Batdilla Startet 30.April.2004 Del på Facebook Startet 30.April.2004 Heldigvis har jeg ikke opplevd noe alvorlig tilfelle av 3-fot syke (Ennå). For å være litt forberedt når symptomene melder seg, er jeg litt nysgjerrig på hva den mest vanlige årsaken til dette fenomenet er . Jeg har her forsøkt å liste opp en del alternativer som kan tenkes å være aktuelle. I mange tilfeller vil jeg tro det er snakk om kombinasjoner av flere av alternativene. Dessverre er det ikke mulig å stemme på mer enn et alternativ. Velg derfor det alternativet som er mest tungtveiende. Post heller en kommentar i tråden når du føler for å utdype ditt tilfelle av sykdommen... Ser fram til en spennende poll og artige kommentarer. PS: Oppfordrer alle til å være ærlig. Hvis du kommer til at årsaken er noe Admiralinnen ikke bør kjenne til, stem det som faktisk var årsaken og unnlat heller å røpe avgitt svar i form av kommentar i tråden - så er du helt anonym. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Da vi kjøpte større båt i 1999, var det fordi vi trengte mer plass på grunn av antall medlemmer i familien. Nå er imidlertid ungene vokst såpass at de ikke lenger vil være med på tur, men jeg må jo innrømme at det ikke er aktuelt å gå ned i båtstørrelse av den grunn. Vet ikke riktig om 'syken' er så fremtredende hos meg enda, i alle fall ikke når det gjelder båtstørrelse, men heller å få noe som er nyere, raskere, med mer komfort osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Vi var veldig "stolte" når vi kjøpte ny båt sist og gikk fra 27 fot (H-båt) til 26 fot (Albin Cirrus). Når vi fortalte at vi hadde kjøpt ny båt så sa alle, ja den er vel 30 fot den da (tre-fot-syken) Når har vi kjøpt en 27 foter så vi har ikke blitt veldig angrepet, men hvis du ser på prisen så er vi likevel rimelig kraftig angrepet: Cirrusen var 200% dyrere enn H-båten og Fjorden (27 fot) er 190 % dyrere enn Cirrusen... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ingar Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Hva med et alternativ for de som ikke har vært angrepet av sykdommen?? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 30.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2004 Hva med et alternativ for de som ikke har vært angrepet av sykdommen??Bra forslag. Normalt er det en uting å endre en poll etter at den er i gang, men i dette tilfellet bør det gå bra. De som alt har vært innom og ikke har byttet båt pga sykdommen, regner jeg med ikke har svart noe, så da er det kurrant å vende tilbake og evt. avlegge det foreslåtte alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 De som alt har vært innom og ikke har byttet båt pga sykdommen, regner jeg med ikke har svart noe,Åhh? Er selv ikke plaget med denne syken, men er selvfølgelig interessert i å se resultatet av en slik avstemming. Så for å få se noe, stemte jeg likevel, på det jeg mener er den vanligste grunnen. Lars H. (om 1 time sitter jeg i bilen på vei til Son og helgetur med båten) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Jeg og min frue var lei av "hekke agregat og innendørsmotor", så vi byttet opp 7 fot til 31. To motorer og uten planingsterskel. Har nå hele fartsområdet fra 2-30 knop. Før var det 3-8 + 17 - 33. Et pluss er at det slår ikke sånn lenger, da skal det være +3 meter bølger. Så egentlig var jeg ikke bitt av tre-fot syken, men hadde et hardt angrep av 7 fot.... :eek: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kjelli Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Vet ikke helt hvorfor, men har ingenting med å imponere naboen. Vel heller at vi fant ut at større båt var bedre. Skiftet fra 14 til 22 for for 2 år siden, fra 22 til 27 i Juli 2003 og fra 27 til 29 i desember 2003. Så mitt tilfelle av 3-fots syken må vel være "hardt angrepet" ?? mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 30.