Jump to content

3-fot syken - årsaken bak

Batdilla

Recommended Posts

Morsomt........

Jag vet ikke vad som styr 3 fots sjukdomen. Kanske Freud vet, større dings er bedre en en liten en??? Själv så skulle jag vilja ha en lite rymligare båt med ståhøjd och større motor. Sedan kanske en längre båt. Men då jag ligger i Medelhavet så går hamnavgiften upp för 10m. Så det geller att passa på en massa saker.

Hans

Albin Nova 33 fot

Noe til spørsmål...  Ta en titt i div. båthavner; De er spekket med båter som nesten aldri kaster tampen! Jo større båt, dess mindre brukt?? Jeg tror at mange ikke vil innrømme at imponatoreffekten er størst årsak til "3-fotsyken"!

For min egen del? Jeg trives best med båt på bilhenger; Større geografisk fleksibilitet får du ikke! Da ungene forlot "rugekassa", gikk jeg ned et par fot (fra 22 til 20) fordi vekten ble mindre (lettere å traile) og mindre motorbehov. Sørrlandet OG Lofoten ligger bare et døgn unna med slik ekvipasje, og vi to BOR i båten en uke av gangen om nødvendig (dusjer hos slektninger). Kok, sov og dass er på plass, og noe særlig mere krever vi ikke. Men selvsagt hadde det vært kjekt med samme komfort som heimen tilbyr (30 fot+), men DET er spørsmål om ØKONOMISK prioritering. :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Gamle U-Nota på 30 fot var blitt 15 år og vi nærmet oss 55 og 60 så skulle vi bytte så måtte vi gjøre det nå. Det var faktisk kona som kom med forslaget, og jeg var ikke vanskelig å overtale (fint når begge er enige). Og valget for oss var kun en fot opp til 31, dette var høsten/vinteren 99/00. Ny Sandvik 945 var klar for levering 12/12-2000 og satt på vannet i mai 2001 Hva skal vi svare da?, en fot syken! :lol:

Vi hadde 21 fots Draco -87 modell. En båt vi ble glade i, men som etterhvert føltes litt liten når vi skulle være en stund i båten. Vi er to voksne og tre små gutter som begynte å vurdere større båt, den skulle bli vår "hytte" på sjøen. Etter nøye vurdering av vårt behov og hva som var av båter i markedet bestemte vi oss sist høst for å bestille helt ny Scand 29 Baltic! Båten ble hentet i går i Fevik og vi hadde en flott tur hjem til hjemmehavnen i Bærum. Vi brukte mellom seks og syv timer på turen i nydelig vær. Gjett hvor vi skal på søndagstur...

En laaang høst og vinter er endelig blitt avløst av vår og ny Scand 29 Baltic, hurra!!!    :flag:

Jeg fikk 3 fot syken. Gikk fra 18 til 21 fot, dette pga at jeg ønsket en tyngere båt som bearbeidet bølgene bedre i grov sjø.

Så til spørreundersøkelsen.

Ingen av disse valgene passet da meg, hmm........her mangler det flere alternativer

Imponatoreffekt i forhold til naboer og venner

Arv/Penger til overs som måtte brukes fornuftig

Det kreves mer plass pga familien

For mye problemer med forrige båt - byttet

Hadde reellt behov for båt m/andre/bedre ytelser

Mer økonomisk med ny båt - byttet

Stirret for mye på større båter - måtte bytte

Liten båt bra - større båt enda bedre

Kan ikke forklares - det bare skjedde

Har sluppet unna syken - foreløpig....

:sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det er også noe som heter "Anti 3-fot syke" Denne diagnosen er mer sjelden enn den vanlige 3-fot syken. Det er likevel en del skippere som i ulik grad får denne noe spesielle diagnosen. Den fremtrer hyppigst hos båteiere som tidligere har vært tildels hardt angrepet av 3-fot syken. Etter noen år som skipper på slagskibet finner mange ut at båten krever særdeles mye i form av vedlikehold og penger. Dersom naboen kjøper ny bil, eller leier seilbåt i karribien, samtidig som du ligger under skuta og skraper bunnstoff, kan viruset slå ut helt akutt. Det vanlige er imidlertid at "anti 3-fot" syken utvikler seg over tid. I tillegg til å låse fast store beløp i båten samt å legge ned et anseerlig antall timer i vedlikehold, oppdager de fleste at båtgleden faktisk ofte er omvendt proporsjonal med båtstørrelsen.

Etter noen år med denne kjensgjerningen i bakhodet, er diagnosen et faktum.

Salg av slagskip og kjøp av skjærgårdsjeep og /eller bobil er da neste stadium.

Det fine er at staks man har innsett dette er man kurert for både 3-fot og anti 3-fot syken samtidig.

Hilsen rederen som bruker 14' jolle betydelig mer enn 35' slagskip. ...men så var det å innse dette da.............

Håpløs problemstilling.

