Jump to content

Lekkasje fra styregaffelen VP 290 Drev


bjoris

Recommended Posts

Det er en smørenippel på babord side av styrearmen. Har du smørt denne??

 

Kan ellers opplyse at det er to stk "fiber"-foringer + en gummiring (noe a la en simring, men uten fjær) på styreakselen. Disse smøres via smørenippelen og kanaler inne i styreakselen.

 

Dersom du har lekasje her vil jeg tippe at det ikke er smurt på en stund... og / eller at du har tæring / litasje og dermed en del slark i akselen. Da får du i alle fall lekasje. Sjekk om det er slark.

 

Ellers så er det to andre muligheter: Saltvannsinntaket fra drevet eller girslangen ut til drevet.

Saltvannsinntaket er på mitt 290-drev er også en slags kulekran som kan stenges (etter at jeg fikk byttet den som var helt grodd fast..) På kranen sitter slangestussen som saltvannsslangen er festet i på innsiden av drevet.

 

Girslangen går i en slange som er skrudd fast rett på undersiden av saltvannskranen/slangestussen. (Girwiren blir tredd inne i denne slangen gjennom drevplata og ut til drevet.) Vet ikke om det er andre som har hatt lekasjer her, men det er jo mulig at denne slangen også kan være dårlig.

 

Håper dette kan hjelpe til å finne lekasjen.

 

:-) fredriksen

Link to post

Hør på Fredriksen Bjoris, han har peiling.

Jeg vil i tilegg tilføye at du må pumpe så mye fett inn i fettnippelen at de ser at fettet tyter ut på undersiden. Får du ikke fett gjennom systemet slik jeg beskriver må du ut med styregaffelen å stake opp fettkanalene. I styreaksler som ikke blir smurt jevnlig (90%?) vil fettet kokse eller forstene seg etter ikke allt for mange år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hmmm

 

Drevet opplyses å være ny overhalt for over 52.000. Har kvitteringer, dette ble gjort august 2003 og motoren har bare gått noen timer etterpå.  Det er derfor utrolig om det er noe som er slitt. Det er masse greas som "tyter ut" så den delen ser greit ut. Disse slangene du nevner Fredriksen har jeg sjekket og kan ikke se at det kommer noe derfra.

 

Dette er jo helt nytt og jeg er ikke akkurat mekanikker. Nå skal Scand se på dette (pga garantien de gir), men har ventet siden påske så jeg har brukt båten litt (trodde frem til i går at det bare var ferskvann fra motoren som kom, og var derfor ikke redd for å bruke båten. Fulgte bare med og etterfyltet og tenkte at dette trenger jeg ikke å purre så veldig på, men så kom det mye mer enn jeg fikk på motoren og da fant jeg ut dette). Nå kommer Scand på mandag så jeg får la båten ligge i helgen, MEN:

 

Jeg er redd problemet mitt med at når jeg har tatt en tur og motor/drev er varmt så tar det noen sekunder fra jeg setter spaken i gear til drevet kobler inn. Akkurat nå ser jeg for meg at hele drevet er fylt med vann og at jeg har vært dum som har brukt båten før de har fått sett på det...

 

Har jeg grunn til å være bekymret?

 

(Garantien dekker jo ikke ekstra slitajse selvsagt så her har jeg kanskje lagt "gullegget"?) :eek:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Vel, jeg vet ikke hva du har fått gjort for 52.000, men det høres ut som om det er MYE penger sammenlignet med hva et nytt koster... Men, dette gjalt kun drevet og ikke drevplata??

 

Men, jeg er ikke overbevist om at de har sett på drevplata, det er der styreakselen sitter...

 

Jeg har ikke noe tips mht forsinkelsen når du girer, men kan tippe at det kan henge sammen med tilpasningen (slipingen) av konen. Dersom denne ikke er riktig vil giringen være hard / lett / muligens slure litt dersom den er slipt for mye?? Vet ikke helt det siste alternativet, men jeg kjenner ikke til noe annet som kan gi en forsinkelse. Her må du spørre en som har god erfaring med 290-problemer. Jeg hadde kanskje tatt en liten telefon til Drevia (www.drevia.se). Jeg har ikke brukt verkstedet deres, men er de like hjelpsomme der som de er på delesalget, så kan de muligens ha et godt tips til deg.

