Hansi Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 tror ikke det......den har torkestativ som option......ikke bra Enig, ikke bra i det hele tatt. Heldigvis har jeg tørkestativet i hagen og ikke i båten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Ja, Kom.kapt. Hendriksens Stormklasse kanonbåter Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Jeg er ganske sikker på at når oljeprisen stiger igjen for varig å ligge mellom US$ 150-200, så får arbeid med drivstoffgjerrige båter en ny vår. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Er vel ingen som er uenig i det Mulligan. Spørsmålet er om vi får oppleve det i vår levetid at oljeprisen stabiliserer seg på et slikt nivå. Er vel kun en skikkelig krig i Midtøsten som kan fremtvinge en oljepris på +/- 200 USD/BBL. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Nå vet jeg ikke riktig hvor lenge du har tenkt å leve, men allerede i 2010 vil vi merke en begynnende mangel og i 2012-2013 vil vi være i en situasjon hvor olje er mangelvare. Riktignok kom det et lite pusterom nå på grunn av alle innen bank og finans som ikke kan regne, men nedtappingen av eksisterende reservoar er høyere enn funn av nye. Olje er en altfor viktig ressurs til å overlates til tivoligutta på børsene rundt omkring Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Det er vel få som tror at oljeprisen kommer til å holde seg lavt fremover, aller minst markedet. Situasjonen nå er jo at kontraktene for levering lengst frem i tid er de som er høyest priset - stikk i strid med det som har vært "regelen". Kontrakter for levering av WTI i januar handles akkurat nå for $48,35/BBL, mens de aller lengste kontraktene, for levering så langt frem som i 2015, handles for $84,00/BBL. Normalt skulle disse gått på billigsalg. Se http://www.nymex.com/lsco_fut_csf.aspx?product=CL Uansett så har vi mer enn nok olje igjen til å smelte polene. Når til og med International Energy Agency i sin siste rapport kommer med en kraftig klimaadvarsel så er det all grunn til å være bekymret for fremtiden Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Hansi Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 men allerede i 2010 vil vi merke en begynnende mangel og i 2012-2013 vil vi være i en situasjon hvor olje er mangelvare. De prognosene du beskriver må være i beste fall skremselspropaganda fra et eller annet institutt som er sponset av oljebransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 I den grad International Energy Agency er ett eller ett annet institutt som er sponset av oljebransjen. Regnestykket er enkelt. Den dagen vi kun har få reservoarer med avtagende produksjon igjen, er vi i deep shit. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Vi er nok i deep shit lenge før det hvis vi ikke klarer å konvertere til karbonnøytrale energikilder. Det mest optimistiske scenarioet nå er at vi klarer å stabilisere den globale temperaturøkningen på 2 grader varmere innen 2030. En slik temperaturøkning innebærer dessverre at isbreene i Himalaya er mer eller mindre forsvunnet. Med isbreene går også en stor andel av verdens matvareproduksjon - Pakistan, India, Bangladesh og Kina er alle avhengige av smeltevann fra disse breene. Samtidig vil også store deler av verdens risproduksjon forsvinne, fordi ris mange steder dyrkes opp mot den øvre grensen for hva den tåler av varme. Ørkenbeltet vil bre seg nordover og sørover, og Italia og Spania blir ufruktbar ørken. For vårt vedkommende vil vi isolert sett få det ganske bra. En global økning på 2 grader vil gi 5-7 grader høyere temperatur her oppe. Jordbruket blir betydelig bedre og det kommer til å bli lukrativt å være bonde. Fiskeriene, på den annen side, vil nok bli dårligere siden raudåten forsvinner - den er nemlig ganske sensitiv på havtemperaturen. Mer CO2 vil også gi et surere hav. Da er det ikke sikkert at kiselalgene vil klare seg så bra heller, siden de ikke får dannet kalkskallet sitt. Og hvis du synes at det er litt vel mange innvadrere i Norge i dag, så bare vent og se hva fremtiden vil bringe. Det kommer til å være VELDIG mange som har lyst til å flytte opp hit. Om vi kommer til å klare å stå imot er et veldig godt spørsmål. Jeg håper inderlig at jeg tar feil. Nok om det, tilbake til motorbåter, please Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
avmønstret5 Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 De fleste har vel tatt inn over seg at en bør tenke på hva vi bruker av fosilt brensel og at det vil prege utviklingen av fritidsbåter framover. Ser i siste Båtliv fra en båtmesse fra Fort Lauderdale Florida en såkalt hybridbåt med ulike "drivstoffalternativer. www.dsehybrid.com Men her hjemme satser en som vanlig på tungdreven halvplanere, ref. ny Saga 385 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 nei tror diesel-elektrisk drift kommer, även her...... skulle selv vart intressert i noe sådant...... jeg bruker motorn ca 15 min in o ut ur havn, det hade jeg lett grejjet med el-motor det jeg ikke fikser er en hel dag med vindstille.........da skulle dieseln komme til sin rett ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