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2004 Åhh? Er selv ikke plaget med denne syken, men er selvfølgelig interessert i å se resultatet av en slik avstemming. Så for å få se noe, stemte jeg likevel, på det jeg mener er den vanligste grunnen.OK. Da får vi prøve å leve med at det er en usikkerhet på 1 stemme i pollen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Hadde først en 14 fot, byttet så til en ny 14 fot og så til enda en 14 fot (Når vi har kjøpt ny båt har den alltid vært litt raskere enn den forrige). Fant etter den siste båten, ut at 14 fot'ere ikke var noe for oss så derfor dobblet vi like gjerne størrelsen til 28. Nå har vi fått den plassen vi ønsket og har etterlengtet. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Gamlebåten på 16 fot gjorde sin tjeneste i over 20 år, vi anskaffet en på 22 fot i år. Kan derfor ikke si å ha syken... Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Hva med et alternativ for de som ikke har vært angrepet av sykdommen??Ja, enig. Jeg hadde vel også denne syken en gang, men nå har jeg valgt å oppgradere den båten jeg har --- og er hittil godt fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Geir V. Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Hadde Sandvik 28 AC byttet til Windy 9800 p.g.a. større uteplass, og raskere båt. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 oppvokst med 21 fot, kjøpte en raskere en på 18 fot, ned til 14 fot ny 21 foter, og deretter to 33 fotere.. Pjoolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
HaJ Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Gikk fra 20 til 24 fot. Det var mange årsaker til det: behov for selvlensende dekk da vi fisker mye. Ønsket bekvemmeligheten med eget toalettrom - det var en fornøyelse å hive ut porta pottien! Og så er det kjekt å slippe å reie opp køya hver dag. Nå har vi fast køye (dobbel) + stikkøye. Deilig å kunne ta seg frokost uten å måtte rydde vekk alle sengeklærne for å finne bordet. Og med flere bekvemmeligheter blir det flere lange turer, og da er kjøleskap et 'must'. Sist, men ikke minst, ønsket vi oss diesel i stedet for bensinmotor. Så etter mye omstendig leting fant vi en Yamarin 7400 som dekker alle disse behovene (og flere til). Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Krapyl Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Tja hvorfor det mon tro. Personlig fikk jeg 6 fots angrep. Det var egentlig mange årsaker. Bokomfort, jeg ville ha egen sovelugar. Mulighet for å ha med vennepar. Mulighet for å lage mer mat ombord. Ordentlig toalett. (Som jeg ikke tømmer før jeg er minst 3 mil fra land). Mulighet for å seile lengre etapper. Høyere fart. Gikk fra 0.99 til 1.14. Mange gode unnskyldninger der. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hebbe Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Fra 18 til 22 fot på 1 år. Grunnen til det er at jeg etter mange år uten båt fikk lyst på båt igjen. Kjøpte ei lita snekke som jeg pusset opp. Desverre var den ikke egnet til å overnatte i så behovet for en litt større båt meldte seg raskere enn hva jeg hadde trodd. Fant ut at Mjøsa slett ikke er værst å ha båt i, selv om jeg er Trønder og oppvokst ved sjøen. Som guttunge og oppover til fyllte 25 år hadde jeg båt på 12, 14, 20, 18, 20 og 24 fot i nevnte rekkefølge. Vet jeg kommer til å kjøpe større båt, men skal prøve min sjømann nå ei stund. Jeg er heldig og vet hva jeg skal ha til slutt, nemmelig en Saga 27 med AC. Er heldig å disponere fatterns Saga 24 når jeg er på besøk i Trøndelag, en kjempebåt. Dette må være planlagt 3 fotssyke..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
KOB Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Jeg savner alternativet "Jeg er en drømmer" For det er jo der hunden ligger begravet. Jeg har vel aldri hatt behov for større eller mer båt enn vår Nidelv 750. Men samtidig som jeg kjøpte 750en lanserte Nidelv sin 320. Vi var kjempefornøyd med 750en, men drømte allikevel om 320en i mange år. Inntil vi "plutselig" fikk de for oss at vi trengte en båt med mer uteplass, og så ble 320en lagt til side. Så oppdaget vi Windy 32 Scirocco. Dette var vår båt. Den hadde alt 750en ikke hadde, nemlig mer plass - inne, ute og ikke minst mer egnet for litt røffere vær og overnatting. Med hytte ved sjøen var det jo ikke behov for mere båt. Men far drømte og drømte. Så en januardag, etter at en arbeidskollega (mye yngre enn jeg) døde i kreft, og en annen fikk kreft (men det gikk heldigvis bra), ble admiralinnen og jeg enige om at vi lever kun en gang, og det er nå. Siden økonomien hadde utviklet seg positivt var muligheten til stede, og vi slo til. Og har aldri angret. Så gjentar historien seg. Vi er enda mer fornøyd og har egentlig ingen planer om å bytte båt. Det forhindrer ikke far fra å tråkke ned utstillinger og messer, plukke brosjyrer og drømme seg bort. Dette er ikke uttykk for noen misnøye med det jeg ha, heller ikke noe egentlig ønske om noe annet, men - en uforklarlig drøm. Som like gjerne kan forbli en drøm. Men - så griper 3-fotsyken igjen. 