Jump to content

Askeladden: Ny drift ?


oslofjord

Recommended Posts

En hver kremmer vil se at det er langsiktig lønnsomhet i fortsatt drift av et nytt Askeladden hvis man av bostyret får kjøpe merkenavn, fabrikk og former for en billig penge uten båtlager og gjeld.

 

Bobestyrer vet også at substansverdien av bygingsmassen er lavere enn verdien av båtprodusenten Askeladden når markedet tar seg opp igjen.

 

Håper løsningen blir en samlet pakke hvor merkenavnet og formene blir i lokalmiljøet som har kompetansen og Askeladdens "sjel".

 

Hvis støpeformer og merkenavn blir spredt til høyestbydende verden rundt vil mange påperope seg å ta arven fra Askeladden videre, men Askeledden som båt vil i praksis være historie.

 

Så jeg håper ekte Askeladenbåter blir produsert også i framtiden og ikke bare kloninger basert på samme skrog eller nye modeller som kun har navnet til felles med dagens båter.

 

Vet noen hvor saken står ? Er det folk som jobber med å få på plass et nytt Askeladden selskap ?? Med overskudd en årekke bortsett fra i år må da noen se muligheter for et marked for vår tradisjonelle folkebåt....i hvertfall om noen år når neste høykonjuntur står for døren.

 

Båtlageret med usolgte båter kan de som eventuelt starter opp feks. selge på provisjkon for konkursboet.

Link to post
  • 2 uker senere...

Vil redde Askeladden - En kjent båtforhandler på Vestlandet kan bli ny eier av Askeladden, som gikk konkurs i høst. Avklaring er ventet før jul.

 

"Det lysner så smått for ny virksomhet i konkursrammede Henrik J. Askviks Sønner på Os i Hordaland. - Jeg kan bekrefte at vi er en av flere interessenter som forhandler med DnB Nor om overtagelse av Askeladden, sier konsernsjef Roger Simmenes ved Johs Lunde Marine Group AS til Båtliv. Ingen ting er ennå bestemt, men Simmenes regner med en avklaring før jul."

Link to post

Om man lar DNB få beholde Z7, Z8 og Communter storbåtsatsingen (eventuelt kan de selge rettighetene til Galeon som kan bruke de til å slå seg mot Targa og de trenger et par mindre DC'er også) så vil jeg tro at det er liv laga for de mindre Askeladden båtene. Man fristilles da også fra Marine Power som motorleverandør - slik at man i større grad kan tilpasse seg markedet på motorsiden også.

 

Sats på båter opptil maks 24 fot. Få skrog, flere toppdeler slik at tilbudet blir bra.

Link to post
  • 3 uker senere...

"DNB NOR valgte å selge varelageret for seg, og vil i neste omgang selge retten til merkenavn, produksjon og fabrikklokalene.

 

Fint at en seriøs aktør har sikret seg varelager men...........merkenavn, prodsjons-utstyr og lokaler bør selges samlett og helst med det alerede solgte varelager.

 

 

Ikke bra med oppslitting for da havner nok merkenavnet hos en kapital-sterk investor som om noen år selger underbukser, redningvester og båter fra Thailand med Askeladden navnet................produksjonsutstyret havner nok i India........og fabrikklokalene blir kjøpesenter og fritidsleiligheter (????).

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...