Jump to content

Dramatisk prisøkning på båtutstyr i 2009?

Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

Her er Båtmagasinets mening: Båtmagasinet

Dollarkurs for ett år siden: 5,50 Kurs nå: 7,12 = Opp 29%

Eurokurs for ett år siden: 8,00 Kurs nå 9,00 = Opp 12%

Råvareprisene har vært på vei opp lenge, dvs at leverandørene har laget prislister siste året med økte dollar og europriser. Råvarer er på vei ned igjen, men det er treghet i systemet siden leverandørene allerede har produsert til høyere pris. Unntaket kan være elektronikk; dersom teknologien fortsetter å utvikle seg like raskt som før, så er det ikke sikkert at prisene stiger.

Nå forhandler vi så sterkt vi kan for å redusere prisoppgangen til et minimum i 2009, men det er neppe et dårlig tips at de fleste grossister og butikker pr i dag opererer med for lave priser i forhold til gjenanskaffelsespris, og at de kundene som handler før de nye prislistene gjøres gjeldende slipper billigere unna enn de som venter. Spesielt denne vinteren, når det er ekstra usikkert marked, så er butikkene mer enn villige til å vente med prisøkninger.

Dette gjelder alle aktører i bransjen, så mitt tips er generelt.

Konklusjon: Importvarer kjøper vi best nå. Dette innlegget kan skrives ut og leveres til nærmeste forsatte :wink: Fruen skjønner sikkert at det er viktig å spare ved å kjøpe når det er billig, og at motsatt argumentering er farlig når det snart er januarsalg på klær og sko.

Vinterhilsen

Øyvind@Maritim

Dette er ikke ment som reklame. Det er heller ikke et "tips" Det er inside info fra noen som ser trendene før de kommer ut som prisendringer i markedet, og som gjelder hele bransjen, og som dere kunder vil kunne gjøre dere nytte av hvor som helst og i hvilken som helst butikk. Jeg er alltid forsiktig med å bidra med saker på Baatplassen som bare gjelder egen bedrift, det tar vi på våre egne nettsider. Der som jeg skulle tråkke over streken på dette så er moderator hjertelig velkommen til å slette innlegget, og så skal vi justere adferden deretter uten protester av noe slag.

Det var med andre ord godt ment, og ble trigget av nyheten på www.batmagasinet.no

Vennlig hilsen

Øyvind

Det er jo ikke så veldig lenge siden dollaren var noe over 7 kroner og jeg regner da med at alle har fått med seg at alle båtutstyrspriser har falt merkbart i samme takt som dollarens fall?

Minner litt om en ting jeg fant ut som 13-14 åring: Når dollaren går opp går bensinprisen opp, når dollaren går ned går bensinprisen opp :crazy:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Minner litt om en ting jeg fant ut som 13-14 åring: Når dollaren går opp går bensinprisen opp, når dollaren går ned går bensinprisen opp :crazy:

haha!

Dollaren skal ned når markedet har stabilisert seg og de store investorene trekker pengene sine ut av de amerikanske statsobligasjonene for å kunne handle på høyere risiko:) Det er ikke uten grunn at dollaren spratt i taket samtidig som markedet falt:) Her er det bare for hobbyimportører å springe på coopen og kjøpe seg en liter diplomis:)

- MartinL

...øøøøy.... ikke glem meg da, jeg har jo også noe fine greier som skal selges. :yesnod:

Men det gjør jeg heeelt sikkert også i 2009, egal om det er noe "krise" eller ikke.

Det eneste som jeg ikke kan si er om det blir billigere eller dyrere i 2009.

Men antakeligvis blir det som vanlig: Dyrere nemlig, men bare litt. :smiley:

Et tipps har jeg likevel til alle der ute:

Ting blir ikke billigere pga. at man kjøper mye, men pga. konkuranse.

Kjøp heller snart noe hos den lille forhandleren i nærheten av deg.

Den må nemlig også leve, ellers finnes det snart færre utvalg og du må reise langt for å få tak i noe som er gunstig.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Kjøp heller snart noe hos den lille forhandleren i nærheten av deg.

Den må nemlig også leve, ellers finnes det snart færre utvalg og du må reise langt for å få tak i noe som er gunstig.

