Andy Startet 30.April.2004 Link til dette innlegget Startet 30.April.2004 Jeg leser stadig i avisen om tyveri av båt og motor. Brukstyverier, samt mer eller mindre profesjonelle bander fra inn og utland (østersjøområdet) herjer i skjærgården. Vår nyanskaffede Skibsplast daycruiser med 2002 modell Suzuki DF 140 ligger nå på sjøen, jeg føler meg ikke komfortabel før jeg har foretatt sikringstiltak når det gjelder å forhindre tyveri. Spesielt denne påhengeren vil nok være en magnet på lyssky elementer. Situasjonsbeskrivelse: Båten har en verdi > 300.000 kr, og er forsikret med kasko. Den ligger delvis i bevoktet kommunal båthavn i Kristiansand (vakthold starter først om 1 måned...), delvis ved felles bryggeanlegg ved hytta (ofte folk i nærheten, med ikke alltid. Vei helt fram. ). Båten ligger uten tilsyn i en del dager i strekk, spesielt utenom høysesongen. Jeg har tenkt på tre faktorer: Låsing, merking, sporing. Jeg trenger råd fra dere om hva jeg bør gjøre 1. Låsing. Her har jeg tenkt på to ting. Låsing til brygge med kjetting/hengelås. Hvilken dimensjon/type kjetting og lås må til på en 22'' båt? Jeg vet også at det fins løsning med å ta av rattet og låse rattstammen med en spesiell kopp. Dette høres besnærende ut, båten vil jo da ikke kunne kjøres, men må taues. Har noen erfaring med en slik rattlås, evt. vet hvor mye det koster? 2. Merking. Den er ikke merket pr.dato. Har planlagt å merke den med securmark, lurer på om det er noen vits å satse på den nye securmark pluss (10.000 mikromerker) som vel koster 1500 kr ekstra. 3. Sporing. Skulle båten likevel bli stjålet, har jeg tenkt på om det finnes systemer som ikke koster skjorta å installere, sikrer rask gjenfinning, samt er uten høy månedsavgift. Falkens GSM-løsning til 2990 i kjøp og 159/mnd er for dyr i drift for meg. Forslag? Etter å ha stjålet båten, kan den være kjørt til Danmark på 2 timer, og 'over alle hauger' ikke så lenge etter. Jeg ønsker sikring som kan gi meg god nattesøvn, og er takknemlig for alle forslag!!! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Jeg synes det høres veldig fornuftig ut med sporing, selv om det koster noen kroner i måneden. Enig i at 159,- pr mnd er mye når det er for en ting man helst håper at man ikke får bruk for.. Kjetting til brygga tror jeg ikke er så stort poeng i. Det eneste den gjør er å forsinke tyvene littegrann (hvis de har utstyr til dette, noe de fleste tyver sikkert har med seg i tilfelle), men det er ikke noen sak å kutte en kjetting. Securmark er jo smart. Det er tvilsomt at de finner alle merkene og sliper disse bort. MEn da har du problemet med at du først må finne igjen det som ble stjålet. Tror det må bli en prioriteringssak for deg. Ellers kan du jo passe på at den blir liggende minst mulig uten overvåkning, om det er mulig. PS: Hvis den blir stjålet og du finner ut hvem: Send meg en PM så skal jeg komme. HATER slike folk som ikke vet forskjell på mitt og ditt. De kommer i samme kategori som de som driver umotivert hærverk...... Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Secure merking er fornuftig. Hvis du da finner igjen båten, blir det liten diskusjon om hvem som eier den. Det gir også en mulig kjøper i annen hånd mulighet til sjekke. Selv har jeg investert i sporingsmodulen til Falken. Helt klart en trygghet, men jeg må først oppdage at båten stjålet - og da kan den jo alt være over haugene. Driver i disse dager og vurderer startsperre og alarm med GSM sender (trenger strengt tatt ikke GPS sender når jeg har Falken). Følger spent med på denne tråden. Tilbudene er mange og prisene varierer. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Fant en side med GSM sporingssystem. Pris vet jeg ikke, men det lønner seg kanskje å sjekke markedet før en bestemmer seg? http://www.bilmiljo.no/Alarm/AlarmProdukte...20GSM%20VHF.htm Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Står overfor samme utfordringen, - samme båt, men 115 HK Suzuki. Etter mitt syn er "avskrekkingen" viktigst, for hvis noen først har satt seg fore å stjele båten din, så gjør de det uansett. Men du kan avskrekke dem, dvs. legge kjepper i hjulene. Jeg har valgt Securmark både fordi a) det er avskrekkende, dvs. de går kanskje til neste båt, og b) jeg får rabatt hos forsikringsselskapet. Og i og med at "avskrekkingen" er det viktigste, har jeg kun vanlig merking Securmark, tror det er klebelappene som er viktigst i grunn, - tyven reflekterer ikke over hvordan båten er merket, men de ser AT den er merket ... Dette er noe av det samme som alarmer på hus, - tyven ser klebelappen med Falken, Hafslund eller hva det nå er, og (ifølge reklamen) går han da videre til neste hus, han tester jo ikke alarmen, men reagerer på merkelappen på vinduet / døra ... Jeg skal også låse båten til brygga med kjetting, ut i fra samme tankegang, - målet er å gjøre det vanskeligere, i alle fall for "impulstyven", såpass at vedkommende kanskje ikke tar seg bryet. Også for FG-kjetting og -lås får jeg rabatt hos Gjensidige. De selger en godkjent kjetting og lås selv, avertert på nettsidene deres, tror dette koster ca 1500 komplett. Sporingssystem vil jeg i alle fall ikke investere i på en båt av denne størrelse og verdi. Jeg spurte en gang båtforhandleren min om dette med hvor mye man bør investere i låser, merking og sporing. Han stilte meg da i retur følgende "kjetterske" spørsmål: "Vil du egentlig HA igjen båten din, hvis den blir stjålet?" (Han så her for seg skader, herjing ved bruk, for ikke å snakke om "følelsen" av at andre har tråkket rundt i båten din og gjort både det ene og det andre.) Vel, en tanke hos meg ble da at jeg kanskje egentlig ikke ønsker å få tilbake en slik båt ... Dermed sitter vi igjen med det aller viktigste, og det er forsikringen. En skikkelig forsikring som dekker hele båtens verdi, slik at vi kan få oss ny båt etter et eventuelt tyveri. Så får tyvene kose seg med det herpede og mishandlede "vraket" som de vil, det vil jeg ikke ha tilbake! Slik tenker altså jeg, pr. i dag, men kan tenke meg at andre ser helt annerledes på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Forsikring er selvfølgelig sikkert nok, problemet er bare at med dagens båtmarked er det vanskelig å skaffe erstaningsbåt den sesongen du mister den. Tyveri i vårsesongen betyr høyst sannsynlig en sommer uten båt! Det er det som først og fremst trigger min beskyttelsestrang. Sitér dette innlegget Link to post
rabben Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Er helt enig med skvulpen, det er summen av sikringstiltakene dine som får tyven til å rusle over til naboen, tar det for lang tid å forsere sikringstiltakene er det ikke værdt det! Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 At du kanskje får igjen det som grunnprisen av båten kostet er noe, men husk på ekstrautstyret. Særlig elektronisk, dette har en avskrivning på minst 10% pr.år. På en båt er det fra 50-100.000,- i div. duppeditter som du vil få lite igjen for. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 At du kanskje får igjen det som grunnprisen av båten kostet er noe, men husk på ekstrautstyret. Særlig elektronisk, dette har en avskrivning på minst 10% pr.år. På en båt er det fra 50-100.000,- i div. duppeditter som du vil få lite igjen for. Dette må man selvsagt ta høyde for, men det betyr ikke noe fra eller til for tankegangen bak det jeg skrev ovenfor. I en båt av den typen som var nevnt her (Skibsplast 655), som stort sett benyttes "innaskjærs" så er det vel også for de fleste begrenset med tekniske dippedutter om bord. Selv har jeg kun et ekkolodd til 3.000 kroner utover standardinstrumentene som følger motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Se for øvrig denne aktuelle linken her: http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?A...NYHET/181558519 Her blir en stjålet båt gjenfunnet etter 4 år. Eierne av båten har forlengst fått oppgjør fra forsikringsselskapet og har hatt