3-fotsyken er et begrep laget for å henspeile oppmerksomheten på misunnelse. Når vi kjøper oss en større leilighet, en nyere bil, har takket ja til en bedre jobb, er vi da "syke". Nei, det er en del av den menneskelige natur å strebe mot nye mål. Og, vi prioriteer; Stor båt liten leilighet, fin bil ............

Når det gjelder båt, er det vel slik at få av oss har mulighet til å gå på de største skutene med en gang. Først vil vi teste om vi liker sjølivet, gjør vi det, setter vi oss mål om å øke standard/størrelse. Så var det det med penga, få av oss er født rike, vi sparer og prioriterer.

Vi skal være glade for at ikke flere har mulighet til å ungå "3-fotsyken", altså kjøpe den store/raske båten med en gang. Vi trenger ikke flere landkrabber susende rundt i 36 fots båter, mer eller mindre ukontrollert. Vi "går gradene" og får erfaring.

Etter mine begreper er 3-fotsyken at man går NED i  størrelse, fordi båten man sist anskaffet ikke passet til behovet man har.

Mvh. BEG (som i morgen får levert sin nye båt, og er helt frisk  :yesnod:)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Håpløs problemstilling.

3-fotsyken er et begrep laget for å henspeile oppmerksomheten på misunnelse. Når vi kjøper oss en større leilighet, en nyere bil, har takket ja til en bedre jobb, er vi da "syke". Nei, det er en del av den menneskelige natur å strebe mot nye mål. Og, vi prioriteer; Stor båt liten leilighet, fin bil ............

Når det gjelder båt, er det vel slik at få av oss har mulighet til å gå på de største skutene med en gang. Først vil vi teste om vi liker sjølivet, gjør vi det, setter vi oss mål om å øke standard/størrelse. Så var det det med penga, få av oss er født rike, vi sparer og prioriterer.

Vi skal være glade for at ikke flere har mulighet til å ungå "3-fotsyken", altså kjøpe den store/raske båten med en gang. Vi trenger ikke flere landkrabber susende rundt i 36 fots båter, mer eller mindre ukontrollert. Vi "går gradene" og får erfaring.

Etter mine begreper er 3-fotsyken at man går NED i  størrelse, fordi båten man sist anskaffet ikke passet til behovet man har.

Mvh. BEG (som i morgen får levert sin nye båt, og er helt frisk  :yesnod:)

Er ikke helt enig med deg BEG. Jeg mener at det er nettopp noe av det du beskriver som er 3 fots syke. Tror ikke det behøver å ha noe med misunnelse å gjøre, men det har med det å alltid strebe etter noe større og bedre å gjøre.

En som er 3 fots syk mener jeg er en person som i liten grad har evnen til å glede seg over det han har. Han er evig opptatt av å få noe som er litt større, litt bedre osv, og kan aldri slå seg til ro.

Jeg tror at den som er fornøyd med, og kan glede seg over det han har (f.eks båt) kanskje har det bedre enn en som alltid må ha noe nytt og bedre.

NB! Mener ikke med det å si at du er 3 fots syk. Du har sikkert en god grunn for å kjøpe deg ny båt, og jeg kan bare gratulere :seeya:

:yesnod:

Lasse (som er storfornøyd med gammel båt på 31 fot, og vil ikke ha noe større eller nyere)

Da avslutter jeg denne poll'en. Det er mange poll's som er limte akkurat nå, så levetiden på hver poll blir deretter.

Relativt mange deltok - 168 stemmer avgitt. Håper mange syntes det var like interessant som meg å gjennomføre denne uhøytidlige undersøkelsen av favorittinteressen (?) vår. Takk til alle som deltok :lol:.

Skal man våge seg på noen konklusjon, må det bli at det er overraskende få som har sluppet unna 3-fot syken, eller hva man nå velger å kalle fenomenet som gjør at man bytter seg opp. Under 1/4 av de avgitte stemmene har beholdt båten og ikke byttet seg opp. Den mest vanlige årsaken til at man bytter seg opp er at man trenger mer plass, eller at dagens båt på andre måter ikke dekker behovene. Legger vi sammen de 3 svarene som dekker disse tilfellene, ser vi at dette er tilfellet for halvparten av alle som har avgitt stemme, og da blir det kanskje feil å omtale det som en syke?

Litt artig er det å se at 6 stykker har vært så ærlige at de har svart at imponatoreffekten var utslagsgivende for bytte av båt :lol:. Legger vi stemmene i denne kategorien til stemmene i kategoriene "Stirret for mye på større båter" og "Kan ikke forklares", får vi 20%. Hvilket er nesten like mange som antall personer som er fornøyde med båten og som ikke har byttet seg opp! Ut fra dette er det vel lov å utlede at det uten tvil eksisterer et fenomen som gjør at enkelte bytter seg opp uten å egentlig ha behov for det. Så kan man jo kalle det hva man vil. 3-fot syke, båt-dilla, stormannsgalskap (:blush:), eller noe annet. Hovedsaken er at båten blir brukt. Blir den det, og man har glede av den, spiller kanskje grunnårsaken til at man endte opp med den mindre rolle? :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...