Jump to content

Dramatisk prisøkning på båtutstyr i 2009?

Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

..hvorfor betaler da jeg mindre for original norsk laks i Tyskland enn i Norge,

mens god diesel er billigere i Tyskland enn den dårlige kjøpt i Norge?

Og på toppen av dette får du den beste kvaliteten av laksen i Tyskland. Også annen eksportert fisk du kjøper på kontinentet er av bedre kvalitet enn det en finner i norske frysedisker. Og vi her på berget finner oss i dette. Det er til å bli sprø av :crazy:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

mens god diesel er billigere i Tyskland enn den dårlige kjøpt i Norge?

Nå må du huske på at vi regner på en spesiell måte i Norge, vi har blant verdens billigste diesel uansett hva som måtte stå på pumpen.....dvs målestokken i denne sammenheng er timelønn (for de som er i arbeid). Jeg har aldri hatt den store forståelsen for denne tankegangen......bortsett fra at det er et billig poeng :smiley:

, men det er neppe et dårlig tips at de fleste grossister og butikker pr i dag opererer med for lave priser i forhold til gjenanskaffelsespris, og at de kundene som handler før de nye prislistene gjøres gjeldende slipper billigere unna enn de som venter.

Det er et godt tips. Det finnes også butikker som i praksis ikke justerer prisene på sine varer på lager etter gjenskaffelsespris, men justerer etter kostpris når nytt kjøpes inn.

har litt sansen for dem, jeg

Butikker som har anskaffet seg disse moderne electroniske datamaskinene pleier å få nye prisfiler i januar-februar, og bruker gjerne noen helger, kvelder og netter til å importere disse inn i sine egne datasystemer før sesongen setter inn. Varene er merket med strekkode, og ikke pris, så omprisingen skjer i kassa når data'n er oppdatert, enten prisene går ned og opp.

Mindre butikker som bruker gode gamle metoden med å sette på prislapp på varen i henhold til veil pris på leverandørens pakkseddel har selvsagt valgt prisnivå for varen helt til den er solgt. De av oss som er gamle nok til å huske dengang inflasjonen var høy på 70 og 80 tallet, så klistret butikkene prislapper oppå hverandre med stadig høyere beløp, og når kunden kom til kassa så var det gjerne bare den underste som var igjen på varen :wink: Mine sommerferier er gjerne på Jessøya ved Tvedestrand, og den lokale Colonialen på Krokvåg var et funn for de som lette etter varer med lav omløpshastighet og historiske priser på prislappen. Gode minner om en butikk som for lengst er borte!

Finanskrisen herjer.

Aksjekursne raser.

Arbeidsmarkedet raser.

Husprisene raser.

Hyttemarkedet raser

Båtprisene raser.

Råvareprisene raser.

Oljeprisen har rast 300% ! Og raser fremdeles.

Bilprisene raser.

Transport ratene har rast med over 90% !

Nei se der, der kommer det en båtutstyrforhandler gitt, prisene skal dramatisk opp de. :lol::lol::lol:

Oljeprisen har rast 300%

Betyr det at jeg få ganske mange penger igjen når jeg fyller diesel i båten?

Eller mente du 67 %? - Fra 135 USD/fat til 45 USD/fat er det ikke 300 men "bare" 67 % fall i prisen. Går oljeprisen opp fra 45 til 135 dollar så er det immidlertid en priststigning på 300 %.

Ikke lett det med priser og prosenter... :rolleyes:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Når jeg leser hva folk forventer her så lurer jeg litt på hva de tror fortjenesten på bunnlinja er for forskjellige produsenter/grossister/detaljister.... Verden er ikke så grom som det sert ut til at en del skal ha det til her.