 

:-) fredriksen

..som skal på vannet neste uke!!

Link to post

Hør på Fredriksen Bjoris, han har peiling.

Hmm, jeg har ikke spes mye peiling, men har brukt en god del timer etter å ha fått gode råd her på baatplassen, bla. fra rem. Timene har gitt meg såre fingre, brukne negler og etter divers plunder har jeg fått byttet deler, renset andre og fått satt dette på plass igjen. Kan opplyse om at det værste arbeidet med å få byttet foringene i styreaklingen, var å få løs styrearmen fra akslingen slik at man kan ta ut akslingen (inkl gaffel og styrehjelm). Ett av de større sertifiserte VP-verkstedene opplyser at i de fleste tilfeller må de ta ut motoren og drevplata for å få dette ordnet. Begge to operasjoner går rimelig greitt (no rocket science!), men man må ha kran til motoren (min AQAD41 veier over 600 kg...), og det går en dag på verkstedet.

 

:-) fredriksen

Link to post

Puh, jeg er jammen glad jeg har garanti ut sesongen. Dette høres dyrt ut. Når det galdt de 52 tusenlappene så var det inkludert jobben med opptak, sjøsetting, kontroll av trim-indikator osv. Nedre del av drevet er nytt (tror det var 27 av lappene), resten ble innspisert og renset osv (antakelig dette med oppstaking av grease-kanaler osv).

 

Takk for råd, dette forumet er helt unikt og til stor hjelp. Bare det å forstå litt mer av hvordan ting henger sammen hjelper jo mye hvis du må sette bort en ting. Da blir det ikke som når jeg setter bilen på verksted og får den tilbake med regning på 10.000. Jeg har jo da svært dårlig forutsetning for å vurdere om prisen er fornuftig eller ikke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hmmm

 

Jeg er redd problemet mitt med at når jeg har tatt en tur og motor/drev er varmt så tar det noen sekunder fra jeg setter spaken i gear til drevet kobler inn. Akkurat nå ser jeg for meg at hele drevet er fylt med vann og at jeg har vært dum som har brukt båten før de har fått sett på det...

 

Har jeg grunn til å være bekymret?

 

(Garantien dekker jo ikke ekstra slitajse selvsagt så her har jeg kanskje lagt "gullegget"?) :lol:

Hei, føler med deg, slike problemer er noe dritt  :lol:

 

Jeg har ikke peiling men har en erfaring å dele:

Dette med at det tar "litt tid" fra du setter spaken i gear og til drevet går i gear. Jeg kjenner til 2 tillfeller der helt nye VP DPG drev (levert til KAD 300) er blitt byttet ut på garanti. Feilen starter med at det tar tid å få drevet i gear, det blir gradvis værre og værre til slutt får men ikke drevet i gear uten å ruse motoren noe vannvittig. :headbang:

Begge drevene ble byttet av Volvo uten at det kostet kunden en krone.

Men på 290 har jeg aldri hørt om dette  :confused: :confused: men kanskje?

 

En annen ting jeg tenkte på er:  du er sikker på at du ikke har Vp 290 DPE og at det er brukt olje som er til VP 290.

290 skal ha vanlig gear olje 75 - 90W, og 290 DPE skal ha helsyntetisk. Skulle du ha 290 DPE med vanlig gear olje kan kanskje forsinkelse forekomme ?? Tror jeg  :confused: :confused: (seigere olje ???)

 

Lykke til, og håper du legger ut resultatet når du har fixet og funnet feilen.

:flag:

Mvh Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post

Har 290 DP fra 1992 og benytter etter anbefaling fra VP-pusheren helsyntetisk gearolje. Jeg mener også at instruksjonsboken beskriver syntetisk.

 

Jeg har hørt om andre som har hatt problemer med å sette 290 drev i gir, og at dette skyltes for mye olje på drevet. Det skal vistnok være slik at litt for mye olje er værre enn litt for lite. Og siden oljen utvder seg når den blir varm blir det enda verre å få i gir når det er kjørt varmt.

