avmønstret5 Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Kan i alle fall konstantere at det er langt flere spennende båter som ligger opp mot de kriteriene jeg nevnte, enn det jeg har vært klar over Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Hvis det hadde blitt mer fokus på denne kombinasjonen her til lands/til vanns...så hadde nok tilbudet vært deretter også, kanskje. Som nenvt tidligere i tråden, så finnes de etterspurte båtene...men ikke i Norge. Men, jeg tror fortsatt at de båtene som er mest tilpasset disse kriteriene ikke er produsert ennå. Til det er ikke skroget nok utviklet med tanke på energispraring. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Bondway 60 Live'aboard Luxury-ship - 2006 model LOA 61 feet, 18.54 meter, Beam 5.94, Draft 1.20 meter, 210 HK Caterpillar diesel GLIMRENDE , heller en slik enn ei hytte i blindleia. Eller parkert utenfor Aker brygge på sommeren . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Hvilken båt er bygget for maksimal fart med gitt kraft? Båten til Olaf Tufte. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Ja men båten til Tufte går kun i 6 minutt og 40 sekund så er farten null. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Ja, men jeg skulle likt å se hva farten hadde vært hadde han rodd en pram. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Interessant problemstilling pettersand. En kamerat kjøpte i fjor en Inter 770 for ca. 650' - ny levert fra verft. for denne prisen til en 24 fots snekke får du altså en 31 fots bavaria med rigg og seil og motor og bra med utstyr sammenliknet med snekka. Ta bort seilet og kjølen på Bavariaen, så må du jo spare bortimot kr 100' som kan legges til - og da er du oppe i en Bavaria 34. Et hav av plass sammenliknet med snekka fra Inter. til omtrent samme prisen. Hvorfor? Bare for ordens skyld så er Bavaria kun et eksempel her. Mange seilbåter i samme størrelse for denne prisen. Hva er det som gjør motorbåtene så svindyre i forhold til størrelse og plass? Stor motor kan ikke forklare dette, for Intersnekka har en ca. 75 hk Yanmar. Denne kosta kun 20' mer enn 52 hk. Yanmar. Vi snakker vel om noe rundt 100', men motoren i seilbåtene er jo ikke gratis de heller. Snekka får uansett ikke mer enn 14 knop med denne motoren, og da snakker vi full spiker som ikke er særlig behagelig i lengden. Seilbåten med standardmotor ville sikkert gjøre bortimot 8 knop dersom du rev at rigg og kjøl. Nå tror jeg ikke seilbåtprodusentene er interessert i å selge en båt uten rigg og kjøl, men det er nesten så en kunne være fristet til å kjøpe en seilbåt og selge riggen ved levering. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Denne båten ville kansje kunne stille i denne kategorien. Soveplass til 6 er fullt mulig, men det blir vel kansje ikke voldsom bokomfort. Billig drift og ca 8 knops fart, stor bunkerkapasitet, solid bygget, anerkjennt skrog med gode egenskaper... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Som Nimbuster sier - det er nok ikke et marked her, det er sikkert riktig. Vi vil sikkert i likhet mange andre land få et marked for slike båter. Jeg tenker på alle som kjøper båt i steden for hytte, "hytta" trenger ikke å bevege seg i 30 knop, pensjonister som meg som drar på langtur, vi må tenke på kronasjen hele tiden. Vi traff et par som hadde gått fra Sverige i en ca 40 fots stålbåt, ned Donau, Svartehavet, Tyrkia, Afrika Hellas - det blir noe sjømil. Deres største utgift var diesel - selv om båten "bare" hadde ca 100 hk motor (dieselprisen er nokså like over alt i Europa). De lurte på å kjøpe seilbåt fordi driftsutgiftene ble for høy. Som du sier tufff, det må være mulig å bygge rimelige turbåter som også er rimelig i drift - noe som også er vist noen gode eksempler på. Ingen i småbåtbransjen her i landet som kikker på BP og som har noen mening om det?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 ....... De lurte på å kjøpe seilbåt fordi driftsutgiftene ble for høy. Som du sier tufff, det må være mulig å bygge rimelige turbåter som også er rimelig i drift - langt o smalt er det som gäller da..........Petterssonbåt förmodligen med dieselelektrisk drift......hybridmotor http://www.batnytt.se/Eldriven_Petterssonb..._DXNI-693_.aspx Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Joda, det går an. Men folk vil ikke ha det. Ennå. Hemmeligheten er ett langt, slankt og lett skrog. Som kajaken til Olaf Tufte. Snekka er jo et godt eksempel på hvor galt det kan gå. Tradisjonellt et slankt, lett skrog hvor en 20' båt