Ulv I Startet 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2008 Hei, Jeg sitter her å tenkte jeg skulle finne ut hvor mye strøm alarmen og sensorene trekker. Jeg fant et digitalt multimeter her som jeg har tenkt å bruke. Jeg har ett stk 12v batteri (dvs strøm fra båten). I tillegg har jeg en 220->12v strømadapter. Begge forsyner alarmen med strøm. Mellom batteriet, og alarmen har jeg koblet multimeteret, dvs jeg kobler den sorte ledningen på multimeteret til batteriets + pol. Den røde ledningen kobler jeg til ledningen som går til alarmen. Nå den får strøm fra 220v'en og 12v batteriet. Multimeteret viser nå: 419 ca.. Kobler jeg fra 22v adapteret, så viser plutselig multimeteret -593 ca. Er det noen som forstår noe av dette? Er det slik at når 220v adapteret er koblet til, så gir det så mye strøm at det på en måte "lader" batteriet med 419mA, mens når jeg kobler fra strømmen, så trekker den nesten 600mA fra batteriet? Er dette riktig, eller har jeg koblet helt feil? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ingar Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 At strømmen går 'annenhver' vei er jo naturlig, men jeg syntes 600ma standby forbruk hørtes veldig mye ut. Kan umulig stemme. Hvilken alarm er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Det er Clas Ohlson alarmen, men jeg vet ikke om det er riktig måte jeg kobler multimeteret på heller, så det kan være noe derfor.. dvs feilmåling.. i manualen står det: forbruk nom: 35mA @12vDC Max: 1A Driftstid batteribackup: ca 3 døgn på et 3Ah batteri. (beroande på antall sensorer) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Dreamer Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Hvor er adapteren tilkoblet? Er den parallellkoblet med batteriet? Du skriver 22 V, men mener vel 12 V? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Jeg mente at om jeg kobler fra 220v adapteret...... Alarmen har 2 stk strøm innganger.. 1 stk pluss og minus beregnet for strømadapteren som kobles til 220v I tillegg er det egen pluss og minus for 12v strøm, til egen 12v strømkilde. Hvis du ser på dette bilde: Nederst ser du + og - på en liten kontakt, der kommer strøm fra 220v adapteret.. Mens på den lange kontakten, så er 1 minus til batteriet, og 2 er pluss til batteriet. Det er når jeg kobler fra den lille kontakten der at dette skjer. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
arkmarin Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Jeg tror at de to kontaktene med + og - er 12V inn på alarmen. Dette ville jeg ha koplet til båtens batteri. I tllegg vil jeg ha satt en lader på båtens batteri. Kontakt 1 og 2 er beregnet for 12V strøm ut til sensorer som er avhengig av strøm (aktive sensorer). Passive sensor som magnetbrytere på etc trenger ikke 12V og bør brukes på båter, hytter etc som har dårlig med lademuligheter. Strømmen alarmen trekker er det du måler på kontaktene + og -. Kople meteret i serie med pluss eller minus. Om du har aktive sensorer, så bruker de mere strøm når de registrer bevegelse i rommet. Om du kopler en 220V/12V adaptere til inngangen, så virker ikke alarmen om noen kopler fra 220V. Har du den koplet til batteriet, så virker alarmen selv om 220V forsvinner. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
pege Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Srøm måles "gjennom" instrumentet, Du må koble fra + ledningen og koble en av måleledningene til ledningen og den andre måleledningen til + klemmen på alarmen. Strømtrekket avleses. Enklest er det å sjekke bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Kontakt 1 og 2 er beregnet for 12V strøm ut til sensorer som er avhengig av strøm (aktive sensorer). Her er jeg redd du tar litt feil. Hvis du ser på koblingskjemaet til alarmen: Så ser du at + og - er til nett-forsyningen, mens 1 og 2 er 12v forsyning fra batteri. Det er egne utganger for 12v til aktive sensorer osv. Jeg forstår at jeg må koble multimeteret i serie med enten pluss eller minus, men hvis skal jeg skal koble den i serie på pluss ledningen. Skal jeg da koble den røde (pluss) fra multimeteret til batteriet, eller til ledningen som går til alarmen? Minus fra multimeteret blir selvsagt da motsatt. La merke til en annen ting, når jeg kobler den i serie på bare pluss fra batteriet, så starter ikke alarmen, virker som all strøm forsvinner i multimeteret. Dette kommer vel av at det er et multimeter fra biltema kanskje? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Dreamer Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 Når du måler må du koble + på instrumentet mot + på batteriet. Hvis du snur det får du - (minus) foran avlesningen. Enheten har to strømforsyninger. Det som er mest interessant, er vel hvor mye den trekker fra batteriet etter at landstrømmen er forsvunnet. Det måler du med instrumentet i serie med klemmene 1 og 2. Du får sikkert forskjellig verdi på strømuttak fra batteriet om landstrøm er på eller ikke. Den andre forsyningen, klemme + og - , tar strøm fra nettet, og det er ikke så interessant hva den trekker, men den kan du måle på samme måte, i serie med de to klemmene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.