Jump to content

Dramatisk prisøkning på båtutstyr i 2009?

Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

..... med økte valutakurser = økte grossistpriser. Det syntes jeg var verd å informere om på forumet siden det er nyttig å vite dersom man har planer om å handle båtutstyr.

Hvis, gjentar hvis ekspertene har rett i at kursen dollar/kroner skal tilbake til 5+/- og dere i mellomtiden har kjøpt inn til kurs 7/7,20 så skal det bli svært vanskelig å overbevise meg om at det ikke er verdt sjansen å importere i dollar fra utlandet! Man har jo produsentgaranti selv om man ikke har Forbrukerkjøpsloven i ryggen, men alt har sin pris.

Og hvis kursen holder seg eller fortsetter oppover i favør dollaren så tror jeg det blir tøffe tider for forhandlerne, jeg frykter så tøffe tider at det bare er et tidsspørsmål før en del utstyrsbutikker vil ha annonser i avisen med 50% avslag, liker ikke å utbrodere den noe nærmere!

Og i mellomtiden så gjør jeg som svært mange andre; sitter på pengene selv om Kristin sier "løp og kjøp"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

De fleste råvarepriser har sunket mye og fortsetter å synke - også matråvarer.

Lavere etterspørsel gir lavere avanse for i det hele tatt å få solgt når tilbudet er større enn etterspørselen.

Når pressede kinesere selger allerede rasende billige varer på supertilbud og bulkratene er i fritt fall, kan de av oss som har penger glede seg over at det meste blir billigere neste år.

Jeg tror dette er den mest trolige bildet i kula. Vi har vært i gjennom flere land i søreuropa i år, og hva ser vi ?- kinabutikker som selger nesten alt til en brøkdel av ordinære priser. Trenden er også at det er også kinesere som driver disse butikkene.

Snart er vi alle kinesere :cheers:

Jeg bare tenker... Hva gjør Sandefjords og en av norges største grosister Termomarin når halvparten av båtprodusentene for det jeg vet har tilnærmet stoppet produksjon + at butikkene som får deres varer via dem får lavere omsettning?? Jeg vil jo tro at de da må til slutt friste med lavere priser??

Engbo har i hele høst annonsert super tilbud på ankervinsjer i lokalpressen.. Går lite vinsjer til båtprodusentene om dagen tror jeg så da må de prøve og ta mer av ettermarkedet?? Kan ikke erindre denne offensive taktikk tidligere.

Jeg tror prisene blir lavere, enten det eller kroken på døra for mange.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det er nok ikke så enkelt som det beskrives over. Dersom man skal overleve med lavere margin på et mindre volum så må leverandørens kostnadsbase nedjusteres kraftig, både når det gjelder antall ansatte og leie av bygg og andre ting. Jeg er ikke sikker på at leverandørene våre sitter med den fleksibiliteten.

Dersom en bedrift har et overskudd på 2-3% av omsetningen ( gjelder mange av merkevaregrossistene), og båtbyggerene stopper opp - dvs at grossisten får redusert sin omsetning med kanskje så mye som 30%. Dersom innkjøpsprisen deres samtidig går opp fordi norske kroner svekker seg. Overlever man da hvis man reduserer marginen? Neppe! De fleste leverandørene kjemper med nebb og klør for å få økt sine priser ut til butikkene slik at de i alle fall får dekket inn økningen i sin egen inn-pris. Deretter må de redusere kostnader drastisk slik at de fortsatt kan leve med samme marginer som før. Alternativt må de stenge butikken og legge ned. Fikk nettopp i dag varsel fra en av våre store leverandører om at deres dollarbaserte inn-priser var opp 16% og at de øker med 7%. De tar med andre ord 9% av økningen på egen kappe, og håper vel at dollaren skal ned, alternativt at det kommer en økning til i Mai. Ut fra deres resultater tidligere år, så har de ikke evne til å svelge 10% lavere margin på egen kappe, så valget her blir nok å forsøke seg med en prisøkning til, og om volumet da blir for lavt, .....så blir det 50% rabatt mens de avvikler.

