Jump to content

Er det mulig å bygge motorbåter som er billige i drift ?

avmønstret5

Recommended Posts

Tror dette er et relevant spørsmål, særlig for de som planlegger langtur med motorbåt.

Jeg bare knipser ned noen verdier:

Motor under 75 hk

Marsfart min. 8 kn eller mer.

Bunkers for min. 200 nm

Gode boforhold for 6 personer

Langturskvaliter- bl.a. sjøsikker

Tenker norske båtprodusenter i slike baner, er det et marked for en slik båt?

Og hvordan vil en slik båt se ut -?

Tenker norske båtprodusenter i slike baner, er det et marked for en slik båt?

Å bygge en slik båt med de spesifikasjoner du etterspør er kanskje mulig, men billig å bygge blir den neppe. Om det er marked for en slik båt her i landet med det klimaet vi har er jeg mere usikker på. For de som tenker på langtur på de store hav utenlands er det mest seilbåter det går i naturlig nok.

Hva med å kjøpe en gammel Fly Bridge båt med 2 dårlige / kaputte motorer, og rett og slett sette inn denne 75hk motoren som er nevnt tidligere. Mange kjører jo bare 6-8 knop uansett. Da får man lave driftsutgifter, og en båt som i utgangspunktet er priset for at den mangler en investering på 5-600 000. Med den gode plassen som er i motor rommet kan man dessuten isolere bort mye støy.

Hva med å kjøpe en gammel Fly Bridge båt med 2 dårlige / kaputte motorer, og rett og slett sette inn denne 75hk motoren som er nevnt tidligere. Mange kjører jo bare 6-8 knop uansett. Da får man lave driftsutgifter, og en båt som i utgangspunktet er priset for at den mangler en investering på 5-600 000. Med den gode plassen som er i motor rommet kan man dessuten isolere bort mye støy.

En bra tanke, men vil en oppnå 8 knop med en hel eller halvplanende båt med kort vannlinjelengde? Og når det blåser opp?

Synest i grunnen det er rart at det ikkje er satsa meir på elektrisk/hybriddrift på lystbåter. Med dagens teknologi skulle det ikkje vere noko problem å nytte seg av sol og bølgeenergi for å gi framdrift på båten. Synest å huske eit innlegg her på BP for ei stund sida om ei snekke med elektrisk motor til framdrift.

Er grunnen til det at det ikkje er marked før slike båter på grunn av at lystbåtane skal ha ei marsjfart på minimum 25 knop?

Det største problemet her til lands er at det bygges så få eksemplarer av hver båttype, og at de fleste naturlig nok mer eller mindre bygges for hånd.

Det er dyrt å sette igang nye prosjekter, og det er ikke mange båtbyggere forunt å sitte med eller kunne få inn frisk kapital til slike formål.

Men, jeg ser tankegangen, og også markedet. I USA og nedover i de sydlige farvann er motorene som oftest små. Store båter går lett i vannet, og har små motorer, med tilsvsrende lite forbruk.

Nordmenn har tydeligvis andre krav til motorbåten, eller de har kanskje ikke alternativene. Man kan ikke sette inn en 75 hk motor i en 33-38 fots båt uten dermed også utvikle skroget for maksimal energiutnyttelse.

Norske båtbyggere eller deres leverandører klarer selvfølgelig aldri å tilnærme bilprodusenters utstrakte bruk av elektronikk, og ligger titalls år bak i utviklingen av energisparende tiltak. Fokuset har aldri ligget på høye ytelser og lavt forbruk, eller på skrogformer som gir bedre utnyttelse av energi enn det dagens skrogformer gjør. Jeg tror det er mulig å lage et skrog som til sammenligning kanskje halverer dagens forbruk.

Men jeg går gjerne og ofte i 8 knops fart, og reduserer med det drivstoffutgiftene betrakelig. Fordelene med stor motor er åpenbar, både i grov sjø og i motvind. og motsjø. Bakdelen er at stor motor er fordyrende.

Du har mange ønsker, men du setter ikke prislapp på farkosten?

Båtene fra Nordhavn er spesial utviklet til langtur og kryssa over eks. atlanteren på tanken. Når man ser på den minnste som er 40fot ser man litet cruise-skip men ikke fritidsbåt. 46foteren har inngangsdør i røkpipa! Fragang på alle dører og vinduer bærer preg av konstruktsjon som skal takle full storm og båtene har tykk isolering med alle bofasiliteter man trenger. Prisen er i forhold til produkten og man kan kun kjøpe dem direkte fra verft dersom dem ønsker ikke forhandlere som krever avslag på prisen. De skulle bare gjøre båtene dyrere og dem har uansett nok å gjøre.

Tror dette er et relevant spørsmål, særlig for de som planlegger langtur med motorbåt.

Jeg bare knipser ned noen verdier:

Motor under 75 hk

Marsfart min. 8 kn eller mer.

Bunkers for min. 200 nm

Gode boforhold for 6 personer

Langturskvaliter- bl.a. sjøsikker

Riktignok ikke en norsk produsent, men tanken er tenkt, og båten designet, av George Buehler Yacht Design.

Har vært omtalt tidligere her på forumet, og jeg likte båtene, så jeg sjekker innom sidene av og til. Det er mye bra lesestoff her, byggebloggene som ligger der anbefales på det sterkeste. Sidene er håpløst organisert, dermed finner man stadig noe nytt man ikke har sett før:-)

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...