når den først sejlede, så gik det fint. Og så har jeg haft en Aquador 23 HT med KAD32 (170 hk). Den vejer 2300 kilo og har en noget dybere V-bund end Baylineren. Men på grund af kompressoren gik det fint med at komme op i plan og der var bestemt kræfter nok. Jeg marchede med lethed 26 knob og toppede på 32. Med et ganske godt (billigt) forbrug også! Jeg gætter på at du vil opleve, at der er kræfter nok (hvis du ikke køber den for fartens skyld) til hverdagsbrug og at du kommer ret hurtigt op i plan. Men du bør jo helt bestemt prøve den! MVH Andy Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Nå vil jeg nå bare kommentere det å sammenligne en instalasjonen med 170 hk diesel oppmot en 220 hk bensiner i samme båten vil nok anta at dieselen ville lettere dra båten på plan en bensineren, dette fordi diselen har bedre dreiemoment fra bunn en hva en bensiner har. Bensineren hadde gjerne noe høyere toppfart? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Dette er etter min mening for lite! Har sev hatt en 2655 med 310 Hk turbodiesel og jeg ville ikke hatt så veldig mye mindre Sitér dette innlegget Link to post
sjonkel Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Takk for mange inlegg. Jeg fikk den god del rimligere, så jeg vil ikke forlange selger å koste prøveturen.. Den tar jeg på egen kappe i så fall. Men som sagt er jeg fornøyd om bare jeg får båten opp i plan med 2-3 voksne og 2 barn med litt bagasje. -Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 KAD 32'n har kompressor og vil dra denne fint i plan. Har en kompis med denne motoren i en Bayliner 2556. Den veier 3300 kg med 1/4 tank. Gjorde 29 knop med lett båt. Gikk ned en dimensjon på propell siden de vanligvis var 5 i båten. Gikk da 26 kn . Vi var 9 stykker i den båten en gang og da gikk den litt dypere med hekken akkurat når vi gasset på, men gikk fint i plan..... Denne båten har 21 grader v-bunn Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SeaRaymond Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Takk for mange inlegg. Jeg fikk den god del rimligere, så jeg vil ikke forlange selger å koste prøveturen.. Den tar jeg på egen kappe i så fall. -Rolf Så det du sier er at du har eller går for båten? Isåfall gratulerer med fin båt Sitér dette innlegget Link to post
sjonkel Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Jeg vil punge ut for å prøve båten.... Men er den slik selger sier den er så blir det nok ny båt :-) -R. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 jeg har hørt at Bayliner 265 som er en nyere modell ikke kom i plan med 200 hesters mercruiser 2.8. 'Selv har jeg samme motor i bayliner 245 som er mindre og lettere. Her er det ingen problem med å komme i plan med full båt og fulle tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Vil nok gå greit i plan ,hvis ikke for mye folk og kanskje må sende noen forover for og få den til og gå fortere opp , Men kan ikke sammenligne med 2556 , den båten er mye mere tungdrevet enn 2655 . så vil nok virke ok, men ikke noe racer . jeg har hørt at Bayliner 265 som er en nyere modell ikke kom i plan med 200 hesters mercruiser 2.8. 'Selv har jeg samme motor i bayliner 245 som er mindre og lettere. Her er det ingen problem med å komme i plan med full båt og fulle tanker. DE PRØVDE SIKKERT MED DREVET TILTET UT FRA BÅTEN, skal fungere fint med den 200 hk Mercruiser den båten hvis ikke sitter 4 stk bak på rekka. riktig bruk av tilt og trimflaps er viktig. Fjern slanger på lutftintak og skjære opp boksen på oversiden slik at motoren får luft er og viktig , Diesel motor krever mere luft enn bensin. Sitér dette innlegget Link to post
eCera Svart 5.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2008 Har sett en sånn båt med Mercruiser 2.8 230hk med Bravo 2 drev på en sånn båt. Han fikk 28 knop, men har en liten tro på at det ikke var brukt riktig propell under den kjøringen. Så jeg tror du må holde deg over 200hk om du har planer om å komme rundt 30knop med den båten... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2008 KAD'en har kanskje en fordel av at den har kompressor. Det gir økt dreimoment på lavt turtall. Således er det ikke sikkert at feks en AD 41 er en bedre motor i denne båten ettersom den ikke har kompressor. KAD 43 lignende er kanskje bedre? Men det høres snaut ut for meg også - men det kommer også an på skrogformen Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2008 KAD'en har kanskje en fordel av at den har kompressor. Det gir økt dreimoment på lavt turtall. Således er det ikke sikkert at feks en AD 41 er en bedre motor i denne båten ettersom den ikke har kompressor. Kompressor'n gjør hele forskjellen. Hadde en prøvd med en vanlig turbomotor på samme hk som Kad 32'n hadde den ikke kommet i plan Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bergen dørk Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Hvordan endte dette, Sjonkel? - og er det lov å spørre hva du måtte gi for å få båten i ditt eie? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
TB2855 Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 En kompis hadde en 2655 med Mercruiser 2.8 200hk og han klarde 32 knop som maks. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Bergen dørk Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Hva med en Bayliner 2355 med Volvo Penta diesel på 139 HK - blir det også i knappeste laget? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Trophy Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Det virker lite. Hvilken motor er det ? Har den turbo & kompressor stiller det seg annerledes.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.