Jump to content

Valg av svinger

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har tenkt å sette inn en ekkoloddmodul til min Garmin 182C kartplotter. Da får jeg samme funksjon som 188C (dvs. at jeg får grafisk ekkolodd på kartplotteren)

De som skal sette inn dette har anbefalt at jeg har en svinger som går gjennom bunnen - dvs at de lager hull i bunnen på båten. Jeg er litt betenkt over dette - vet ikke om jeg har noen grunn til det. Hvordan fungerer en gjennomgående svinger i forhold til en svinger som bare står på innsiden av skroget?

Har samme plotter som deg og lurte på det samme. Fikk beskjed om at en det var en spesiell svinger fra Garmin som skulle bruke (husker ikke betegnelsen). Jeg har selv en Reython Tridata med dybdemåler. Denne har jeg en innvendig svinger til. Funker som bare det - og jeg slipper å borre hull. Det hender at svingere ryker og da er det enda mindre kjekt å ha borret hull i skroget om du ikke får akkurat samme svinger igjen.

Jeg har montert den omtrent midtskips på min helplanende 29 foter. Dette anbefales jo ikke da du mister signalene når båten ligger i plan, MEN det er ikke da jeg trenger dybdevisning. Når jeg kjører sakte der det er grunt viser den jo det den skal - og et par meter foran drevet mitt - og det er viktigere for meg!

På min har jeg en hekk montert svinger og vanntempratur måler, jeg har også en innvendig montert svinger for bidata. Kan ikke se at jeg har noe mere problemer med turbulens på den utvendige hekksvingeren. Man mister dybdereferanse noen ganger uansett, da enten båten krenger svært mye i sving eller man hopper litt i bølger. Det blir jo litt sent å se om det blir grunnt i 30 knops fart, så på en planende båt så er dybdemåling og fiske spoting beregnet på lavere fart, og da funker det greit.

188c har en maks. dybde på 400meter, dobbel svinger 20/40 grader, kan se termiske? forskjeller i vannet tror jeg det står i reklamen. Flere fiskestørrelser, og om bunnen er hard eller myk, noe som faktisk er greit å vite litt om ved ankring.

Uansett, lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...