Jump to content

Hvordan lage ny vindskjerm på flybrigde

Kjelli

Recommended Posts

Nå nærmer det seg utvendigt arbeid på båten, og i den forbindelse må jeg lage meg ny vindskjerm. Den gamle er bøyd i flere retninger, og kan ikke lages ny. Orginalt er de presset i treform.

Ser på andre båter, at der benyttes al-profiler til dette.

Er der noen i Stavangerområdet som kan lage slike vindskjermer, eller har noen et smart forslag på hvordan dette kan lages litt enkelt og ser bra ut?`

Slik såg den ut orginalt

Bilde

Bilde

mvh

Kjelli, som nå endelig har fått i motoren

Du kan jo høre med Crisma Plastic i Stavanger. Det de ikke vet om plexi, acryl og denslags er ikke verdt å vite.....

www.crismaplastic.no

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Bare et tips: Det å "bøye til" plexiglass er enklere enn man skulle tro. Gjorde dette selv en gang da jeg trengte noe glass til en motorsykkel. Lagde meg først en mal i tynn stålplate som hadde rette krummingen. Deretter skar jeg til en bit plexiglass som hadde rett størrelse, poppet fast denne i ene enden av malen, la det hele inn i en passe oppvarmet stekeovn, ventet til glasset la seg pent og rolig rundt malen, tok det hele ut og lot det kjøle seg ned.

Nå sier jeg ikke at plexi er det beste i ditt tilfelle, men teknikken kan kanskje brukes, hvis du ikke enkelt får tak i noe ferdig til en fornuftig pris? Må ha noe større enn en stekeovn til å varme det opp, men det lar seg vel oppdrive en større ovn, alternativt at man lager noe selv som kan oppvarmes til nødvendig temperatur. Det er da snakk om å finne noe materiale som er passe motstandsdyktig mot riper, lage en mal, og sette igang å varme.

:sailing:

Lexanglass er mye bedre enn plexiglass da det ikke sprekker noe du bøyer det , du slipper med andre ord å varme det.

Jeg fikk laget en skjerm til en liten 12" båt . Den var buet med knekk på begge sidene, fikk gjordt dette hos ett isoleringsfirma.

Jeg brukte  5mm

Polycarbonate

Saphir  hard coated

arla

:flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...