37en er jo så utrolig lekker. Og så har den det ekstra vi kunne tenkte oss, som 32en ikke har. To separate sovekabiner i stedet for en. Mer plass, bedre skrog, tåler mer vær. Selv om behovet ikke er der. Så lenge den økonomiske muligheten ikke er der så er det jo greit. Da forblir det en drøm - helt gratis - men allikevel deilig. Så var det renta da. Den ble jo etterhvert så usannsynlig lav, og noen enkle regnestykker viste jo at en brukt 37 var innen rekkevidde.Vi var blitt kvitt en del faste kostnader som løp tidligere, og litt mere lån innebar merkostnader godt innenfor det vi hadde klart tidligere. Far sjekket på nettet, men det var jo ikke så mange brukte 37er. Vi så på en 2000-modell, men det sa ikke pling. Syntes egentlig vår egen var vel så fin. En annen som prismessig var veldig attraktiv (hvorfor?) ble solgt den dagen jeg skulle avtale visning. Var det i det hele tatt mulig å tenke nytt? Når først tanken hadde satt seg fast framstod det mer og mer som en mulighet. Jeg regnet og regnet, innhentet tilbud. Vi hadde en beløpsgrense og det virket helt marginalt om det var mulig å få en 37 innenfor disse rammene. Men så var tilbudet der. og med tilbud om innbytte av Hannah II var vi solgt. Dvs. jeg var solgt. Admiralinnen måtte bearbeides litt, men hun er ganske grei. Moralen? Dette har med følelser å gjøre, ikke fornuft. Egentlig er det langt utviklet galskap. Men admiralinnen og jeg er enige om én ting: Vi lever bare én gang, og det er nå. Hva fremtiden bringer er det ingen som vet (hvem var det som siterte en sang her litt tidligere - Que se ra, se ra...). Vi velger å leve mens vi kan, og prøver å realisere drømmene våre så langt det er mulig. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 TAKK KOB. Jeg tar en utskrift og viser til kona med en gang. Det er vanskelig å ikke være enig med deg. Jeg tok en tur ned på en av småbåthavnene her i dag - og der lå den. På samme plass som i fjor - nypoler og vakker. Vår neste - eller kanskje neste etter neste - båt. Nidelv 320 HT. Vakkert vær - deilige drømmer - nydelig båt. Dette gir hildringer i lysken Kanskje litt mer vin hjelper på kona ? får gå ned og prøve det. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Er glad jeg ikke lider av den syken Synes den jeg har er akkurat passe., og føler ikke noe behov for 3 fot mer. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 KOB er inne på noe vesentlig, nemlig det med drømmer! Nå er vi sikkert forskjellig alle sammen, men andelen av DRØMMEN vil jeg tro bærer en ganske stor del av årsaken til oppblomstringen av 3-fot syken. Kan bare uttale meg om meg selv her. Båten har for meg blitt en livsstil. Har hatt båt siden 1974, med noen pauser innimellom, p.g.a. husbygging, utenlandsopphold, osv. Båten representerer friheten for meg. Friheten til å dra ut og være sammen med elementene, på godt og vondt. Oppleve årstidene, dyre- og fuglelivet. Det å klare meg selv, der ute, allene. Finne roen og den gode rytmen med sjø, vind og vær. Være ett med båten. Finne naturopplevelser som man finner styrke i og tar med seg hjem. Jeg blir like forundret hver gang jeg er ute. Samme sjøen, samme båten, men likevel så forskjellig fra gang til gang! Skulle tro at man i løpet av 25 båt-år har sett det meste, men like sikkert så opplever man noe nytt hver gang. Som regel positive og oppløftende ting som gir drømmene ny næring, men også opplevelser som kan oppfattes som litt skummelt. Noen ganger er det slik at jeg tenker, nå, Walter, var det nære på, det kunne ha gått galt. Det er erfaringer man vokser på og lærer av. I en slik intens symbiose mellom båten og meg, er det viktig at det meste stemmer. Man skal være sikker på seg selv, men også