Jump to content

Er det mulig å bygge motorbåter som er billige i drift ?


avmønstret5

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke riktig hvor lenge du har tenkt å leve, men allerede i 2010 vil vi merke en begynnende mangel og i 2012-2013 vil vi være i en situasjon hvor olje er mangelvare. Riktignok kom det et lite pusterom nå på grunn av alle innen bank og finans som ikke kan regne, men nedtappingen av eksisterende reservoar er høyere enn funn av nye.

Olje er en altfor viktig ressurs til å overlates til tivoligutta på børsene rundt omkring

Link to post

Det er vel få som tror at oljeprisen kommer til å holde seg lavt fremover, aller minst markedet. Situasjonen nå er jo at kontraktene for levering lengst frem i tid er de som er høyest priset - stikk i strid med det som har vært "regelen". Kontrakter for levering av WTI i januar handles akkurat nå for $48,35/BBL, mens de aller lengste kontraktene, for levering så langt frem som i 2015, handles for $84,00/BBL. Normalt skulle disse gått på billigsalg. Se http://www.nymex.com/lsco_fut_csf.aspx?product=CL

 

Uansett så har vi mer enn nok olje igjen til å smelte polene. Når til og med International Energy Agency i sin siste rapport kommer med en kraftig klimaadvarsel så er det all grunn til å være bekymret for fremtiden :sad:

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Vi er nok i deep shit lenge før det hvis vi ikke klarer å konvertere til karbonnøytrale energikilder. Det mest optimistiske scenarioet nå er at vi klarer å stabilisere den globale temperaturøkningen på 2 grader varmere innen 2030.

 

En slik temperaturøkning innebærer dessverre at isbreene i Himalaya er mer eller mindre forsvunnet. Med isbreene går også en stor andel av verdens matvareproduksjon - Pakistan, India, Bangladesh og Kina er alle avhengige av smeltevann fra disse breene. Samtidig vil også store deler av verdens risproduksjon forsvinne, fordi ris mange steder dyrkes opp mot den øvre grensen for hva den tåler av varme.

 

Ørkenbeltet vil bre seg nordover og sørover, og Italia og Spania blir ufruktbar ørken.

 

For vårt vedkommende vil vi isolert sett få det ganske bra. En global økning på 2 grader vil gi 5-7 grader høyere temperatur her oppe. Jordbruket blir betydelig bedre og det kommer til å bli lukrativt å være bonde. Fiskeriene, på den annen side, vil nok bli dårligere siden raudåten forsvinner - den er nemlig ganske sensitiv på havtemperaturen. Mer CO2 vil også gi et surere hav. Da er det ikke sikkert at kiselalgene vil klare seg så bra heller, siden de ikke får dannet kalkskallet sitt.

 

Og hvis du synes at det er litt vel mange innvadrere i Norge i dag, så bare vent og se hva fremtiden vil bringe. Det kommer til å være VELDIG mange som har lyst til å flytte opp hit. Om vi kommer til å klare å stå imot er et veldig godt spørsmål.

 

Jeg håper inderlig at jeg tar feil. Nok om det, tilbake til motorbåter, please :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Link to post

De fleste har vel tatt inn over seg at en bør tenke på hva vi bruker av fosilt brensel og at det vil prege utviklingen av fritidsbåter framover. Ser i siste Båtliv fra en båtmesse fra Fort Lauderdale Florida en såkalt hybridbåt med ulike "drivstoffalternativer. www.dsehybrid.com

Men her hjemme satser en som vanlig på tungdreven halvplanere, ref. ny Saga 385

Link to post
  • 1 år senere...

Heisan du skriver ikke så mye om pris og utrustningsnivå, så det blir lit vanskelig å svare konkret.

Pedro boats var det første jeg tenkte på. god plass tunge stødige båter lekkert maritimt design og inredning, små singel instalasjoner lang rekkevidde, men neppe de billigste båtene på markedet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Et sånt skrog som du er ute etter var populært fra tidlig 1900 tall og frem til kanskje rundt 1960... vanlig kutter, brukt til fiske. Finnes mange av dem som er bygget om til turbruk. Holder man seg tett i underkant av skrogfarten klarer man seg med små motorer, min onkel var medeier i en på 49 fot, 30 hk Helseth, ble forlenget til 54 fot, og da brukte de 42 hk.

 

Men, Nordmenn ville ikke ha sånn båt, og ikke ville de han sånne motorer heller. I dag skal alt gå fort, det skal være uten vedlikehold, og det skal helst være flere kubikkmeter volum innvendig enn det er utvendig. Og så er det noe med at det gamle er fy fy og man må ikke nedverdige seg til å innrømme at de som kalte seg våre fedre, eller bestefedre, eller oldefedre kunne noe som vi ikke kan i dag. Det gamle skal bort, og det nye er det eneste saliggjørende. Nå har vi fått datamaskin, og da trenger vi ikke 1000 års erfaring fra båtbygging, eller enda lenger. Nå kjører vi bare en simulatortest og vips så har vi løsningen på problemet.

 

Det er jo så populært i dag å si at man skal snu på alle steiner, og da bruker jeg å svare, "ja, men det går an å legge dem ned på samme viset som de lå". Men for mange er det en skam å måtte gå tilbake til det våre fedre holdt på med.

 

 

Bill

Link to post

De trauste norske verftene er for tradisjonelle i tankegangen, og har heller ikke verken økonomi eller god nok tilgang på teknologi til å tenke fremover.

 

Dersom de (noen) ikke setter igang med å prosjektere og utvikle mer moderne produksjonsmetoder, i større grad bruke nye og rimeligere materialer og hybrider til fremdrift. Som flere har vært inne på, så er utviklingen av skrogformen svært avgjørende for at vi skal kunne oppleve denne utviklingen.

 

Bavaria skjønte dette med produksjonsmetoder i sin tid, men nå er de snart akterutseilt også dersom de ikke går videre til neste level.

 

Nimbus har jo utviklet og utstyrt en 27-foter med elektrisk fremdrift, og som har en marsjfart på 22 knop. Riktignok i den farten er rekke vidden bare 20 nm. Batteriene antas å ha en levetid på 10 år og klare 3000 ladinger. Men, her kommer utviklingen til å gå raskt.

 

Tror vi vil se en helt annen verden av nye båter om 10 år.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...