MS Victoria Startet 29.April.2004 Del på Facebook Startet 29.April.2004 Tappet av oljen på min Sleipner baugpropell. Det gikk fint. Men så skulle jeg fylle på ny seig olje gjennom toppmontert tank med slange ned til gearhus på innsiden. Så ut som oljen hadde problemer med å fortrenge luften og fulle gearboksen. Noen som har erfaring ? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Du må ta ut skruen som du tappet oljen gjennom, vente en stund til det begynner å komme olje, så sette i tappeskruen igjen. For å få litt fortgang kan du evt "blåse" litt trykk på oljebeholderen. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 1.Mai.2004 Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Tappet av oljen på min Sleipner baugpropell. Det gikk fint. Men så skulle jeg fylle på ny seig olje gjennom toppmontert tank med slange ned til gearhus på innsiden. Så ut som oljen hadde problemer med å fortrenge luften og fulle gearboksen. Noen som har erfaring ?HeiJeg hadde samme problemet på min thruster. Fikk tak i en plastslange som var 5 mm. utvendig, kjøpte en sprøyte på apoteket. Så begynte jobben. Først tok jeg slangen av påfyllingsboks, så fyller du olje på sprøyta og den tynne plastslangen. Dytter så den tynne slangen inni den som sitter på thusteren helt ned. Så er det bare å presse olja ned med sprøyta. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 1.Mai.2004 Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Har en QL baugpropell som er 4 år (QL lages vel av Sleipner?). Var ikke klar over at det skal skiftes olje på disse? Er dette virkelige nødvendig? Har jo registert den lille smøretanken med slange, men trodde vel at dette fungerte på samme måte som en pakkboks og ikke at oljen skal skiftes?? Noen som kan forklare?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2004 Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Har en QL baugpropell som er 4 år (QL lages vel av Sleipner?). Var ikke klar over at det skal skiftes olje på disse? Er dette virkelige nødvendig? Har jo registert den lille smøretanken med slange, men trodde vel at dette fungerte på samme måte som en pakkboks og ikke at oljen skal skiftes?? Noen som kan forklare?? Neida QL er ikke Sleipner. Oljen skal i h.h.t. instruksen fra Sleipner byttes minst hvert annet år. Systemet fungerer mer som kardangen på en bil enn en pakkboks. Det er noen gearhjul som hviner ganske fort rundt nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Mai.2004 Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 Oljeskift: Fyll oljetanken full og la lokket være av. Skru ut bunnpluggen i undervannshuset og sett et lite kar under. La det renne. Det renner veldig seint. Etterfyll med olje i oljetanken. Skru igjen bunnpluggen når 2-4 dl. olje har rent ut. (alt avhengig av modellstørrelse). Funker for meg. Hulda påpeker at oljeskift skal utføres hvert annet år på Sleipner undervannshus. Ja det sier faktisk Sleipner. Er det noe som grenser til hysteri, må det vel være dette? Hvor mye brukes baugpropellen i løpet av sesongen? 300 ganger av 3-7 sekunder pr. gang? Det skulle vel bli sånn ca en halvtimes bruk pr. år? Eller en times tid i løpet av 2 år? Mulig jeg tar feil, men er det ikke kommet kompositt undervannshus som er forseglede? De har ingen eksternt montert oljetank og trenger aldri oljebytte i hele sin levetid. Slik er det med ankervinsjmotorer. Forseglet girhus. Intet oljebytte. Ankervinsjen brukes gjerne mer enn baugpropellen? Hva skulle tilsi at giroljen i undervannshuset er utslitt etter en times bruk? Med en oljetank montert halvmeteren overvannlinjen, er det vel videre umulig at det kommer vann i girhuset ved en eventuell lekkasje? Trykkeforskjellen gjør at det tyter olje ut og det minsker i oljetanken. Hvordan kan oljen holde et helt liv for noen baugpropeller og mange ankervinsjer, mens levetiden for den samme oljen i et Sleipner undervannshus er 59 minutter og 30 sekunder? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 3.Mai.2004 Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 Enig med deg Lotus, som du skriver er endel oljeskift nærmest unødvendig,og baugpropellen har ikke jeg tenkt å røre på lenge. SOLO Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2004 Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 Joda, Hulda er jo enig i "tull med oljeskift" begrunnet i ren mekanikererfaring. Som jeg skriver (tror jeg), en diff. på en bil blir 1000-vis av ganger hardere belastet. Men som jeg skrev på en annen tråd, det er ikke opp til Hulda å overprøve spec.'en til fabrikanten. Skulle jeg si noe om viktigheten av oljeskift, må det være at det første skiftet er det viktigste. Og vinkelgearet i en baugpropell er ikke noe high tec. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 3.Mai.2004 Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 O hoi ! Har også QL baugpr. som er det samme som Engbo. Lurte også på oljeskift, tenkte på påhengeren og oljeskift på gearhuset. Tok kontakt med Engbo som opplyste at oljeskift var unødvendig, jeg ville ikke i min båttid komme i nærheten av behovet for oljeskift med de korte intervaller baugtrusteren blir brukt. Lotus har rett, ingen tvil om det. Hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner Motor Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Ved utskifting av olje på baugpropell så gikk vi fram på følgende måte og fikk et meget godt resultat. Fyll beholderen inne, med ren olje. Åpne tappeskruen under gearhuset. La oljen renne ned til beholderen er nesten tom eller at det kommer ren olje fra tappepluggen. Trekk til puggen å fyll opp innvendig oljebeholder. Hele "nøkkelen til suksess" ligger I å la den gamle oljen trekke/suge ned den nye. Dette ble gjort ved ca. 5 grader så dette kan anbefales. Båtbruker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.