:seeya:

Jørg

Dette er kanskje det viktigste utsagnet i 2008. Alle løper på kjøpesenteret fordi de tror det er så mye billigere... Men hva får man der? Et eller annet på tilbud hos en selger som ikke kan noe som helst om noe av det de har i butikken, fordi han/hun egentlig går på videregående eller bare ikke er interessert i faget sitt.

Gå heller på hjørnet og få kvalifisert og kyndig veiledning fra en kjøpmann som vet hva han/hun snakker om. Prisen kan nok være bittegrann høyere, men stort sett går det helt fint an å prute litt.

I tillegg: ønsker vi en utvikling der de små forsvinner? Snart er det bare betongklosser igjen...

"Enten kommer prisene til å gå opp eller de kommer til å gå ned. Det kan immidlertid hende at de holder seg på samme nivå."

Victor Norman

Veldig klokt av han ex-statsråden og NHH proffessoren. Poenget er visst at alle prøver å tjene så mye de kan uansett og alt tilgjengelig informasjon prises inn til enhver tid, slik at det er absolutt ikke mulig å forutse hvilken som helst prisutvikling.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

De fleste råvarepriser har sunket mye og fortsetter å synke - også matråvarer.

Lavere etterspørsel gir lavere avanse for i det hele tatt å få solgt når tilbudet er større enn etterspørselen.

Det volatile valutamarkedet vil etter hvert stabilisere seg og prisen på euro og dollar vil gå ned, men antagelig ikke så langt ned som vi så tidligere i år.

Rentene er på vei ned og vil bidra til litt mykere kræsjlanding. Oslo børs er en oljebørs og er ekstremt følsom for fall i oljeprisen. Nå er oljeprisen på 50-tallet og på vei nedover. Det lover ikke godt.

Jeg trenger ingen krystallkule for å fatte at prisene på båtutstyr neppe vil gå opp neste år. Øker Maritim katalogprisene sine neste år, risikerer de å gå på en kjempesmell. Bedre å selge med litt dårligere marginer enn å se at konkurrentene tar over salget. I min postboks raser det inn tilbud fra amerikanske nettbutikker. Selv med dollarkursen tatt i betraktning blir ikke ting dyrere. Marginene blir bare mindre. Og i Norge? Det ser for meg ut som januarsalget allerede har begynt.

Båt er tross alt luksus og i dårlige tider begrenser man luksusen. Det vil nok Maritim føle på kroppen. 2009 blir neppe et godt år i båtbransjen.

Når pressede kinesere selger allerede rasende billige varer på supertilbud og bulkratene er i fritt fall, kan de av oss som har penger glede seg over at det meste blir billigere neste år.

....bulkratene er i fritt fall, kan .............

Tørrbulkindeksen - Baltic Dry har falt med 94% (!) siden toppen i mai og inntjeningen på tørrbulkskipene er nå nær 0, hvis de i det hele tatt får beskjeftigelse!

Det er et enormt nybygningsprogram i øyeblikket og selv om mange skip som ikke er påbegynt heller ikke vil bli bygget så er det svært svært lite lystige utsikter for tørrlast de neste årene!

Den store jokeren er Kina som økte sin import av jernmalm fra ca 100 mill ton i 2001 og til ca 400 mill ton i fjor, men nå er det reduskjon over hele "fjæla" samtidig som ny tonnasje fortsatt kommer ut fra verftene i et høyt tempo. Som vanlig har det vært en enorm overkontrahering!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Båtutstyr og spesielt import- og grossistleddet har hatt og har meget gode marginer. Mitt tips er ikke å gå dårligere tider i møte ved å bli enda dyrere, da vil garantert ikke 2007's meget gode resultater bli gjentatt. 2008- tallene for bransjen blir spennende å se....

Dagens prissjokk:

Orginal bensintank 25 liter for Tohatsu skal lokal forhandler ha 1200. Prisen for samme tank i usa er 44 dollar. Ba for morro om pris på porto for to slike tanker og fikk til svar at det ble 88 dollar. Blir faktisk fortsatt billigere å kjøpe de fra usa. Det hadde jeg aldri trodd for et så stort og relativt rimelig produkt. Blir nok likevel uorginale tanker fra Maritim (måtte dere som stjal tanken min forøvrige brenne...)