Husk hvorfor denne tråden startet: Mitt velinformerte tips er at prisene går opp, Baatplassens lesere får herved inside info og kan velge å flytte noen av sine innkjøp til rett før prisene øker og kan dermed spare noen grunker. Eller man kan velge å mene at dette ikke vil skje, og betale det varen koster i Mai - kanskje enkelte av dere har rett - at prisene faktisk ikke øker likevel? Den hesten satser ikke jeg mine penger på. Man har i alle fall gjort et valg basert på god informasjon, og det har vi nå bidratt til tror jeg.

Jeg kjøpte forresten ikke aksjer for et halvt år siden da alle eksperter sa de var så billige. Det kan være klokt å ta spådommer fra såkalte eksperter med en stor klype salt, som fra meg i dette tilfellet (og ikke ta det med ekspert så alt for alvorlig please...) Jeg regner med å møte meg selv i døra med et smell :smash: her på Baatplassen om mine tips blir gjort til skamme. Får gjøre som Knut Borge da han "møtte seg selv i døra" i forbindelse med å være programleder for Spellemannsprisen; han bare hilste pent og gikk trøstig videre. :yesnod:

Ser Øyvind Jørgensen hos Maritime forsøker å gi et edruelig svar på prissettelsen av båtutstyr i nærmeste fremtid. men en ting er sikkert:

Noen har subbet inn en masse fortjeneste på båtutstyr solgt i norge. Det bare beviser de prisene man kan importere f.eks plottere og f.eks deler til Volvo Penta. Orginale VP-deler kan man kjøpe fra USA til ca halv pris av hva utsalgsprisen er i Norge. Denne prisen vil bli gjeldende for norge også. Kartplottere har stort sett den samme historikk. Forhandlere vil bli tvunget til å se seg om etter leverandører som ikke er for grådige. Når det gjelder Maritime, så husker jeg når de startet, at de var en rimelig båtutstyrsbutikk. Men ettersom de har utvidet og økt salgsvolumet, har prisene også økt. Maritime er ikke idag en rimelig utstyrsbutikk. Jeg bor selv i Arendalsdistriktetet, og det er sjeldent at jeg handler på Maritime, av den grunn at jeg finner båtutstyr mye billigere andre steder. Det er jo et enkelt spørsmål som kan stilles: Hvorfor koster VP-deler dobbelt så mye i Norge kontra USA?

Du trenger ikke å gå til USA engang. I England finns det mangen gode nettbutikker med super service. Prisnivå for plottere 2/3 deler av Norge (med Moms og frakt betalt). Det samme gjelder VHF og annet utstyr. Kjøpte en ICOM M71 noen uker siden og fikk til og med programmert norske L kanaler i nettbutikken (www.yachtbits.co.uk)

Jeg har handlet en del der og synes det er mer behaglig enn USA. Service er god over telefon. Når man ringer er man (nesten) i samme tidsone. Leveranse er rask (3-4 dager) og ved garantisaker er man innenfor Europa der det gjelder ganske gode garantiregler for hele EU. Har selv ikke hatt garantisaker men de som har hatt har stort sett positive opplevelser.

Sånn for meg er å handle i England en god kompromiss mellom dyr Norge og billig USA

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

og ved garantisaker er man innenfor Europa der det gjelder ganske gode garantiregler for hele EU. Har selv ikke hatt garantisaker men de som har hatt har stort sett positive opplevelser.

...som gjelder vel mer velviljen -innenfor- garantien mens den går.

Jeg ønsker da å varsle litt i mot alt for store drøm ang. såkalt EU-garanti.

Det er en bra ønske, men akkurat den "EU-direktiven" er i hvert fall ekskludert av alle forhandlere som jeg vet om.

Så blir det da landets egne regler igjen, men du kan jo lese hva "Yachtbits" skriver om det.

