Jump to content

Er det mulig å bygge motorbåter som er billige i drift ?

avmønstret5

Recommended Posts

Hvorfor blir motorbåtkatamaran uaktuell på havet når seilbåtkatamaran er bortimot ideelt?

Seil-katamaran er ideal båt til dem som liker seil-katamaran. Jeg har seilt en del disse båtene og kan personlig ikke tænke meg sånn greia. Mykhet i bølger eksisterer ikke og i rufsevær blir hardeste sjøuglene drita sjøsyke :puke: I tillegg klarer dem ikke mer en 60 grader på kryss og vinddriften er enorm.

Motorkatamaran er akkurat de samme uten ingen stabilisering av seil. Der er båt som ruller og vagger på bølgene med enorm vinddrift og samme sagen med gamle sjøuglene :puke:

Artig at dette nevnes med motorbåt katamaran.. Naboen min er igang og bygge en på 50 fot.. Han skal cruise rundt i deplasment fart drevet av to stk 75hk steyr mener jeg.. Han har vridd hodet rundt mye for og oppnå en god fart med lavt forbruk.. crusing speed burde ligge på 9+ mener jeg han sa.

Skal ta meg en tur og myse på prosjektet etterhvert.. Han skal forøvrig bo i denne. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Mulig det blir billig, men sjødyktigheten blir ikke mye å skryte av. Skal du på langtur er sjødyktigheten ytterst viktig.

Jeg har vel tro på at den også kan bli sjødyktig. Snakket med en hollender som har en senkekjølbåt - orkan over Biskayabukta, dro opp kjølen og surftet over uten skader på båten, bare på sine egne nerver. Kjøl er vel egentlig et nødvendig onde for å unngå for mye avdrift og kunne krysse med en båt.

Jeg har vel tro på at den også kan bli sjødyktig. Snakket med en hollender som har en senkekjølbåt - orkan over Biskayabukta, dro opp kjølen og surftet over uten skader på båten, bare på sine egne nerver. Kjøl er vel egentlig et nødvendig onde for å unngå for mye avdrift og kunne krysse med en båt.

Der prater du om seilbåt som surfer på bølgene. Hvis du skal surfe på motorbåt bør den være flatbunne med kraftig motor og du drar ditt som vinden blåser. Hvis du skal klare deg i uthav i de været som kan bli der reiser du ikke på en flatbunna 29fot Bavaria. Der er dypgående skrog som gjelder.

www.rhea-marine.fr har kommet med 38fot trawler til en bra pris. Svensken har forhandlet dem her etter Norsk Båtimport tapte agenturen på grunn av uryddighet men i følge Peter Øye hos Alize Yachts har dem blitt importør i Norge nå. Dette er fine båter med dyp v-bunn og 38foteren er en av billigre i den klassen men har begrenset med køyeplass.
Høres nesten utrolig ut selv med liten motor. Må vel være litt ++ som kommer til?

Det ligger full utstyrsliste på "siste" side på hugohein.com. Alt annet er vel det som da kommer i tillegg. Kartplotter, gps, radar, vhf, og alt hva det nå er man mener at man behøver :wink: Men basically så ser den ve første øyelast ut til å være selingsklar. Du trenger bare å ta med papirkartene og de nødvendige navigasjonsredskapene (du vet, blyant, passer, parallellforskyver og slikt) så er det bare å sette av gårde.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Worse.

Den båten der eller skal vi si skipet det var noe av det heftigste jeg har sett på lenge , hadde flytta rett inn jeg og etter en raskt titt på bildene så sa tilogmed kona at hun blir med.

Et kjempealterntiv til enebolig , og 200+HK er vel mer enn nok til å rusle i 5-6knop også

Og du kan sette Firsten i daviter bak... :smiley:

Worse.

Den båten der eller skal vi si skipet det var noe av det heftigste jeg har sett på lenge , hadde flytta rett inn jeg og etter en raskt titt på bildene så sa tilogmed kona at hun blir med.

Et kjempealterntiv til enebolig , og 200+HK er vel mer enn nok til å rusle i 5-6knop også

Jeg likte spesielt kjøkkenet. Stort, luftig, med fantastisk utsikt. Det er god kvinnesak, det!!! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ingenting er umulig hvis man bare vil. Hva med en splitter ny luksusmotoryacht på seksti fot --- til bare pølsepenger over tre millioner? Stor båt, liten motor, lav pris...

Hmmm...nesten som en for lyst å selge det en har og kjøpe med en gang, under 4.000.000!!! for det skipet, hva ville det bli av avgifter til moder jord mon tro? Noen som tar den kjapt? Ingen flere kommunale avgifter å betale :lol: OG INGEN EIENDOMSKATT, jipåpi, blir litt vel mye av det gode dette :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...