Dollarkurs for ett år siden: 5,50 Kurs nå: 7,12 = Opp 29%

Eurokurs for ett år siden: 8,00 Kurs nå 9,00 = Opp 12%

Råvareprisene har vært på vei opp lenge, dvs at leverandørene har laget prislister siste året med økte dollar og europriser. Råvarer er på vei ned igjen, men det er treghet i systemet siden leverandørene allerede har produsert til høyere pris. Unntaket kan være elektronikk; dersom teknologien fortsetter å utvikle seg like raskt som før, så er det ikke sikkert at prisene stiger.

Her treffer du blink Øyvind ! (men du burde jo vite, du sitter jo på ferske prislister for 2009)

Jeg ser dette fra følgende øyne: Min arbeidsgiver er en Europeisk produsent som kjøper "råvarer" i mitt tilfelle kjemi som de produserer ferdigvare av. Jeg driver deres datterbedrift i Norge og forholder med da til en innkjøpspris som styres av råvarepriser på verdensmarkedet, produksjonskostnader i europa og tilslutt krone/euro kurs. Den delen av Øyvinds innlegg jeg har sakset stemmer nøyaktig med de signalene jeg fikk for en stund siden.

Løp og kjøp, det blir ikke billigere med det første. Prisene for første halvdel er satt og der spiller valuttakurs en stor rolle, hvis denne endrer seg vil det kunne slå positivt ut totalt sett, men det vil ta tid !

(Synes du er snill som tipser jeg Øyvind, så får heller de som ikke har nær kjennskap til det "synse" seg videre)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er med andre ord slik å forstå at prisen på ferdige produkter bestemmes helt og holdent av råvareprisene?

Unnskyld meg, men hvor stor andel av prisen til kunden av en kartplotter utgjøres av råvareprisene?

:rolleyes:

For de spesielt interesserte så kan man gå inn på denne siden; http://www.lme.co.uk/ og her vil du finne priser i dag, i går og i morgen på de fleste viktige råvarene som brukes i produksjonen av våre kjære båter og dennes utstyr!

så får heller de som ikke har nær kjennskap til det "synse" seg videre

Dessverre er mange avhengig av "synserne" som kunder..... Lojaliteten til kundene strekker seg som oftest til prislappen..

Spørsmålet er hvor mye kundene er villig til å betale ekstra for service/ garanti og oppfølging. Bare sett opp prisene så får en fasiten etterhvert....

Dette er ikke ment som reklame. Det er heller ikke et "tips" Det er inside info fra noen som ser trendene før de kommer ut som prisendringer i markedet...

Uavhengig av god hensikter er det pussig hvis det er slik at en i bransjen med denne tråden sier løp og kjøp................eindomsmeglerne er også alltid enig at vi må kjøpe før prisene stiger.....

Noen som ser trendene? Det er vel noe av det samme som å spå fremtiden, i så måte kan nevnes at norges største bank spådde i sommer at dollaren vile svekkes ytterliger overfor den norske kronen og med stor grad av sannsynlighet gå ned til 4,50 på krona. På det tidspunktet var det 5 kroner til en dollar og i dag er det over 7. Ikke alle spådommer er like treffsikre! :wink:

At bulkpriser er i fritt fall en ting. At råvarepriser faller betydelig er en annen ting, men er det fortsatt noen som tror at utsalgspris har veldig å gjøre med råvarer og produksjonspris? Man setter den prisen markedet er villig til å betale.

Vi får se hva fremtiden bringer, men det er intet som tyder på at prisene på noe som helst er på vei opp. (med noen hederlige unntak)

I en situasjon der leverandører verker etter å selge og få litt penger i kassa, virker det mildt sagt merkelig at Jørgensen oppfordrer oss til å kjøpe før prisene stiger - og gir rådet av ren godhet.

Han kan selvfølgelig få rett i sine spådommer, men alle indikatorer tyder på 2009 blir et år med sparsommelighet og at tilbudene må være særdeles gode for at man i særlig grad skal handle varer utover basisbehovene. Er man i en bransje som selger det man må betegne som luksus, skal man være usannsynlig optimistisk for å justere prisene opp i nedgangstider.