gjorde akseptabel fart med en 5-7 Sleipner. Særdeles billig i drift. Så kom plasten. Folk ville fremdeles ha "snekke", men nå skulle de ha en bråte soveplasser, toalett osv, osv. Båten ble bredere, fyldigere i baug/hekk og bredere i slaget. Resultatet var en tung klump som krevde masse maskin og gravde seg ned. Så flatet man ut akterskipet for å få løft og båten ble balstyrig. Jeg har ikke vært så mye redd i småbåt, men Årø 28 skremte vannet av meg når jeg fikk dårlig vær. Uten styring i medsjø, og voldsomme krenginger. Seilbåtfolket løste kravet til mere plass i båten ved å øke fribordet og størrelsen på overbygget, siden undervannskroget setter begrensinger. Det går ikke an å øke seilflaten proporsjonal med økningen på motorstørrelsen i motorbåten. Eks, i samme båthavn som meg ligger det ei 26' "snekke" med 96 hk. motor. Den gamle seilbåten min 32'/4.5 t. gjør 7 knop på flatt vann med 17 hk. Jeg ser at innen storskip diskuteres det nå mer og mer store trimaraner for å få ned forbruket. Nigel Irens og andre har jo kommet med vellykkede løsninger på trimaran motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Her er du jo inne på noe vesentlig Mulligan. Seilbåter går lett opp i 6-8 knop med meget moderate motorer. De moderne seilbåtene er ikke spesielt smale i forhold til motorbåter, men har jo et annet undervannsskrog. Et modifisert seilbåtskrog - uten kjøl som jo bremser endel - burde jo gå enda lettere i vannet. I tillegg har jo seilbåtene adskillig bedre innenbords plass (under dekk) enn tilsvarende størrelse motorbåt og de er endatil mye billigere. Det er et eller annet som skurer her. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Hemmeligheten er ett langt, slankt og lett skrog.Som kajaken til Olaf Tufte. Olav Tufte har aldri hatt kajakk, han er roer. Derimot padler Eirik Verås Larsen. Felles er at de begge er OL-vinnere i hver sin flotte vannsport. Erik Verås Larsen benyttet en Nelo Vanquish II under siste OL, som han nå i høst har byttet med den nye Nelo Vanquish III. Men kajakkdesign er spennende, og også her er det store forskjeller i ytelse på i utgangspunktet relativt like konstruksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Jepp. Et slikt skrog. Med to mindre sideskrog. Lik Nigel Irens ILAN. 70' 5.5 t. 28 knop og 240 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 litt om Pettersson Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Långresan gjordes med Petterssons nykonstruerade båt Viking X (bilden). Den mätte 9 x 2,17 m och Pentainombordaren på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Sier vel endel om hvor ville veier vi er inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 jepp.....med rett skrogform så går det att få ner forbrukningen...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Trimaran ferge levert fra Austal til Fred. Olsen. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Her er vel båten dere spør etter? se http://www.setsail.com/dashew/do_PARADIGM.html Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
TideRace Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Eller denne... som jeg noe overraskende traff i Galtesund utenfor Arendal i sommer: Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Ja det er fremtidens motorbåt. For de få som fremdeles vil ha det. Ellers tilhører fremtiden ultraraske seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Tja. Hollenderne bygger da stålbåter mellom 40-50 fot med et forbruk på mellom 6-12 liter per time avhengig av motor. De har en marsfart på 7-8 knop. Har ofte 600-1000l tanker. Motorene er ikke under 75hk, men mellom 100-150hk. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Jeg synes vel motorbåtfok ofte er mer åpne for nye ideer enn seilbåtfolk. Seilbåtfolk virker ofte erkekonservativ, selv unge mennesker. Hvorfor bygges fremdeles CA-kopier m/telefonstolpmast (nå smeller det vel ) ,og hvorfor slår ikke geniale konstruktører som finske Guy-Christer Lønngren (nå professor i Trondheim) ikke igjennom: ref. bl.a. Guylinebåtene og fantastiske One 40. (Beklager, men får ikke laste opp bilder og filer). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Her er vel båten dere spør etter? tror ikke det......den har torkestativ som option......ikke bra Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VannTro Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Dette skroget minner veldig om noe som ble senket ved Drøbak i 1940....og mange andre båter med samme design. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.