Mye av kostnadene i Norde er knyttet til grossist/detaljist og som de fleste er klar over er kostnadsnivået langt høyere i Norge enn i en del andre land. Et annet aspekt som noen er inne på er distribusjon/transport, her er også kosnadsnivået langt høyere i Norge enn i mange andre land. Jeg kom akkurat tilbake fra et internasjonalt salgsmøte avholdt i Europa. Det var ganske interessant å høre hva man kunne rapportere fra land som Bulgaria, Croatia, Romania, Kina, Russland etc.....for kostnaden av en av mine selgere kan man ansette 30 stykker i Romania. Der er virkelig råvareprisen avgjørende !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Man skal selvfølgelig være glad for dem som greier å drive butikk hvis krona blir værende der den er.

Verden blir mindre og mindre, og forsjellen i kostnadsnivåene har vanskelig for å holde seg så stor som den har vært. Hvis det var slik at "krona skal opp = sant" så skulle den vel vært opp allerede.

Her er bare å smøre matpakke folkens, for båtutstyr må vi ha.

Å drive butikk i disse dager vil vise hvem som har forberedet seg i dag for morgendagen , det er ikke alt som blir billigere selv om det kan virke slik. Transport og emballasje er 2 poster som har økt betydelig i pris nylig , å leie lokaler er heller ikke akkurat blitt billigere , de fleste vet vel at når folk slutter å kjøpe/bygge hus og forretningslokaler så går det utover prisene på leiedelen. Bolig blir ikke akkurat billigere å leie.

I Norge så er det vel ikke overveldende mange som med hånden på brystet kan si at de har fått mindre kjøpekraft siden i sommer , renten er slett ikke høyere enn et Normalt nivå og de fleste er vel rimelig sikker på at de sitter trygt med tanke på jobb osv.

Hadde det ike vært for medias takling av situasjonen så hadde folk flest ikke tenkt en tøddel på finanskrisen.

Jeg tror ikke vi vil få se betydelig lavere priser på varer framover , matvarer har steget i pris og det vurderes ytterligere heving av pris fra store aktører i matvarebransjen i Norge

Tine økte prisene betydelig 01 Oktober i år , enkelte varer opp mot 15% og de varslet at dette er en prisstigning som kan bli ytterligere utvidet i 2009.

Nå er råvareprisen fra utlandet kommet noe ned fra toppen men kursen på EURO og USD gjør at dette ikke får noen effekt , ihvertfall ikke enda

Det kommer ganske enkelt av at vi ikke har en eneste lavpriskjede i Norge, og vi vil ikke få det før importvernet blir fjernet.

Dette er bare tull Muligan. Lidl har definitivt gjort et forsøk, at det ikke ble noen suksess grunner i at vi ikke ville ha varene deres. De forsøkte etter en stund å introdusere en viss andel "norske varer", men var ikke noe rimeligere enn Rema på disse. Lidl er forøvrig en ledende lavpriskjede i resten av Europa.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er nok desverre ikke tull.

Lidl kom ikke til med sine egne varer. Derfor ble de et lett offer for de norske kjedene.

Enhver som er litt i stus over dette kan jo sammenligne priser på helt identiske varer i skandinaviske land.

Jeg er lut lei av at kremmerstanden i Norge unnskylder seg med kostnadsnivå.

Dagligvarebransjen i Norge har enorme fortjenester. Fordi de klarer å holde Netto, Lidl o.l. ute.

Det kommer ganske enkelt av at vi ikke har en eneste lavpriskjede i Norge, og vi vil ikke få det før importvernet blir fjernet.

Økning, ja sågar sterke økning, i matvareprisene er et globalt problem og har medført at en større del av jordens befolkning går sultne! En av grunnene til dette er den enorme økningen i prisen på gjødsel, ikke bare negativt for Norge og et større norsk firma. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har vært godt å være deleier i Yara ja...

Muligan: Importværnet gjelder noe frukt og grønt på utvalgte årstider, kjøtt og meieriprodukter. Det har vært fritt frem for alt annet....

