Jump to content

Er det mulig å bygge motorbåter som er billige i drift ?


avmønstret5

Recommended Posts

Hvis det hadde blitt mer fokus på denne kombinasjonen her til lands/til vanns...så hadde nok tilbudet vært deretter også, kanskje.

Som nenvt tidligere i tråden, så finnes de etterspurte båtene...men ikke i Norge.

 

Men, jeg tror fortsatt at de båtene som er mest tilpasset disse kriteriene ikke er produsert ennå. Til det er ikke skroget nok utviklet med tanke på energispraring.

Link to post

Interessant problemstilling pettersand.

En kamerat kjøpte i fjor en Inter 770 for ca. 650' - ny levert fra verft. for denne prisen til en 24 fots snekke får du altså en 31 fots bavaria med rigg og seil og motor og bra med utstyr sammenliknet med snekka. Ta bort seilet og kjølen på Bavariaen, så må du jo spare bortimot kr 100' som kan legges til - og da er du oppe i en Bavaria 34.

Et hav av plass sammenliknet med snekka fra Inter. til omtrent samme prisen. Hvorfor? :headbang:

Bare for ordens skyld så er Bavaria kun et eksempel her. Mange seilbåter i samme størrelse for denne prisen. Hva er det som gjør motorbåtene så svindyre i forhold til størrelse og plass? Stor motor kan ikke forklare dette, for Intersnekka har en ca. 75 hk Yanmar. Denne kosta kun 20' mer enn 52 hk. Yanmar. Vi snakker vel om noe rundt 100', men motoren i seilbåtene er jo ikke gratis de heller. Snekka får uansett ikke mer enn 14 knop med denne motoren, og da snakker vi full spiker som ikke er særlig behagelig i lengden. Seilbåten med standardmotor ville sikkert gjøre bortimot 8 knop dersom du rev at rigg og kjøl.

 

Nå tror jeg ikke seilbåtprodusentene er interessert i å selge en båt uten rigg og kjøl, men det er nesten så en kunne være fristet til å kjøpe en seilbåt og selge riggen ved levering.

 

mvh tuffff

Link to post

Som Nimbuster sier - det er nok ikke et marked her, det er sikkert riktig. Vi vil sikkert i likhet mange andre land få et marked for slike båter.

Jeg tenker på alle som kjøper båt i steden for hytte, "hytta" trenger ikke å bevege seg i 30 knop, pensjonister som meg som drar på langtur, vi må tenke på kronasjen hele tiden. Vi traff et par som hadde gått fra Sverige i en ca 40 fots stålbåt, ned Donau, Svartehavet, Tyrkia, Afrika Hellas - det blir noe sjømil. Deres største utgift var diesel - selv om båten "bare" hadde ca 100 hk motor (dieselprisen er nokså like over alt i Europa). De lurte på å kjøpe seilbåt fordi driftsutgiftene ble for høy. Som du sier tufff, det må være mulig å bygge rimelige turbåter som også er rimelig i drift - noe som også er vist noen gode eksempler på.

Ingen i småbåtbransjen her i landet som kikker på BP og som har noen mening om det?? :flag:

Link to post
....... De lurte på å kjøpe seilbåt fordi driftsutgiftene ble for høy. Som du sier tufff, det må være mulig å bygge rimelige turbåter som også er rimelig i drift -

 

langt o smalt er det som gäller da..........Petterssonbåt

 

förmodligen med dieselelektrisk drift......hybridmotor

 

http://www.batnytt.se/Eldriven_Petterssonb..._DXNI-693_.aspx

 

470234_internetvzdef.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post

Joda, det går an.

Men folk vil ikke ha det. Ennå.

 

Hemmeligheten er ett langt, slankt og lett skrog.

Som kajaken til Olaf Tufte.

 

Snekka er jo et godt eksempel på hvor galt det kan gå. Tradisjonellt et slankt, lett skrog hvor en 20' båt gjorde akseptabel fart med en 5-7 Sleipner. Særdeles billig i drift.

Så kom plasten. Folk ville fremdeles ha "snekke", men nå skulle de ha en bråte soveplasser, toalett osv, osv. Båten ble bredere, fyldigere i baug/hekk og bredere i slaget. Resultatet var en tung klump som krevde masse maskin og gravde seg ned. Så flatet man ut akterskipet for å få løft og båten ble balstyrig.

Jeg har ikke vært så mye redd i småbåt, men Årø 28 skremte vannet av meg når jeg fikk dårlig vær. Uten styring i medsjø, og voldsomme krenginger.

 

Seilbåtfolket løste kravet til mere plass i båten ved å øke fribordet og størrelsen på overbygget, siden undervannskroget setter begrensinger. Det går ikke an å øke seilflaten proporsjonal med økningen på motorstørrelsen i motorbåten.

 

Eks, i samme båthavn som meg ligger det ei 26' "snekke" med 96 hk. motor.

Den gamle seilbåten min 32'/4.5 t. gjør 7 knop på flatt vann med 17 hk.

 

Jeg ser at innen storskip diskuteres det nå mer og mer store trimaraner for å få ned forbruket.

Nigel Irens og andre har jo kommet med vellykkede løsninger på trimaran motorbåt.

Link to post

Her er du jo inne på noe vesentlig Mulligan. Seilbåter går lett opp i 6-8 knop med meget moderate motorer. De moderne seilbåtene er ikke spesielt smale i forhold til motorbåter, men har jo et annet undervannsskrog. Et modifisert seilbåtskrog - uten kjøl som jo bremser endel - burde jo gå enda lettere i vannet.

I tillegg har jo seilbåtene adskillig bedre innenbords plass (under dekk) enn tilsvarende størrelse motorbåt og de er endatil mye billigere.

Det er et eller annet som skurer her.

 

mvh tuffff

Link to post
Hemmeligheten er ett langt, slankt og lett skrog.

Som kajaken til Olaf Tufte.

 

Olav Tufte har aldri hatt kajakk, han er roer.

Derimot padler Eirik Verås Larsen.

Felles er at de begge er OL-vinnere i hver sin flotte vannsport.

 

Erik Verås Larsen benyttet en Nelo Vanquish II under siste OL,

som han nå i høst har byttet med den nye Nelo Vanquish III.

 

Men kajakkdesign er spennende, og også her er det store forskjeller i ytelse

på i utgangspunktet relativt like konstruksjoner.

Link to post

Jeg synes vel motorbåtfok ofte er mer åpne for nye ideer enn seilbåtfolk. Seilbåtfolk virker ofte erkekonservativ, selv unge mennesker. Hvorfor bygges fremdeles CA-kopier m/telefonstolpmast (nå smeller det vel :boxing::wink: ) ,og hvorfor slår ikke geniale konstruktører som finske Guy-Christer Lønngren (nå professor i Trondheim) ikke igjennom: ref. bl.a. Guylinebåtene og fantastiske One 40. (Beklager, men får ikke laste opp bilder og filer).

Link to post
_G9R1350-Edit.jpg

 

Dette skroget minner veldig om noe som ble senket ved Drøbak i 1940....og mange andre båter med samme design.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...