 

Vannlekasjen kan kanskje stamme fra komponenter i sjøvannssystemet ditt, Bjoris. Varmevekslere, sjøvannspumpe, slanger mellom disse komponentene? Kan en av disse være synderen?

 

mvh

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg ser nå at det drypper fra styregaffelen, men om det kommer noe fra andre steder kan jo være. Har studert rimelig nøye over alt og finner ingenting. Det eneste jeg ser er at det kan være helt nede på drevet, der kommer jeg ikke til for å tørk og se.

 

Jeg venter i spenning på dommen i morgen. Dette med for mye olje kan jo være, det går nok rimelig fort når disse karene setter sammen ting. Når jeg snakket med dem ved henting av båten hadde de levert 35 båter på 3 uker!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei,

 

Jeg hadde samme problem med forsinket kopling i 290 drev. Hos meg var det slitt koplingskon. Denne måtte da slipes og justeres inn på nytt. Jeg brukte følgende firma:

 

Marineteknikk

Ingvar Ytrebø

Eliashaugen 7

6035 Fiskarstrand

tlf 90509274

 

Jeg skrudde av øvre gir (enkel jobb) og sendte til Fiskarstrand i en norgespakke. Ingvar er dyktig og gjør disse reparasjonene på løpende bånd.

Link to post

Har hatt besøk av mekaniker nå. Som du nevner Fredriksen må motor flyttes på for å få til dette. Det skal ikke være uheldig å kjøre med for drevet.

 

Noen som vet om dette membran greiene henger sammen eller er i nærheten av "konen" som antakelig slurer litt hos meg? Dette har jeg ikke fått noe status på av mekanikkeren, men det kunne være greit å visst om dette vil være enkelt å se på samtidig når membran skiftes...

 

Det høres jo slik ut, men det er mulig dette er mye jobb i tillegg?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

bjoris: Dersom dette var min båt, mitt kjøp, etc og det er garanti på kjøpet, ville jeg vært fristet til å gjøre følgende:

 

Les alt som står med små skrift mht. garantien. Definer status på båten som at utbedring må foretas raskt pga lekasjen og at denne forringer verdien på båten (saltvann, rust og tæring på metaller). Dersom dette dekkes av garantien, be om at f.eks. La-Sa (Volvo Penta nært ditt hjemsted) får ordnet dette. Ikke bry deg med problemer om hva som må gjøres, bare be om at dette blir ordnet raskt, du har jo kjøpt båten for å få en normal lengde på din båtsesong.

La-Sa vil helt sikkert gjøre et godt arbeide og sørge for at dette blir rettet og at du får garanti på arbeidet. Selv om det er travelt nå, er det ikke høysesong ennå (de satte ut alle båtene som sto hos dem i går..), men skynd deg!

 

Dersom dette ikke dekkes av garantien, da har du det litt mere slitsomt...  :smiley: :smiley:

Det jeg ville gjort, var å skifte smørenippelen på styrearmen (så er du sikker på at den tar imot grease!) og deretter presset inn så mye vannfast grease som du får inn. Helst til at det tyter i begge ender avstyreakselen (akselen på hjelmgaffelen). Dersom du får inn grease her (eller presset ut den gamle) vil du nok stoppe lekasjen for en stund. Men, regn alle fall med å bytte i foringene ved førstkommende vinteropplag  :smash: :smash: I værste fall må du skifte styreakselen pga tæring etc. Da snakker vi om PENGER da du må skifte hjelm og gaffel (selges kun i ferdige sett pga hjelm/gaffel festene!).

 

Du nevner at du ikke kommer til helt nede ved drevet for å tørke. Ett lite tips: Kjøp en pakke med billige bleier og legg de der, bytt et par stk i løpet av en ettermiddag, og du har tørr bunn i båten din! Så kan du se om det kommer vann der nede... Jeg bøyde meg et par kroker av sveisetråd for å få fisket bleiene fram etc...

Etterpå kan du ta et par  :drink: :drink: og se om det kommer inn vann under andre steder enn styreakselen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...