kunne stole på sin båt. Her kommer båtvalget og til slutt det med vedlikeholdet inn. Så er det slik at visse båttyper gir mere næring til mine drømmer, enn andre. Akkurat hva det er, konkret, er umulig å definere. Det bare er sånn! Det som er viktig for meg, er at det sier "pling" - den vil jeg ha! - når jeg velger båt. Og her er det ikke snakk om alskens duppeditter og utstyr til hundretusen, nei, for jeg har som regel en meget nøkternt budsjettramme å holde meg til. Det avgjørende er rett og slett en følelse av "samhørighet" med båten, en udefinerbar dragning mot et "vesen" jeg kunne tenke meg å dele drømmene og opplevelsene sammen med. For, selv om båten min er sammensatt av døde materialer, glassfiber, stål, aluminium, osv; så mener jeg at båten min har sjel. Det er slik jeg vil ha det, og det er slik jeg behandler båten min........ Husker godt et innlegg her, for en tid tilbake, hvor det ble lansert en påstand om at for seilbåtfolket er selve turen målet, mens det for motorbåtfolket var dét å komme frem det viktigste. For meg er begge deler viktig, men viktigst av alt er det å være båteier, å ha en båt som gir meg muligheten til å oppleve drømmene mine, året rundt. Så denne 3-fot-syken dreier seg egentlig ikke bare om størrelse, men mest av alt, om drømmer og følelser for vakre og funksjonelle linjer. Og når alt kommer til alt, så finnes det en fysisk grense for hvor fremskreden denne sykdommen KAN bli. Denne fysiske delen endrer seg i takt med familiens størrelse, bruksmønster, bosted, osv. Den største båten jeg har hatt, og som jeg mestret allene - for det er et krav - var en 33' havseiler. Nå er jeg en lykkelig båteier som har en 26' stor drøm! P.s: Jeg har stemt Kan ikke forklares - det bare skjedde! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Kanskje litt mer vin hjelper på kona ? får gå ned og prøve det.Det gjorde ikke det da. Hun var enig i alt KOB skrev - bortsett fra at vi trenger ny båt nå Tips mottas med takk 3 fots syken er en kombinasjon av glede og frustrasjon. glede for meg - frustrasjon hos kona Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2004 Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Hulda lider tydeligvis av ca.-5-fot-syken. Egentlig så ville jeg ikke ha seiler på mer enn 36 fot, som jeg anså en gang i tiden for å være den ideelle størrelsen. Men så hoppet det, ikke plutselig, fra 32 til 38 til 42. Det siste blir jo ikke mer enn 4 fot. Den siste båten har vi tenkt på siden tidlig på 80-tallet. Ønsket var en helårsgreie som vi ikke skulle behøve å være redd for å få riper i. Og som skulle tåle å daske på land og å gå i isen. Disse ønskene er vel helst en mannegreie der Admiralen heller utviser en overbærende aksept heller enn glødende engasjement. Større båt er for vårt vedkommende trolig en tilfeldighet. Fra 32 til 38 var åasaken 3 barn og en hund. Fra 38 til 42 er null barn (voksne og gidder ikke å være med) og null hund (død av alderdom for mange år siden). Sikkerheten kommer kanskje mer i forsetet nå. Ikke det at man ikke kan seile jorden rundt i 20 fot, det er ikke det. Men Hulda er av en slik beskaffenhet at den tåler det meste av vær og vind. Uten at man behøver å være mange ombord eller at man behøver å være akrobat eller vektløfter. 38-foteren vi hadde fremsatte slike krav når været spisset seg til. Fokkelsasken blir for gammel.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Mai.2004 Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Regner med at jeg er kurert den dagen jeg har ei skøyte på 35-40 fot Problemet da er at jeg må ha en båt til for og dra på småturer med. Sitér dette innlegget Link to post
Stormbringer Svart 1.Mai.2004 Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Jeg håper i allefall at jeg er kurert for en stund. Fikk et akkutt anfall av 8 fot syken, gikk fra en skjærgårdsjeep på 14 fot til en god gammel snekke på 22 fot. Mest fordi jeg liker å fiske, men synes ikke det er noe morro å sitte ute i regnvær og blåst hvis været blir dårlig + at jeg trenger ikke en båt som går fort, med en gang jeg setter foten ombord så er jeg jo framme. Har vel også blitt mer makelig anlagt med årene vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.