Fordi bare det som ble skrevet teller.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

En kan argumentere så mye en vil om at prisene skal opp pga svakere krone, men hva skjer når ingen vil bruke penger og prisene i tillegg går i taket... Du kan jo sjekke med seilbåtimportørene. Hansen min ville kostet meg 145.000 mer med samme kjøpesum om jeg skulle betale i dag...

Poenget er at jeg neppe hadde kjøpt den nå uansett om jeg fikk den billigere enn jeg gjorde i vår, pga at alt ser så j... trist og leit ut. Pengene hadde jeg hatt nå også, men lysten til å bruke dem er borte... naturlig nok. MEN, jeg er happy for at vi kjøpte i vår, nå er det gjort og vi har båten vi ønsket oss og selv om det er sorte skyer på finanshimmelen satser vi på at dette ikke er så ille at det faktisk smitter over på sommerværet. Du vet jo aldri i disse ulvetider :eek:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

i USA så er kalkylene vesentlig lavere enn her.. Men volumet er til motsettning enorme i forhold til markedet her hjemme.. Derav lavere pris tror jeg da + at fortjenesten har hjemme nok ligger høyere.. bla lønnskostnader er vel kanskje det dobbelte her hjemme.

Ang garanti så har jeg selv kun en isolert erfaring med dette fra utlandet. Dette var med garmin plotter fra Garmin levert av WMJ usa.

Plotteren virket ikke og måtte returneres.. jeg fikk tilbud om og returnere til usa men valgte og kontakte garmin i UK. Dette var ikke noe problem og jeg fikk da tilsendt saksnummer og returnerte den med Posten Norge. Kostnad 280kr. 5 dager senere ble Ny plotter levert på døren av DHL :smiley:

Dette er vesentlig raskere enn hva jeg har hørt at den norske importøren kan levere.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det er jo et enkelt spørsmål som kan stilles: Hvorfor koster VP-deler dobbelt så mye i Norge kontra USA?

Akkurat dette har jeg en mistanke om at jeg skjønner rimelig greit.

VP deleforhandleren i USA handler 3 40fots containere fra Sverige med la oss si impellere og presser prisen deretter , den Norske forhandleren handler 24stk i året enten fra grossist i Norge som skal ha noe for å yte garantiansvar eller direkte , uansett så er volumene så lave at innprisen ikke er i nærheten til de viiiiirkelig store.

Når de store i USA i tillegg selger på stort volum så kan de holde kalkylene lavere

Nå jobber jeg til daglig med råvareinnkjøp fra både Norge , Usa , kina og andre land og har litt erfaring rundt emnet selv om jeg handler med ting man putter i kjeften og ikke ting man legger i båten.

Råvareprisene i min bransje har økt med så mye som 150% (på 16mnd) på enkelte varer og det har man sett på prisene ut til kunder , nå er det slik at store råvareimportører ofte valuta og prissikrer seg på kontrakt men disse kontraktene varer somregel ikke lenger enn fra 0101 til neste 0101 og dermed så er det treghet mellom de forskjellige importørene på når de må opp med prisen , når valutaen også kommer tilbake opp på mer normale nivåer slik den er i dag og renten også er oppe på normale nivåer slik den er nå så er det klart at enten så må man spare en eller annen plass eller så må prisen på produktet ut til kunde opp.

Nå er det mye snakk om at råvareprisene stuper for tiden og det er jo greit for sluttforbrukeren men ha i minnet at det ikke nødvendigvis betyr at råvaren er billigere enn den noen gang har vært , på enkelte varer må den falle betydelig mer før den er tilbake der den var i 2007. Det er treghet i systemene og sluttbrukeren ser ikke dette på prisen før en stund etter at prisen er effektiv for leddet før i kjeden.

I tilfellet maritim så er det vel lite trolig at varene kjøpes i utlandet , det handles vel fra grossistleddet og om grossisten varsler prisstigning om f.eks 3mnd så har da butikken en mulighet til å sikre seg mye varer til gammel pris men det går tomt til slutt og hadde folk flest vist hva som skjer i Mai da hadde vi ikke trengt Oslo Børs.