Fikk forresten lyst til å nevne en mulighet for de som ønsker å gjøre noen gode kjøp. Det finnes i mange bransjer varer som omtales som "Private label" produkter(ikke nødvendigvis båtutstyr). Dette er produkter som produseres av de samme anerkjente produsentene som står bak merkevarene. Disse produktene er stort sett av samme kvalitet som merkevarene(ikke alltid, men i Norge i stor grad), men det legges ikke ned store ressurser i markedsføring, vareplassering, promotion eller kort sagt marketing som hva som benyttes på merkevarene. Dette medfører at du som forbruker har muligheten til å kjøpe samme kvalitet som merkevarene til rundt 70% av prisen. Dette er ikke lengre bare i matvare, men man finner det i veldig mange bransjer. "Invite" er f. eksempel Jernias private label på en rekke kjøkkenutstyr. Monter har "Q-Tools" og "Optiform" som er verktøy og maling-fugemasse-flislim etc. Jeg kjenner ikke elektronikkbransjen så godt, men jeg er sikker på at det også finnes der.

Private label blir mer og mer utstrakt og kan være et meget gunstig alternativ i de fleste tilfeller.

Jeg venter bare på at Maritim som en stor aktør på båtutstyr vil sjekke mulighetene for det samme. Så nå Øyvind, er ballen sparket over til deg(dere har jo alt gjort det på fendere) ! :cheers:

Å fasit er .......

Bare JEG får behole min gode lønn , så kan vi inportere ALL annen arbeidskraft

fra lavkostland . Dermed blir ALLE varer JEG vil ha billige . Å jeg kan handle enda mere ,

for det er jo så synd på meg . :sad::sad: . JEG kan jo ikke kjøpe det JEG vil ha hele tiden ,

mine barn dør av sult , min kone må prøve å selge kroppen , for JEG har jo ikke penger til noe jeg .

:nonod::nonod::nonod::nonod::nonod::nonod::nonod::nonod::nonod::nonod::nonod:

Å stakkars stakkars stakkars meg , meg , meg , meg , meg , JEG har jo ikke råd til strøm engang , så jeg fryser her i

24grader . Å stakkars stakkars meg , meg , meg ..........................

:nonod::nonod::nonod::nonod::nonod:

Super Nasjon av nytelsessyke egoister av ypperste klasse......

Stem på Meg , meg , meg , meg , partiet ..... dere vet hvilket .

Super Nasjon av nytelsessyke egoister av ypperste klasse......

Det må være "sytpeisan" på baatplassen du referer til her... de som jamrer seg om det var verdens undergang bare de må betale noen kroner for dieselen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Å fasit er .......

Bare JEG får behole min gode lønn , så kan vi inportere ALL annen arbeidskraft

Vi er priviligerte som lever i Norge å har olje og gass, selvfølgelig. Det å tenke på andre som har det dårligere er selvfølgelig edelt. Verden er ikke rettferdig, la oss alle gjøre hva vi kan med det....selvfølgelig også en flott tanke.

På den andre siden, vi lever i et konkurranse-samfunn. Skal du beholde din gode lønn så må du yte. Skal du ha en bedre lønn så må du yte enda mer. Det er til og med lov å være smart, slik at du kan få enda mer ut av egen innsats. Jeg ser ingen problemer med det, bare fordeleler. Hadde ikke disse mekanismene fungert på denne måten, så kunne vi alle lagt oss på ryggen og stemt et helt annet parti.....jeg tror dere vet hvilket :wink:

Lidl har definitivt gjort et forsøk, at det ikke ble noen suksess grunner i at vi ikke ville ha varene deres. De forsøkte etter en stund å introdusere en viss andel "norske varer", men var ikke noe rimeligere enn Rema på disse.

Dem hadde mange varer Rema1000 og andre kjedelige butikker ikke har. Jeg høndlet der inne i mellem men hørte fra bekjente dem ikke fant varene på grunn av at butikkene var anderless oppsette en dem var vant med! Kannskje er befolkningen her for naiv til å takle endringer i samfunnet :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...