Frøken Fryd Startet 2.Desember.2008 Del på Facebook Startet 2.Desember.2008 Franskmannen Sebastien Cattelans banebrytende verdensrekord på 50,26 knop med kite er omstridt og annuleres av International Sailing Federation. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Kanskje litt feil av meg å komentere denne tråden med fare for å påvirke avstemmingen...men klarte ikke å la være. Har seilt mer eller mindre i 45 år og prøvd de fleste seilbåt typer..........elementene er jo de samme...vind og sjø. Hver gang jeg ser en Kiter så tenker jeg på den gang jeg hang i trapesen i ca 20 knop.....herlig fartsfølelse...det var jo seiling.. En Kiter opplever jo minst det samme og det krever ihvertfall ikke noe mindre fysisk. Men en seiler (med Båt) har jo større mulighet til å styre kreftene.....bidevind..der har nok kiteren et problem. Kanskje det er der skillet går............. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Ikke noe problem å ta høyde med kite. Hvis ikke dette er seiling, hva er da definisjonen på seiling? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Enig med Ingar. Men jeg driver med skikite og der er jeg litt mer i tvil om det fortjener å bli kalt seiling... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Takk for opplysningen Ingar! Trodde faktisk høyde var et problem for kitere. Valgte å holde meg litt nøytral i svaret istad. Men spør du meg så er Kiting så avgjort seiling Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Men spør du meg så er Kiting så avgjort seiling Var ikke ment direkte til deg Bøljan, men det forundrer meg ikke at de fleste mener dette ikke er seiling. Seilmiljøet er erke-konservativt, iallfall utenfor Oslogryta. Brettseiling og kiting oppfattes som unyttig lek.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Jeg kan ikke se annet enn at brett, kite (på vann og snø) og iceyachting også er seiling? Man benytter vind og tilegnet kunnskap til å ta seg fram. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Til tross for mine snart fylte 57 år, så er jeg grønn av misunnelse når jeg ser en kiter suse bortover.... Min fysiske form tilsier at dette må prøves Med fare for å erte xxxxx så får de i grå terylenbukse og marineblå blaser + 3 bokstaver i lua mene hva de vil. Når de blir forbiseilt med konjakken i handa og svigemor vel plassert i le......... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Ville vært intr om pollen også hadde vist om stemmegiverne selv har seil eller motorbåt.... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Jeg blir også grønn av misundelse når jeg ser "kitere", men enarmet kiting er vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Denne tråden klarte å gi meg det avgjørende "sparket" Noen som kan gi meg noen nyttige linker og råd vedr. utstyr ? Se tidligere svar fra meg i denne tråden. Kanskje jeg blir Norges eldste Kiter......... Beklager litt avsporing i tråden men lell... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 "ISAF kungjorde under novembermøtet at drage-drevete fartøy ikke kan bli godkjent som verdensrekord i seiling." skulle vart intressant o höre grunden/argumenten til att 'drage-drevete' fartöy ikke er godtagbart?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Ja hva er egentlig forskjellen ? seil kontra drage ? Hva med spinnaker? Den og drage har vel utrolig mye til felles. Alle seildukfrofiler utnytter jo vinden til fremdrift.......... Toyota eller Opel....diesel eller bensin....alle er jo biler, og lastebiler er lastebiler...osv... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Hva med spinnaker? ja va med spinanaker??? er det lovlig o sette en drage i spinnakerfallet (förutsatt att denn håller mål som en spinnaker i klassen!) har för meg......dvs; ute på litt tynn is att en spinnaker må heises i topp..........men det var hundre år sedan jeg regattasejlede Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Takk Gunga Din! Du tok poenget Tror det er andre bak regelverket som er sidrompa og på tynn is Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Jeg stemte nei, men skjønner etterhvert synsvinklene. Hvis utnyttelse av vindkraften til noe er definisjon for seiling... er driften av en vindmølle seiling? Hvis du setter vindmøllen på et kjøretøy og driver hjulene... Er det seiling? Jeg omformulerte for meg spørsmålet: er brettet under føttene en båt? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Hvis utnyttelse av vindkraften til noe er definisjon for seiling... det var därför jeg sp....om grunden til ISAF's beslut...... kansje fartöyet må kunne flyte....vad vet jeg? eller att man mer eller mindre hele tiden har 'kontakt' med vannet....... den her makapären utnyttjar oxo vinden eller 'sejler'...... men har lite kontakt med vannet......(helst ingen ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Båt eller brett! du seiler! du kommer fremover! men du er fortsatt til vanns...Min mening Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Seilbåt eller seilfly.............brett er jo ingen båt, men det var heller ikke spørsmålet....men det seiler........ Tror jeg setter på min favoritt CD I`m sailing med Rod Stewart Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Seiling for meg betyr frihet! uavhengighet! Kanskje derfor jeg legger så mye i begrepet seiling! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Seilbrett er iallfall definert som båt ift sjølover og forsikring. Hvor skal grensen gå for hva som er båt og ikke da? I mine subjektive øyne er det ingenting som er mer seiling enn det man gjør på et seilbrett. Man har vindkreftene rett i armene og utnytter dem på en måte som en kjølbåt bare kan drømme om. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Seilbrett er iallfall definert som båt ift sjølover og forsikring. som fartöy.....yes (eller kiteseiling för den delen iflg IS) även en motorbåt... men en motorbåt er ikke en sejlbåt.......o tror det er her ISAF's representanter har noen form av definisjon på 'sejlbåt'........ det er den som hade vart kul o vete Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Hva med seiling i en varmluftsbalong. En seiler jo med vinden, men har stort sett ikke styring med doningen. Kite er spennende og må vel kunne betraktes som seiling under tvil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 jepp jeg er inne på samme spor...... kan man godkjenne andre 'bade-redskap' som windsurfing så borde vel oxo kiteseiling vare OK.....så det er därför jeg lurer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Det er klart at det er seiling. Men at en Kite skal konkurere med en kjølbåt blir vel ikke helt rettferdig. På samme måte som at det er forskjellige rekorder for en- og toskrogsbåter. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.