to båter siden den de mistet. Man kan da gjerne stille spørsmålet om det er noen "vits" i å finne igjen båten etter så lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 ......med 2002 modell Suzuki DF 140 ligger nå på sjøen...... Spesielt denne påhengeren vil nok være en magnet på lyssky elementer. Så lenge du ikke har Yamaha er det liten sjanse for at motoren blir stjålet. Sjekket dette en gang i området der jeg bor, og den gang var tett opp mot 100% av stjålne påhengsmotorer av merket Yamaha. Riktignok har vel Yamaha stor markedsandel, men ikke så stor. Men for all del, verdigjenstandene våre må jo sikres på en fornuftig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Jeg tror tyverisikring i stor grad handler om å skremme bort impulstyven. Proffene tar det de vil ha uansett. Synlige sikringstiltak som Securmark, lås og alarm er bra. Sporingssystem er kanskje mer ut i fra om man vil ha igjen båten eller ikke etter at den er stjålet. Det handler både om følelser samt eventuelt en sesong uten båt - som det er skrevet om her før. Jeg tar alltid med meg alt som "frister" tyven når jeg går fra båten -dvs alt av elektronikk/stereo/løsøre av verdi. Også har jeg sikret båten min svært godt - uten at jeg vil gå i detaljer her Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Det med å låse fast båten har vel vært oppe tidligere i en annen tråd. Dersom du ligger i en båthavn og det oppstår brann i nabobåten (som også er fastlåst) så kan det bli meget vanskelig for dem som eventuelt er tilstede å få flyttet unna båten din slik at den ikke går med i brannen. Så fastlåsing har både fordeler og ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 3.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Så lenge du ikke har Yamaha er det liten sjanse for at motoren blir stjålet. Sjekket dette en gang i området der jeg bor, og den gang var tett opp mot 100% av stjålne påhengsmotorer av merket Yamaha. Riktignok har vel Yamaha stor markedsandel, men ikke så stor. Du har helt rett, Yamaha er mest populær blant tyvene (har selv min tredje Yamaha 9.9 hester p.g.a. tyveri) Det finnes vel også bander som har spesialisert seg på Yamaha, som så fraktes ut av landet bl.a inne i kjøleskap (!) Men Suzuki har de siste par år vært markedsledende i 115-140 HK 4-takt segmentet i Europa, så jeg er redd også disse motorene blir ettertraktet blant tyvebandene, som vel går etter volummodeller. Til alle dere som har kommet med tips, tusen takk! Foreløpig går det mot Securmark + låse til brygga. P.S. har ikke fått noen synspunktet til dette med å ta vekk rattet, og låse navet med kopp (Pris ca. 3000 kr ?). Har noen vært borte i dette prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Har du Securmark og FG-godkjent, herdet lås og kjetting er sjansen stor for at tyven velger et annet alternativ. Det skal endel til før uvedkommende går løs med vinkelsliper i en delvis bevoktet havn. En ting du som jeg ikke kan se er nevnt er alarm. Kombinert med en tråkke-matte giver er dette er effektivt og pålitelig system. Men det krever at du har teppe på dørken som skjuler matta. http://www.clasohlson.no/ produkt 32-7768 Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 P.S. har ikke fått noen synspunktet til dette med å ta vekk rattet, og låse navet med kopp (Pris ca. 3000 kr ?).Bare et tips om at jeg fant en annonse for Snap Off hvor prisen ligger på 1900,-... http://www.finn.no/finn/boat/object?id=428...604&pos=6&rub=9 Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Hei Har nevnt det før, og sier det igjen; Haukka3000. Ingen abonomenter hos noen (bortsett fra kontantkort), ingen ekstra utgifter, tekniske muligheter osv osv. Varsler deg direkte til din mobiltelefon. Utmerket. Du våkner hver morgen, kaster et blikk på telefonen, og får bekreftet at du ikke har sovet deg gjennom en alarm. Ingen har vært i båten i natt heller, og ingen har fjernet den fra bryggeplassen sin (landstrømsalarm). Strålende. Forøvrig har jeg liten tro på Securmark. Hva er vitsen? Nyere båter er jo merket fra produsent med HIN kode og motoren har motornummer. Hvorfor behøves ytterligere et merke? Skjønner det ikke, jeg Enig med dem som sier at tyven nok rusler videre dersom han må frem med det tunge isenkramet for å få båten med seg. Det blir for mistenksomt å holde på. