Jump to content

MD5B Termostat og alarm

joa

Recommended Posts

Hei,

Jeg er i ferd med å bygge om min MD5B til ferskvannskjøling. Jeg fikk tak i en brukt Martec kjøler på nett. I den forbindelse lurer jeg på hva slags termostat jeg kan bruke og hvor jeg får tak i det, siden jeg nå kan gå opp til nærmere 90 grader i blokka. Passer andre volvo-termostater som feks fra Biltema?

En annen sak er at det står en alarm på temperatur på kontrollpanelet. Er det noen som vet ved hvilken temperatur denne slår ut, kan den byttes til en med høyere grense?

Jeg har prøvd å spørre Martec om noe av dette, men de svarer ikke. Så jeg håper på deres erfaringer

Joachim

Hei.

Jeg vurderer å gjøre det samme med min MD5D, så hvis du har mulighet til å dele dine erfaringer og resultater her eller via E-post, så hadde det vært supert..

Jeg vurderer å bytte den orginale temperatursensoren med en giver som kan drive en temperatur-indikator istedet. Jeg har tittet på Wema instrumenter o.l.

Termostaten er jo rask å bytte, så det går det vel kanskje an å ekspremimentere litt med. Jeg har en misstanke om at driftstemperaturen vil stige noe uansett når man monterer ferskvannskjøling.

Heisann, og takk for raskt svar. Interessant!

Jeg har kikket litt, men det er forferdelig vanskelig å finne noe mer info på disse instrumentene. Jeg ser at det finnes en termostatbryter til alarmen for MD3 osv på drevia.se for ferskvannskjøling, så da kan man jo håpe at alarmproblemet er løst med den. Evt kan man lage til en splitt med to gjengete hull for termometer og alarmbryter.

Har du noe info på Wema-termometeret?

Jeg har ikke noe tro på at temperaturen vil stige av seg selv i ferskvannskjøling, siden den er termostatstyrt. Forskjellen i ferskvann ut fra kjøleren og saltvann er nok kompensert med ferskvannspumpekapasiteten skulle jeg håpe.

Joachim

Jeg har prøvd å spørre Martec om noe av dette, men de svarer ikke.

Forundrer meg ikke. Der i gården er service og kundestøtte ukjente begrep. Spør du om noe, så svarer de "Motoren din er i stykker" eller "Få tak i en fagmann". Annenhver gang. Uansett hva du spør om.

Nuvel.

Det medfølger ikke ny termostat til settet til MD5. På de større motorene følger det en med som setter opp temperaturen.

Sensoren på motoren er den samme uavhengig av termostat. Den slår inn på meget høye temperaturer.

Er litt info her, men det finnes sikkert mange andre leverandører også. Det ser ut til at det er en standard verdi på vann-temp giver (480-50 Ω), så det går kanskje å ha forskjellige leverandør på instrument og giver. Her er forresten sensoren også, det ser ut til at det finnes en sensor der du kan ha alarm integrert, i så fall burde det være mulig å hoppe bukk over den orginale giveren..

Vet ikke om det blir noe suksess å ha en splitter til to givere, iallefall ikke der den ene giveren står orginalt. Jeg tror heller jeg ville hatt temperaturgiveren i ferskvannssløyfen før varmeveksleren et sted, slik at den kunne stå direkte i vannstrømmen, men det er bare synsing selvfølgelig, jeg aner ikke hvor mye det har å si.. :-)

Termostatene fra dervia.se er sikkert en god mulighet ja, kanskje de vet hvilken du trenger også.

Jeg tror giveren fra Wema, "SNP-3C", vil passe "perfekt" på MD5, da får man temperaturovervåkning og alarm på 95'C. I følge MD5 for dummies er det iallefall M18 x 1,5 gjenger på temperaturgiveren. Da tipper jeg man kan beholde det orginale VP panelet med alarm, lamper og det hele, samt en temperaturindikator ved siden av.

Nå er neste prosjekt en DIY eller svært billig turtallsmåler...'

Bitemas sykkelcomputer har odometerfunksjon, så den kan benyttes som turteller. Billigere blir det vel knapt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Biltemas sykkelcomputer til ca 80,- har omdreiningsteller opp til 3600 RPM så det er i utgangspunktet nok til MD5'en.