-morten- Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Heisan du skriver ikke så mye om pris og utrustningsnivå, så det blir lit vanskelig å svare konkret. Pedro boats var det første jeg tenkte på. god plass tunge stødige båter lekkert maritimt design og inredning, små singel instalasjoner lang rekkevidde, men neppe de billigste båtene på markedet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MajorAndy Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Denne er vel nævnt før på BP? Jeg så den på Hanseboot. MEGET flot og innovativt interiør. Og diesel-elektrisk fremdrift med solpaneler på hele taget. Så sejler man med god samvittighed.... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Et sånt skrog som du er ute etter var populært fra tidlig 1900 tall og frem til kanskje rundt 1960... vanlig kutter, brukt til fiske. Finnes mange av dem som er bygget om til turbruk. Holder man seg tett i underkant av skrogfarten klarer man seg med små motorer, min onkel var medeier i en på 49 fot, 30 hk Helseth, ble forlenget til 54 fot, og da brukte de 42 hk. Men, Nordmenn ville ikke ha sånn båt, og ikke ville de han sånne motorer heller. I dag skal alt gå fort, det skal være uten vedlikehold, og det skal helst være flere kubikkmeter volum innvendig enn det er utvendig. Og så er det noe med at det gamle er fy fy og man må ikke nedverdige seg til å innrømme at de som kalte seg våre fedre, eller bestefedre, eller oldefedre kunne noe som vi ikke kan i dag. Det gamle skal bort, og det nye er det eneste saliggjørende. Nå har vi fått datamaskin, og da trenger vi ikke 1000 års erfaring fra båtbygging, eller enda lenger. Nå kjører vi bare en simulatortest og vips så har vi løsningen på problemet. Det er jo så populært i dag å si at man skal snu på alle steiner, og da bruker jeg å svare, "ja, men det går an å legge dem ned på samme viset som de lå". Men for mange er det en skam å måtte gå tilbake til det våre fedre holdt på med. Bill Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Ja det er nesten mystisk hvor god fart en tung og dyp kutter kunne holde også i stor sjø med antall hk som lengden i fot. Noe å lære? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Kanskje de gamle båtbyggerne kunne et og annet allikevel... Bill Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Ned-giret motor med svære propeller , jeg trodde jeg skjønte noe om virkningsgrad og slikt, men gjør det vist ikke helt allikevel. Noen som kan forklare at 45 fots kutter holde 8 til 9 mil med 50 hk ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Kanskje de gamle båtbyggerne kunne et og annet allikevel... De kunne nok det. Independence fra 1911. Nesten ingen skrogmotstand. C.G.Petterson. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 De trauste norske verftene er for tradisjonelle i tankegangen, og har heller ikke verken økonomi eller god nok tilgang på teknologi til å tenke fremover. Dersom de (noen) ikke setter igang med å prosjektere og utvikle mer moderne produksjonsmetoder, i større grad bruke nye og rimeligere materialer og hybrider til fremdrift. Som flere har vært inne på, så er utviklingen av skrogformen svært avgjørende for at vi skal kunne oppleve denne utviklingen. Bavaria skjønte dette med produksjonsmetoder i sin tid, men nå er de snart akterutseilt også dersom de ikke går videre til neste level. Nimbus har jo utviklet og utstyrt en 27-foter med elektrisk fremdrift, og som har en marsjfart på 22 knop. Riktignok i den farten er rekke vidden bare 20 nm. Batteriene antas å ha en levetid på 10 år og klare 3000 ladinger. Men, her kommer utviklingen til å gå raskt. Tror vi vil se en helt annen verden av nye båter om 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Her er jo en som driver i denne "bransjen": http://www.biekerboats.com/Bieker_Boats/Power_Projects.html Mvh Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Sett med kanskje de flestes øyne her i landet, byr det på tildels større utfordringer å konstruere/utvikle båter for norske/nordiske forhold, og få prisen ned på hva man kan kalle et akseptabelt nivå. Men intet er umulig, selv ikke her til lands. Båtene, og teknologien finnes...det er bare utnytte den. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Båten til Sea Shepherd, Eathrace, er noe av det mest energieffektive som har blitt laget. Ellers skjønner jeg ikke helt dette snakket om alternative energikilder. De er rundt oss hele tiden. Sol og vind. Særlig det siste er det mange av oss som har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Helt enig Mulligan....men ingen i Norge ønsker/har råd til å utnytte den...ikke blant våre båtutviklere. På den annen side vil det komme flere alternative båttyper fra andre land til landet vårt, og etterhvert vil alle her til lands bukke under i denne konkurransen som vi kan ane konturene av.. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=459267&cat=5867 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.