Jump to content

Er kite seiling?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Seiling, enten det skjer på vann, i lufta (ved heftig løft), eller på annet underlag, er vel ikke avhengig av om seilet er festet på en båt eller noe annet. Der noe bruker det engelske surfbrett, har vi jo det norske seilbrett som begrep. Mener en må være mer liberal enn å begrense seg til at det må være båt/jolle for å kunne si at en seiler. Spørsmålet her dror jeg må bli om kiten i seg selv kan defineres som segl.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet her dror jeg må bli om kiten i seg selv kan defineres som segl.

 

Kiten kan manøvrere vha. vinden - eller i vinden, altså er den (etter min mening) et seil.

Kiting er seiling.

 

:sailing:

 

 

 

En drage som holdes i én tråd kan ikke manøvreres - altså er den ikke et seil. :smash:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Herman. Det blir totalt feil å putte alt som drives av vind i en klasse.

Det gjøres vel heller ikke, denne rekorden er satt i "Åpen klasse", altså der alt er lov så lenge vinden er det eneste som står for fremdriften.

Det er en snitthastighet over 500m som teller. Var mye diskusjon dengang seilbrett overtok rekorden fra Crossbow katamaranen også.

 

Som sagt, mye konservatisme og fremmedfrykt ute og går her... :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Står vel i linken at han landet ikke på selve flystripa, men på flyplassområdet og da er det ikke SÅ lange biten.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=567859

Det er en kiter som har blitt tatt av vinden og har havnet inn på flyplassområdet. Han har landet et stykke unna rullebanen, sier operasjonsleder Kurt Løkling-Holm i Rogaland politidistrikt.

Link to post
Share on other sites

Ganske utrolig hendelse, han har nok fått seg et løft han sent vil glemme.

Går det klart frem at det var en Kiter med brett eller kan dette ha vært en som lekte seg på selve stranda?

 

Dette bildet fra aftenbladet gir et greit inntrykk av avstanden. Rullebanen vi ser er Øst-Vest banen som er relativt lite i bruk. Solastranden ser du øverst til høyre i bildet.

 

sola_flyplass_cover_290345m.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...