Jump to content

Tauverk, store forskjeller?

Anabelle

Recommended Posts

I forbindelse med årets sjøsetting har jeg bestemt meg for å investere i nytt tauverk til bruk på min faste båtplass. Dels fordi det gamle er slitt, og dels fordi de gamle tauene knirker en del når de belastes. Slitsomt å høre på i lengden, hvertfall når man skal sove.

Jeg kan ikke så mye om dette så jeg søker herved råd hos baatplassens mange båtfolk.

1. Er det store kvalitetsforskjeller ute i handelen? Ser at f.eks Clas Ohlsson har tauverk, noen   erfaringer med det? Byggvarehus har også en del tauverk. Meninger?

2. Hva slags materiale bør man velge. Man sier jo ofte Nylon-tau. Er det dette som brukes?

Fra før har jeg også en (blå) tautype som fliser seg opp (røyter). Vil gjerne unngå dette på nytt tau.

Innspill ønskes. (Må legges til at jeg bor i innlandet, så det er lite båtforretninger her)

God helg   :flag: :flag:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hei.

Når du går til innkjøp av tauverk ,kjøp ikke noe billige tautyper. Det er mange typer som er myke og virker som fin kvalitet, men det knirker som h....te og vrir seg ut av fassong. Her vil jeg påstå at vi får hva vi betaler for. Dyrkorn driver ikke med annet enn utstyr til fiskeflåten og de sender tauverk over hele landet. Noen spesielle typer kan jeg ikke anbefale,men kjøp ikke dette hos biltem,de nøyer seg ikke med å knirke de skriker. :eek:

http://www.dyrkorn.no/

http://www.mustad-autoline.com/

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hei du,

Sier meg enig i at man kan koste på seg litt hva gjelder anskaffelse av tauverk, for å få seg noe som er lett å arbeide med i hele levetiden. En investering i kvalitet her, er en investering i sikkerhet, og god nattesøvn, på mer enn en måte. Jeg synes syntetisk hamp er veldig greit, da det fliser lite, er ok å spleise, og tar seg mye bedre ut enn noe glorete tau av plast, som blir en sann plage etter en stund.

Nylon er forsåvidt lett av vekt, mykt, og temmelig sterkt, men er ganske elastisk, noe som ikke alltid er ønskelig. Jeg synes det er greit å bruke til f.eks. fendere, eller til å slepe en liten og lett jolle.

Hvis du ligger i en lystbåthavn, har du tatt en runde og sett på/kjent på hva andre har? Det har kanskje noe for seg.

Jeg har i de senere år kjøpt Roblon hos Swang i Oslo (Watski, det betyr at de også kan bestilles på nett/gjennom katalog). Disse synes jeg er bra, passe myke, vrir seg ikke og er holdbare.

Jeg har kjøpt ferdige lengder, med plastkause (skulle gjerne hatt metall) for fortøyningene til hjemmehavn, og med ferdig spleiset øye til de jeg har ombord. Jeg husker ikke prisen, men jeg opplever ikke disse som dyre.

Sist år kom jeg på en ide som har vist seg å fungere, nemlig "fargekoding" av tauverket ombord. Jeg bruker hvitt Roblon tau til standard "korte" lengder, dvs. 6m. Passer ved normal fortøyning. Så har jeg blått Roblon tau i 10m lengder samt 25m landtau. 10m-tauene er perfekt for lange spring og i uthavn etc. Da kan jeg bare si til mannskapet: "Gi meg to hvite og ett blått tau", eller "Gjør fast et hvitt tau akter på babord side og hiv et blått tau opp på fordekket", og så vet jeg at jeg får det jeg trenger.  :confused:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Skal du ha et skikkelig tau bør du velge Polyester...koster litt, men da har du kvalitetstau.Et godt alternativ som også er rimelig er Ulstron som du kan kjøpe i enhver jernvareforr.Det fåes både i grønt og blått. Du sier du har noe dårlig blått tau...det er antagelig Polypropylen, og det er ikke brukelig til annet en surringer. Kan være behjelpelig med en god pris hvis du kontakter meg ...tlf. 90 92 90 37....Kan også lage ferdige bryggefortøyninger med kause og spleiset løkke  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...