avmønstret5 Startet 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2008 Tror dette er et relevant spørsmål, særlig for de som planlegger langtur med motorbåt. Jeg bare knipser ned noen verdier: Motor under 75 hk Marsfart min. 8 kn eller mer. Bunkers for min. 200 nm Gode boforhold for 6 personer Langturskvaliter- bl.a. sjøsikker Tenker norske båtprodusenter i slike baner, er det et marked for en slik båt? Og hvordan vil en slik båt se ut -? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 De fleste større seilbåter vil klare disse kravene.... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 De fleste større seilbåter vil klare disse kravene.... He he vet det, men mange vil ha motorbåt og det skal en respektere. Da burde de også ha et tilbud som ikke kostet mer en for de som seiler tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Du kan jo forminske denne? Link Mane snekker skulle kunne vere nerme de krava? Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Framtia Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Jeg mener at båten kunne f.eks se ut som denne uten rigg. Da kunne en sikert også redusere kjølen/dyptgående en del. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mix Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Skjønner ikke helt problemet. Hvis du ikke har større krav til en motorbåt enn du lister her, kan du vel bare kjøpe en slik kjip billig kjellerleilighet av en seilbalje vel. Finnes ikke noe billigere enn disse badekara med kjøl vel ? Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hvordan er disse konverterte seilkatamaranene på forbruket da? de er vel motorisert opp en del for å få høyere fart. putte inn 2x40 hk i stedet?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Jeg mener at båten kunne f.eks se ut som denne uten rigg. Da kunne en sikert også redusere kjølen/dyptgående en del. Hva med to grunne prallelle kjøler ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Skjønner ikke helt problemet.Hvis du ikke har større krav til en motorbåt enn du lister her, kan du vel bare kjøpe en slik kjip billig kjellerleilighet av en seilbalje vel. Finnes ikke noe billigere enn disse badekara med kjøl vel ? Skjønner at du ikke skjønner Men du har kanskje et forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 www.nordhavn.com Ikke den billigste men likt og har vært pratet om i flere tråder her i forum for man aldrig mer en man betaler for! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Spørs jo hvor stort det skal være ut fra "gode boforhold for 6 pers", men et smekkert depl. skrog kan ikke være langt unna målet her tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Tenker norske båtprodusenter i slike baner, er det et marked for en slik båt? Å bygge en slik båt med de spesifikasjoner du etterspør er kanskje mulig, men billig å bygge blir den neppe. Om det er marked for en slik båt her i landet med det klimaet vi har er jeg mere usikker på. For de som tenker på langtur på de store hav utenlands er det mest seilbåter det går i naturlig nok. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Nigel Irens har tenkt mange tanker rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hva med å kjøpe en gammel Fly Bridge båt med 2 dårlige / kaputte motorer, og rett og slett sette inn denne 75hk motoren som er nevnt tidligere. Mange kjører jo bare 6-8 knop uansett. Da får man lave driftsutgifter, og en båt som i utgangspunktet er priset for at den mangler en investering på 5-600 000. Med den gode plassen som er i motor rommet kan man dessuten isolere bort mye støy. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Å bygge en slik båt med de spesifikasjoner du etterspør er kanskje mulig, men billig å bygge blir den neppe. Hvorfor ikke? Det som i første rekke drar opp prisen på dagens motorbåter er store motorer. Dersom en tenker på et skrog tilnærmet en lettdrevet seilbåt ut rigg og kjøl burde det vel egentlig bli billig? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hva med å kjøpe en gammel Fly Bridge båt med 2 dårlige / kaputte motorer, og rett og slett sette inn denne 75hk motoren som er nevnt tidligere. Mange kjører jo bare 6-8 knop uansett. Da får man lave driftsutgifter, og en båt som i utgangspunktet er priset for at den mangler en investering på 5-600 000. Med den gode plassen som er i motor rommet kan man dessuten isolere bort mye støy. En bra tanke, men vil en oppnå 8 knop med en hel eller halvplanende båt med kort vannlinjelengde? Og når det blåser opp? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Dersom en tenker på et skrog tilnærmet en lettdrevet seilbåt ut rigg og kjøl burde det vel egentlig bli billig? Mulig det blir billig, men sjødyktigheten blir ikke mye å skryte av. Skal du på langtur er sjødyktigheten ytterst viktig. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Synest i grunnen det er rart at det ikkje er satsa meir på elektrisk/hybriddrift på lystbåter. Med dagens teknologi skulle det ikkje vere noko problem å nytte seg av sol og bølgeenergi for å gi framdrift på båten. Synest å huske eit innlegg her på BP for ei stund sida om ei snekke med elektrisk motor til framdrift. Er grunnen til det at det ikkje er marked før slike båter på grunn av at lystbåtane skal ha ei marsjfart på minimum 25 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hvor har du fått de opplysningene fra om at marsjfarten skal være minimum 25 knop. Tvertimot har vel mesteparten av lystbåtflåten her i landet knapt nok en toppfart på 25 knop hvis en ser bort i fra skjærgårdsjeeper / daycruisere. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Det største problemet her til lands er at det bygges så få eksemplarer av hver båttype, og at de fleste naturlig nok mer eller mindre bygges for hånd. Det er dyrt å sette igang nye prosjekter, og det er ikke mange båtbyggere forunt å sitte med eller kunne få inn frisk kapital til slike formål. Men, jeg ser tankegangen, og også markedet. I USA og nedover i de sydlige farvann er motorene som oftest små. Store båter går lett i vannet, og har små motorer, med tilsvsrende lite forbruk. Nordmenn har tydeligvis andre krav til motorbåten, eller de har kanskje ikke alternativene. Man kan ikke sette inn en 75 hk motor i en 33-38 fots båt uten dermed også utvikle skroget for maksimal energiutnyttelse. Norske båtbyggere eller deres leverandører klarer selvfølgelig aldri å tilnærme bilprodusenters utstrakte bruk av elektronikk, og ligger titalls år bak i utviklingen av energisparende tiltak. Fokuset har aldri ligget på høye ytelser og lavt forbruk, eller på skrogformer som gir bedre utnyttelse av energi enn det dagens skrogformer gjør. Jeg tror det er mulig å lage et skrog som til sammenligning kanskje halverer dagens forbruk. Men jeg går gjerne og ofte i 8 knops fart, og reduserer med det drivstoffutgiftene betrakelig. Fordelene med stor motor er åpenbar, både i grov sjø og i motvind. og motsjø. Bakdelen er at stor motor er fordyrende. Du har mange ønsker, men du setter ikke prislapp på farkosten? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Du har mange ønsker, men du setter ikke prislapp på farkosten? Enig med mye av det du sier, men er det noe grunn til en en smekker motorbåt skulle bli noe dyrere enn en tilsvarende seilbåt dersom en ser bort fra gevinsten i bygging av store serier? Husk minus seil, rigg, winsjer og kostbar kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Båtene fra Nordhavn er spesial utviklet til langtur og kryssa over eks. atlanteren på tanken. Når man ser på den minnste som er 40fot ser man litet cruise-skip men ikke fritidsbåt. 46foteren har inngangsdør i røkpipa! Fragang på alle dører og vinduer bærer preg av konstruktsjon som skal takle full storm og båtene har tykk isolering med alle bofasiliteter man trenger. Prisen er i forhold til produkten og man kan kun kjøpe dem direkte fra verft dersom dem ønsker ikke forhandlere som krever avslag på prisen. De skulle bare gjøre båtene dyrere og dem har uansett nok å gjøre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
emilskj Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Tror dette er et relevant spørsmål, særlig for de som planlegger langtur med motorbåt. Jeg bare knipser ned noen verdier: Motor under 75 hk Marsfart min. 8 kn eller mer. Bunkers for min. 200 nm Gode boforhold for 6 personer Langturskvaliter- bl.a. sjøsikker Riktignok ikke en norsk produsent, men tanken er tenkt, og båten designet, av George Buehler Yacht Design. Har vært omtalt tidligere her på forumet, og jeg likte båtene, så jeg sjekker innom sidene av og til. Det er mye bra lesestoff her, byggebloggene som ligger der anbefales på det sterkeste. Sidene er håpløst organisert, dermed finner man stadig noe nytt man ikke har sett før:-) Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Sun Flyer Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hva med denne? http://www.fountainepajot.com.au/highland35-catamaran.htm Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.