Nå jobber jeg til daglig med råvareinnkjøp fra både Norge , Usa , kina og andre land og har litt erfaring rundt emnet selv om jeg handler med ting man putter i kjeften og ikke ting man legger i båten.

hva koster egentlig en banan inn til norge?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg ønsker da å varsle litt i mot alt for store drøm ang. såkalt EU-garanti.

Det er en bra ønske, men akkurat den "EU-direktiven" er i hvert fall ekskludert av alle forhandlere som jeg vet om.

EU garanti eller ikke:

Jeg sitter med et inntrykk at når det gjelder service og garanti så er handel i England like trygg, hvis ikke tryggere en i Norge. Servicekulturen står veldig sterk i UK.

Legg merke til hva et klesplagg koster i de forskjellige land når disse er merket med de enkelte lands priser som er tilfelle med en del merker. Eter det jeg har lagt merke til så er det ingen andre land hvor prisene er så høye på identisk plagg/fabrikat som i Norge og det skyldes ganske enkelt at produsent/forhandler tar så meget betalt som det enkelte markedet "tåler"! Nå ser jeg personlig ikke noe galt i det, bare så det er sagt, men det gjør også sitt til at stadig flere handler når de er ute og reiser og på internett, naturlig nok.

Vet ikke jeg handler ikke med frukt men jeg antar at mesteparten av prisen består i frakt

Den dyreste delen av frakten er internt i Norge og ikke inn til Norge, men av prisen du betaler i butikken så utgjør frakt bare en veldig liten andel. Dette var i allefall helt klart tilfelle for en del år siden da jeg var i non grad involvert i frakt av frukt fra andre verdensdeler og til Norge. For eksempel kostet det mere å transportere en kasse epler fra Drammen til Oslo enn fra den amerikanske vestkyst og til Drammen! :yesnod:

Det er jo en kjennsgjerning at forskjellige land tåler forskjellig prisnivå. I mitt gamle liv i begynnelsen av 90 tallet var jeg i eksportavdelingen til en lettmettallsfelgfabrikk i Tyskland. Vi solgte identiske hjul til forsjellig pris i de forskjellige land. Sveits og Norge låg høyest... Og dette hadde ikke mye med volum å gjøre. Det var rett og slett hva "markedet tålte". Det kan jo vare at volumene totalsett spillte en hviss rolle. Men jeg husker at vi leverte ikke mye mer felg til vår engelsk importør - til mye lavere priser.

Man kan vel konkludere med at det er både fordeler og ulemper med å leve i et høykostland. Fordelen er at vi kan kjøpe ting billig direkte fra utlandet privat. (Innbyggerne i Kina har ikke denne muligheten).

En annen fordel er jo at vi har høy lønn, men en negativ konsekvens av dette igjen er jo at butikker etc. har mye høyere lønnsutgifter i Norge enn i lavkostlandene).

Her tror jeg vi må være litt edruelige i forhold til handelsnæringen hvis det skal deles ut kritikk for høye avanser, med mindre vi da er villige til å ta en butikkstilling på Maritim for Kineserlønn.

Men heldigvis er det nå dårligere tider slik at vi får en god grunn til å klage, for det gjør vi jo uansett hvor bra vi har det. :smiley:

Ja huff og huff, leste i dag at ifølge SSB kan vi ikke regne med mere enn 4% lønnsvekst til neste år og året deretter. Enda godt at dette kan kompenseres med lavere bensin/oljepriser til bilen og båten, lavere rente på våre lån og økt verdi på våre boliger. Til og med fare for lavere skatter og avgifter, redusert moms-sats og annet "fanteri". Dette er alle tegn på dårligere tider, tider jeg faktisk ser frem til med visse forventninger enda så ille det høres ut!

:cheers_wine:

Vet ikke jeg handler ikke med frukt men jeg antar at mesteparten av prisen består i frakt

..hvorfor betaler da jeg mindre for original norsk laks i Tyskland enn i Norge,

mens god diesel er billigere i Tyskland enn den dårlige kjøpt i Norge?

Oljen og fisken kommer jo fra Norge. :confused:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...