oslofjord Startet 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2008 En hver kremmer vil se at det er langsiktig lønnsomhet i fortsatt drift av et nytt Askeladden hvis man av bostyret får kjøpe merkenavn, fabrikk og former for en billig penge uten båtlager og gjeld. Bobestyrer vet også at substansverdien av bygingsmassen er lavere enn verdien av båtprodusenten Askeladden når markedet tar seg opp igjen. Håper løsningen blir en samlet pakke hvor merkenavnet og formene blir i lokalmiljøet som har kompetansen og Askeladdens "sjel". Hvis støpeformer og merkenavn blir spredt til høyestbydende verden rundt vil mange påperope seg å ta arven fra Askeladden videre, men Askeledden som båt vil i praksis være historie. Så jeg håper ekte Askeladenbåter blir produsert også i framtiden og ikke bare kloninger basert på samme skrog eller nye modeller som kun har navnet til felles med dagens båter. Vet noen hvor saken står ? Er det folk som jobber med å få på plass et nytt Askeladden selskap ?? Med overskudd en årekke bortsett fra i år må da noen se muligheter for et marked for vår tradisjonelle folkebåt....i hvertfall om noen år når neste høykonjuntur står for døren. Båtlageret med usolgte båter kan de som eventuelt starter opp feks. selge på provisjkon for konkursboet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2008 Jeg tror det bar er et spørsmål om tid før driften er i gang igjen. Spørsmålet er bare med hvem, og evt. nytt navn? Hvis jeg ikke husker feil var det produksjonsselskapet som gikk konkurs, også blir spørsmålet hvem som eier formene (det trenger vel ikke nødvendigvis å være produksjonsselskapet vel?)og askeladden-rettighetene? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 4.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2008 Synd for kreditorer, men dette høres jo lovende ut for produksjon også i framtiden. Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 4.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2008 Det jobbes med saken Ser ut som det tar litt tid for de tidligere ansatte også. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 4.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2008 Det ser vel ikke spesielt lyst ut for restartet drift med nye eiere. Her er litt om dette på batliv.com: Askeladden-konkursen: Lite håp om å finne nye eiere - Tre uker etter at Askeladden gikk over ende prøver bobestyrer Arne Laastad å finne nye eiere som helt eller delvis kan overta bedriftens anlegg på Os i Hordaland, men så langt har det vært umulig å lokke interessenter til konkursboet. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Vil redde Askeladden - En kjent båtforhandler på Vestlandet kan bli ny eier av Askeladden, som gikk konkurs i høst. Avklaring er ventet før jul. "Det lysner så smått for ny virksomhet i konkursrammede Henrik J. Askviks Sønner på Os i Hordaland. - Jeg kan bekrefte at vi er en av flere interessenter som forhandler med DnB Nor om overtagelse av Askeladden, sier konsernsjef Roger Simmenes ved Johs Lunde Marine Group AS til Båtliv. Ingen ting er ennå bestemt, men Simmenes regner med en avklaring før jul." Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Om man lar DNB få beholde Z7, Z8 og Communter storbåtsatsingen (eventuelt kan de selge rettighetene til Galeon som kan bruke de til å slå seg mot Targa og de trenger et par mindre DC'er også) så vil jeg tro at det er liv laga for de mindre Askeladden båtene. Man fristilles da også fra Marine Power som motorleverandør - slik at man i større grad kan tilpasse seg markedet på motorsiden også. Sats på båter opptil maks 24 fot. Få skrog, flere toppdeler slik at tilbudet blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Vi får jo håpe at det ordner seg for Askeladden. Bør være liv laga for de hvis driften tilpasses markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Vi får jo håpe at det ordner seg for Askeladden. Bør være liv laga for de hvis driften tilpasses markedet. Det ser ut for det ordner seg http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http:/...hp?artid=555481 Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Det var jo gode nyheter opp i all elendigheten for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det er bra, men ikke overaskende. Det er klart at Askeladden med sitt gode fagmiljø og merkevarenavn kan bli en gullkalv for de som får tilslaget på fabrikken. Når folk flest skal kjøpe en liten landstedsbåt er jo ofte en Askeladden førstevalget. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Når folk flest skal kjøpe en liten landstedsbåt er jo ofte en Askeladden førstevalget. Bulls eye - det er nok derfor Askeladden gikk konkurs også - de satset på for store båter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Litt OT: Jeg lurer på hva som er de totale kostnadene for Askeladden når det gjelder utvikling/produksjon av Commuter-båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Ja det har jeg lurt på også, vi snakker nok om flere titalls millioner om ikke mere. Sørgelige greier at en slik velrenommert bedrift skulle knekke nakken på slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Desverre tror jeg Commuter serien og kanskje også Z serien i stor grad ble drevet frem av MArine Power som deleier. De skal ha akterspeil til motorene sine. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Var det grunnen til at Commuter ble presentert på i hvert fall ei stor båtmesse med speil og sterk belysning av fremdriftsystemet? Jeg må innrømme at jeg ble svært imponert over Commuter 11, men ikke over lillesøstra - her var det for mange "ad hoc" løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Jeg synes det er merkelig at en småbåtprodusent skal være først ute med prototypene på et fremdriftssystem som eierne lager. I min verden er det litt overivrighet og for stor risikotaking. Jeg ble ikke imponert over Commuter 11. Synes den var idiotisk dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Askeladdens konkursbo: Nær løsning - Johs Lunde Marine Group sitter i ettermiddag i forhandlinger med bostyret til konkursrammede Askeladden. Det foreligger foreløpig ingen løsning, men den kan komme allerede før helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Og her er vel svaret i Bergens Tidende i dag: http://www.bt.no/na24/article688120.ece Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
oslofjord Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 "DNB NOR valgte å selge varelageret for seg, og vil i neste omgang selge retten til merkenavn, produksjon og fabrikklokalene. Fint at en seriøs aktør har sikret seg varelager men...........merkenavn, prodsjons-utstyr og lokaler bør selges samlett og helst med det alerede solgte varelager. Ikke bra med oppslitting for da havner nok merkenavnet hos en kapital-sterk investor som om noen år selger underbukser, redningvester og båter fra Thailand med Askeladden navnet................produksjonsutstyret havner nok i India........og fabrikklokalene blir kjøpesenter og fritidsleiligheter (????). Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Happy ending: Da er Askeladden snart tilbake igjen: Askeladden "Askeladden starter opp igjen produksjon og salg av Norges mest kjente båtmerke. Tidligere daglig leder Henrik J. Askvik har sammen med industriinvestoren Mons Tore Lyssand overtatt varemerket, produksjonsrettighetene og bygningsmassen, og skal nå videreføre det populære båtmerket. " Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Investerer 74 millioner i nye Askeladden - Med 74 millioner kroner i ryggen skal de nye eierne av Askeladden få dreis på butikken når produksjonen starter opp igjen 2. juni . Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Når de først skal binde seg til en påhegs-leverandør er nok Suzuki et godt valg. Mercery-bindingen var vel en hemsko for salget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.