Pelle Parafin Startet 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2008 Finnes det båter på "vår" størrelse som er utprøvd med stabilisator på sidene? Vet det er vellykket på større båter. M/S LEDA ( pasasjerbåt)som gikk mellom vestlandet-England var tidlig ute med dette utstyret, noe som var vellykket. Etter som jeg har hørt var dette noen "vinger" som ble kjørt ut på hver side for å motvirke slingring. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Er det ikke Vetus som lager slikt til lystbåter da? Jaja kanskje ikke til 26-30 fots båter da men litt større? Jeg tror du skal ha en stor båt før det virker, må vel være en viss tyngde i båten. Fant link til Vetus. Blir vel ikke så bra for ett glassfiberskrog dette da. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Dette brukes på mindre fiskefartøy også slik at de ikke skal rulle så mye. Jeg går utifra at dette kanskje er mest aktuelt for snekke typer som er kjent for å rulle. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Ett av de siste numrene av Passagemaker har en svært detaljert artikkel om sidestabilisatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Vesling som ble laget på 80 tallet hadde jo vanntunell som ble fylt når båten lå i ro, og ble raskt tømt når den begynte å kjøre igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 M/S LEDA ( pasasjerbåt)som gikk mellom vestlandet-England var tidlig ute med dette utstyret, noe som var vellykket. Etter som jeg har hørt var dette noen "vinger" som ble kjørt ut på hver side for å motvirke slingring. Stabilisatorene på "Leda" besto av to hydraulisk styrte "vinger", en på hver side. Stabilisatorene ble trukket inn i skroget når de ikke var i bruk. Ved hjelp av hydraulikk ble disse stabilisatorene vridd, en hver vei, slik at det motvirket slingring. Vridningen ble styrt av en slingresensor. Leda gikk normalt med 22 knop, og stabilisatorene ble da svært effektive. Dette var avansert utstyr da Leda ble bygget (på 50-tallet)? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Vår båt er utstyrt med aktive stabilisatorer. Det er vinger på sidene, plassert slik at de er godt innenfor både bunn og sidelinje. En hydraulikkpumpe på hovedmotoren besørger kraft, og styring gis fra en gyro. Dette er så sinnsykt effektivt at så godt som all rulling stoppes, også i grov sidesjø. For at en deplasement motordrevet småbåt skal kunne være komfortabel og trygg for kryssing av lengere havstrekninger, "passagemaker", ansees det som helt essensielt å ha en form form for stablisering, enten aktiv med vinger som vi har, eller med paravaner, montert på lange stenger på sidene. Disse er noe træl å rigge til, men er ganske effektive når først på plass. Egret, også en Nordhavn 46, som har krysset de store hav og sågar rundet Kapp Horn, har brukt sine kun en gang, for å prøve dem. Ellers står de som reserve for de aktive stabilsatorene. For de som tenker deplasement og motor (ikke seil), anbefales stabisatorer på det aller aller varmeste! Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Vesling som ble laget på 80 tallet hadde jo vanntunell som ble fylt når båten lå i ro, og ble raskt tømt når den begynte å kjøre igjen..... Til info så bygges det enda skrog med vanntunell. Jeg har selv dette i mitt skrog. Lingebåtene hadde en tunnell som gikk fra baug til akterspeil, når man bakket hard med disse båtene, fosset det ut vann i baugen . Min derimot, har en tank som ligger relativt langt akter. Den rommer kanskje gode 100 liter, og slipper dette vannet når båten planer. Patenten gjør båten veldig stødig når man ligger stille, og man kan gå på ripa uten at det gir nevneverdig bevegelse (størrelsen på båten tatt i betraktning) Jeg ble litt overrasket (for å si det mildt) første gangen jeg løftet båten klar av vannet, da tanken tømte seg og båten begynte å lute fremover Stabilisatorer (eller "stabber") finnes bl.a. på alle ferjer i Skagerak (med respekt for seg selv) og gir meget god stabiliserende effekt. Historiene om "stabber", som er glemt trukket inn før man går til kai, er mange. Bl.a er det en historie fra Frederikshavn hvor en av ferjene som anløp fast der, kom for nærme moloen. Stabbevingen ble funnet tilfeldig av en dykker et halvt år etter. Rederiet ble kontakt og kunne med stor forundring konstatere at den tilhørte et av deres skip. Så stabilisatorene har kanskje ikke alltid vært like effektive (men han hadde jo heldigvis én til ) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 ..... M/S LEDA ( pasasjerbåt)som gikk mellom vestlandet-England .... Et aldri så lite apropos: denne LEDA var et ualminnelig skip på mange måter, men M/S var den aldri. LEDA var nemlig noe så sjeldent som ett av våre svært få turbinskip! Riktig betegnelse ville derfor være T/S LEDA. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Madblix Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Vi har en trawler (Bristol Imperial) som er utstyrt med en stabilisator type VOSPER. Et skråstilt ror montert omtrent midtskips manøvreres av hydrauliske sylindre, som får olje fra en pumpe på den ene hovedmotoren. Styringen besørges av et gyro-aggregat, og man kan via et kontrollpanel justere anlegget i forhold til hvor mye effekt man ønsker. Systemet fungerer utmerket og reduserer rulling til et minimum. Det oppgis i anleggets spesifikasjoner at rullingen reduseres men opptil 90 %, og vi har ingen grunn til å betvile det. Kraften som påvirker stabilisator-roret hentes fra båtens fremdrift, og skal teoretisk redusere hastigheten noe, uten at dette har vært merkbart for oss. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Og alle de hurtigrutene prod. 1993 og senere har vel også slike stabilisatorer. Funker utvilsomt, men av og til savner jeg følelsen av å være ombord i en båt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mask Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Finnes det båter på "vår" størrelse som er utprøvd med stabilisator på sidene? Vet det er vellykket på større båter. M/S LEDA ( pasasjerbåt)som gikk mellom vestlandet-England var tidlig ute med dette utstyret, noe som var vellykket. Etter som jeg har hørt var dette noen "vinger" som ble kjørt ut på hver side for å motvirke slingring. Ikke begi deg ut på dette, det har ikke virkning på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.