Jump to content

Dramatisk prisøkning på båtutstyr i 2009?

Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

Økning, ja sågar sterke økning, i matvareprisene er et globalt problem og har medført at en større del av jordens befolkning går sultne!

Ja, og en annen årsak er naturkatastrofer, krig og elendighet, diktatorisk styresett i en del land, mangel på styring i andre land, osv... osv.. Er nok mer sammensatt enn som så.

Ser Øyvind Jørgensen hos Maritime forsøker å gi et edruelig svar på prissettelsen av båtutstyr i nærmeste fremtid. men en ting er sikkert:

Noen har subbet inn en masse fortjeneste på båtutstyr solgt i norge. Det bare beviser de prisene man kan importere f.eks plottere og f.eks deler til Volvo Penta. Orginale VP-deler kan man kjøpe fra USA til ca halv pris av hva utsalgsprisen er i Norge. Denne prisen vil bli gjeldende for norge også. Kartplottere har stort sett den samme historikk. Forhandlere vil bli tvunget til å se seg om etter leverandører som ikke er for grådige. Når det gjelder Maritime, så husker jeg når de startet, at de var en rimelig båtutstyrsbutikk. Men ettersom de har utvidet og økt salgsvolumet, har prisene også økt. Maritime er ikke idag en rimelig utstyrsbutikk. Jeg bor selv i Arendalsdistriktetet, og det er sjeldent at jeg handler på Maritime, av den grunn at jeg finner båtutstyr mye billigere andre steder. Det er jo et enkelt spørsmål som kan stilles: Hvorfor koster VP-deler dobbelt så mye i Norge kontra USA?

Maritim legger ikke på sine priser mer enn andre. Etter hva jeg ser på varespektret de har så kjøper de mye fra samme leverandører/grossister som jeg gjør til mitt firma, så jeg vet hva de betaler for varene. Så vidt jeg kan forstå har de normal kalkyle...

Med tanke på at UK er et stort marked og at kursen pund/kroner vel faktisk har utviklet seg positivt sett med norske øyne, så er jeg rimelig sikker på at mange av oss kommer til å vende blikket mot UK for enten selv å kjøpe inn "alt vi heller ikke trenger" der eller bestille de samme gjenstander på nettet fra UK. Sånn sett er det jo da greit for meg å ha en sønn som studerer i Wales og kommer hjem sånn fire/fem/seks ganger i året!

Jeg er også ganske sikker på at de butikkene som nå kjøper inn varer og må betale med Euro kommer til å få det vondt i løpet av neste år!

Jeg tror i allefall det, men vet det ikke sikkert!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er også ganske sikker på at de butikkene som nå kjøper inn varer og må betale med Euro kommer til å få det vondt i løpet av neste år!

Vi har det vondt allerede nå.

Kalkylene er basert på NOK:EUR 8,4:1, realiteten nå er NOK:EUR 9,5:1

blir ikke butikk av sånt...

Suzuki

No boat needed..

Jeg vet heller ikke sikkert hva som skjer med prisene, men jeg tror enkelte ting blir billigere til tross for at innkjøpsprisene kanskje stiger. Jeg tror dessuten at butikkene kommer til å redusere lagrene slik at utvalget blir mindre.

For egen del så blir det mindre kjøp i kategorien kjekt å ha, men må man så må man.

Jeg tror listen over ting jeg ikke skal ha aldri har vært lenger.

Jeg skal allikevel bidra godt i byggebransjen, for utleie er bra om dagen.

• 1 måned senere...

Engelske pund er nå godt under 10 kroner så kanskje lurt, stadig lurere, å importere derfra? Og euroen er jo på vei ned, nå nesten nede i 9 kroner etter å ha vært i nesten 10 kroner. Tror det kan være noen importører som kan komme til å blø dobbelt opp snart! :sweat:

Engelske pund er nå godt under 10 kroner så kanskje lurt, stadig lurere, å importere derfra?

Så klart. Bestillt meg nettopp en fastmontert VHF til drømmepris fra England ferdig programmert med norske kanaler. Kjøpte en handholdt VHF, plotter og litt annet fra England for litt siden. England er godt å shoppa. Bedre enn USA spør du meg. Omtrent like billig men nærere, veldig kundevennlig og greit med garantier.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Og euroen er jo på vei ned, nå nesten nede i 9 kroner etter å ha vært i nesten 10 kroner.

Euroen var godt over 10kr på det værste, ja faktisk 1024 tror jeg på maks.

Etter å ha tapt fler hundre tusen kroner på valuta i november og desember, er det godt å se at ting igjen bedrer seg.

Jeg tror vi er nede under 870 før påske, og da er ting levelig igjen. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Vi som driver med salg av importerte klær og båtutstyr har en utfordring nå. Kunden forventer å gjøre gode kjøp, samtidig som høy eurokurs hever våre innpriser med 13-15%. Men det er riktig som noen skriver her, vi forsøker å holde 2008 prisene så lenge som mulig. Kanskje til og med gi litt rabatt akkurat nå, siden konkurransen er tøff. Det kan derfor lønne seg å handle til "vinterpriser".

mvh

www.sailtuv.no

Euroen var godt over 10kr på det værste, ja faktisk 1024 tror jeg på maks.

Det er alltid litt forvirring rundt kurser på valuta for er det den kursen du og jeg må betale/får ved kjøp/salg av reisevaluta i bank eller den kurs som det opereres med i offisielle sammenhenger som vel er middelkurs (mellom kjøp og salg) for transaksjoner mellom bankene hvis jeg husker riktig? Kjøpte nettop noen pund til min sønn som skalb esøke sin storebror i Wales og betalte litt over 10 kroner (pluss gebyr!) mens den offisielle kursen samme dag var 9,60!

Ellers så er euroen i skrivende stund på 8,97!

:flag:

Bare litt kjedelig hvis man ender opp med å måtte stabilt betale 10 kroner for en euro når konkurrentene betaler 7eller 8? Samt at man kanskje må betale inn marginer og det kan bety at den lille likviditet man har må innbetales til banken som sikkerhet og vips så er man konkurs!

Har lagt merke til at Norwegian hadde bestemt seg for å sikre seg (hedge) når oljeprisen kom ned til 50 dollar, men lar foreløpig være nettop pga margincall-problematikken!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...