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Forøvrig har jeg liten tro på Securmark. Hva er vitsen? Nyere båter er jo merket fra produsent med HIN kode og motoren har motornummer. Hvorfor behøves ytterligere et merke? Skjønner det ikke, jegNei, det er det vel egentlig ingen som gjør. Men hvis tyven har valget mellom merket eller umerket kan det kanskje ha en viss effekt.Hovedsaken er vel at det ikke er så dyrt og sannsynligvis tjenes inn på rabatt på forsikrings-premien. Den gang Securmark ble lansert var det meningen at dette skulle være obligatorisk for å kunne tegne forsikring. Mao ville det vært grunn til en viss skepsis dersom man ble tilbudt en umerket båt. Men dette ble aldri gjennomført. I dag gjør registrerings-nummret denne nytten. Sitér dette innlegget Link to post
LEJ Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Jeg får min splitter nye Skibsplast 655 nå på søndag og har gått til anskaffelse av TrackGuard. Det er en liten VHF sender som man plasserer skjult i båten. Du kan også få melding over SMS dersom båten passerer Drøbak. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å ha det, men forsikringen ble såpass mye billigere at jeg valgte å gjøre det - prisen på herligheten var 3.900 kroner for første år. Deretter koster det en drøy hundrelapp pr. måned. Og tro du meg, det å forsikre en båt med outboard som er verdt ca. 400' er DYRT! Tilbudene har variert fra drøye 6' til opp mot 20' Må også tilstå at jeg har merket med Securmark, først og fremst fordi det også ga rabatt på forsikringspremien. Har vært ute for at Yamahaen (20HK) på hyttebåten ble stjålet, den var merket og det ga ikke akkurat nevneverdig effekt. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Ja, Ellen Marie er også Securmark-merket, men det er kun fordi if.. forlangte det. Når jeg spurte dem om hvorfor båten måtte merkes, var svaret at sånn er det bare Nå er det ikke if.. lenger, men merkene er jo der, så..... M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
KOB Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Jeg får min splitter nye Skibsplast 655 nå på søndag og har gått til anskaffelse av TrackGuard. Det er en liten VHF sender som man plasserer skjult i båten. Du kan også få melding over SMS dersom båten passerer Drøbak.Denne kan du også kombinere med en alarm. Dvs. at når alarmen utløses så varsles du via TrackGuard. Utstyret plasseres slik at det er umulig å komme til alarmen og/eller TrackGuard senderen uten at alarmen først utløses. Fordelen er at du ikke selv trenger å oppdage at båten stjeles - den varsler deg selv. Forøvrig er vel TrackGuard et bedre produkt for de som bor innenfor Drøbak enn for andre - nettopp pga den radiomuren du nevner. Du varsles nemlig når båten paserere ut eller inn ved Drøbak, enten du vil eller ei. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Hmm... Denne båten går vel greit på en henger eller i en lastebil? Da hjelper vel ikke radiomuren? Skbsplast 655 M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
KOB Svart 4.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2004 Hmm... Denne båten går vel greit på en henger eller i en lastebil? Da hjelper vel ikke radiomuren?Du har vel et poeng der. Men - jeg ville bli overrasket om ikke radiomuren funket selv om du passerer på E18 forbi Drøbak..... Forøvrig - hvis en har alarm/TrackGuard er det vel også en viss sannsynlighet (men på ingen måte gitt) at alarmen går hvis en hiver en slik båt opp på en henger. Det avhenger selvsagt av hvilke sensorer en benytter og hvor de er plassert. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.