Det er selvsagt en risikosport å drive butikk og starte en tråd som dette her på forumet. Jeg tror jeg skal gi skylda på svak impulskontroll og generelt liten evne til å holde kjeft i større forsamlinger :discuss:

Noen kommentarer til det som står i tråden:

Der lå dessverre ingen gjennomtenkte strategier bak mitt innlegg, selv om jeg skulle ønske at det var tilfellet. Men, det som Båtmagasinet skrev på sine nettsider traff veldig godt i forhold til det vi opplever på utstyrssiden også, med økte valutakurser = økte grossistpriser. Det syntes jeg var verd å informere om på forumet siden det er nyttig å vite dersom man har planer om å handle båtutstyr.

Synsing: Nei, jeg synser ikke, vi forhandler hver dag med leverandørene om priser for 2009, det vil si at jeg vet noe om hva som kommer til å skje noen måneder før dere kunder vet det samme.

Høye marginer: Jepp. Enkelte leverandører har hatt høye marginer, og vi gjør alt vi kan for å krangle på priser. Noen av grossistene fortjener høye marginer også, rett og slett fordi de er flinke til å drive butikken sin, og de gir ikke bort ei krone om de ikke må. Båtutstyrsbutikker har dessverre ikke for høye marginer, vi tar ut nøkkeltall for nesten alle konkurrentene våre hvert år, og de fleste tjener mellom 0-null og 6% før skatt i gode tider. Marginene har til og med fått hjelp de siste årene av at valutakursene har gått nedover, dvs. at det ligger en valutagevinst i de fleste regnskaper. Når valutaene går motsatt vei er man litt tilbakeholden med å ta ut full økning pga konkurransen, og da er det mitt tips at de fleste butikker og grossister kommer ut med en lavere margin i 2009 enn tidligere, og kanskje lavere omsetning også? Vår medisin mot høyere priser er å kjøpe inn enda større kvanta før sesongen begynner, slik at vi kan få "containerpris" i stedet for "suppleringspris". Det gjør vi for at vi skal bli enda mer konkurransedyktige mot internettsalg fra utlandet, og håper å stjele enda mer markedsandel på butikksiden der vi er etablert lokalt. Med en kjedeomsetning på 110 millioner kan vi gjøre mer og mer containerkjøp, og det kompenserer noe for prisøkningene.

Stille hos Maritim: Det er alltid stille om vinteren, i år litt mer enn tidligere. Har hatt en ringerunde i dag til gode kolleger, og de anslår mellom 10 og 20% nedgang de siste to månedene. Sesongen som helhet er god, men slutten blir dårlig. Vi kjøper uansett inn nok varer til en normalsesong i 2009, så om sola skinner i mars og markedet våkner til en god sesong så skal vi klare å ha fulle hyller.

Konkurransen kommer til å hindre prisøkninger: Nei dessverre. Når leverandørene av kjente merkevarer må betale 20% mer for en vare og de har 20% margin og de ikke leverer drømmeresultater i utgangspunktet, så får forhandlerene hele prisøkningen i fanget. Grossister som selger mye til båtbyggere opplever veldig stor nedgang i volum + store tap på krav. De kommer ikke til oss med lavere margin på varene enn tidligere. Vårt mål er selvsagt at vi skal øke mindre i pris enn konkurrentene, men de jobber vel med det samme tenker jeg.

Det var et godt og velment tips jeg kom med til dere alle, uten alt for mye baktanker. Stikk gjerne innom din lokale utstyrsbutikk innen februar er omme, da har de (og vi) tid til å hjelpe, og dere får bedre priser på varene enn i mars. Nå tærer de fleste på gammelt lager + at nye priser ikke lagt på data'n. På børsen ville det vært straffbart å gi sånn inside info, men siden Maritim ikke er på børs, og Baatplassen er et lukket medlemsforum :lol: , så slipper jeg nok unna represalier. (Bortsett fra slakt her på forumet selvsagt, men den pinen er jo selvvalgt, så der skal jeg aldri klage.)

Alternativt: kjøp snøfreser for pengene! Jeg maser, men kona sier jeg klarer meg så greit med Sørlandsskuffa at det er helt unødvendig med motor :cryin:

Vennlig hilsen

Øyvind@Maritim

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...