For min egen del hadde jeg i utgangspunktet planlagt å koble en RPM indikator på W-pinnen på dynamoen, men jeg har ikke helt blitt klok på hvor bra det egentlig fungerer.

Det finnes også en orginal turtallsgiver (item 43) som passer på MD5, men den er så dyr som man normalt kan forvente hos Volvo

For min egen del hadde jeg i utgangspunktet planlagt å koble en RPM indikator på W-pinnen på dynamoen, men jeg har ikke helt blitt klok på hvor bra det egentlig fungerer.

Min forrige båt hadde en 18hk Sabb. Til denne kjøpte jeg en turteller til 198,- på Biltema, beregnet for tilkopling til "W" på dynamoen. Siden min dynamo ikke hadde uttak til dette, lagde jeg ett etter beskrivelse på Ingar sin hjemmeside. Fungerte helt utmerket, og kostet ikke mye...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke erfaring med md5,men hadde en md 17 som hadde ettermontert martec ferskvannskjøling.Tidligere eier hadde fulgt martec sin monteringsanvisning og nylig byttet til varmere termostat og dermed også tempgiver for at tempmåler skulle vise normal verdi.Hadde den gamle giveren stått i ville tempmåleren stått på det røde feltet hele tida forklarte han.Var skeptisk til den elektriske sirkulasjonspumpa på martecen,men den fungerte greit som resten gjorde.Men sinkanoder gikk det mye av.Denne motoren hadde ikke alarm så giveren til den kan kanskje benyttes.På min nåværende motor(ikke volvo) har jeg byttet både giver og tempmåler.Det ble biltema sin rimeligste type.Giver passet ikke der den gamle stod,så en slangeadapter som giveren passer i, (også fra biltema) ble montert på slangen mellom termostat og varmeveksler.Fungerer greit,men måleren viser lav temp helt til termostat åpner,og da spretter måleren opp.Den gamle steg sakte oppover da denne var plassert foran termostat.Når det gjelder turteller skal det være noe optiske greier som kan brukes.Det er et merke som plasseres på svinghjul eller reimhjul på veiv.En slags fotocelle som har forbindelse med turtelleren,registrerer merket hver gang det passerer.

....beregnet for tilkopling til "W" på dynamoen.... Fungerte helt utmerket, og kostet ikke mye...

Hvordan kalibrete du dette, er det bare et justerings-potmeter på indikatoren? Jeg tror uansett jeg skal prøve den løsningen nå, basert på din tilbakemelding. Jeg holder følgelig deg ansvarlig hvis resultatet ikke er 100%. :lol:

• 3 uker senere...

Her er temperaturgiveren fra Wema. Den var noe lengre enn orginalen så dieselrøret måtte bøyes en tanke for å få alt på plass.

Bilde099.jpg

Bilde101.jpg

Jeg har bestilt oljetrykkgiveren også, men er redd den ikke kommer til å passe uten modifikasjoner da den ser ut til å være en del større enn orginalen..

Hvordan kalibrete du dette, er det bare et justerings-potmeter på indikatoren?

Jeg holder følgelig deg ansvarlig hvis resultatet ikke er 100%. :lol:

Potmeter på baksiden ja. Jeg gjorde det enkelt, og stilte inn turtelleren på oppgitt max turtall når motoren gikk på fullt. Ikke helt 100%, men godt nok for meg da behovet var å ha litt kontroll på variasjon av turtall samt ha tilstrekkelig turtall ved reversering. Eventuelt kan den kalibreres nøyaktig ved hjelp av en optisk turteller som leser av turtall på reinskiva/svinghjulet.

Hold meg gjerne ansvarlig, jeg kan leve med det... :wink:

• 7 år senere...

Hei jeg svarer på min gamle post jeg, så finner jeg det neste gang jeg søker. Nå fikk jeg lov til å åpne alle eskene med termostater hos Biltema, og fant ut at termostaten til Nissan Micra (!) er den som passer best på dimensjoner til min kjære MD5. Det kan være at jeg må skjære litt for å få den til å passe, men delenummeret er:

61-450

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Termostat/TERMOSTATSETT-2000024752/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...