Enzo Startet 5.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2008 http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Stokk...statistikk.html Ser her på melsom målestasjon og dens statistikk , om dere husker stormen for nesten ett år siden der båtene falt som pappkrus i vinden (var en tråd her om den saken) samt vinden for noen uker siden så skjønner dere at den skulle vist noe mer enn det den viser. Hvordan i herrens navn kan den vise 6ms når det vitterlig blåste over 20ms samme dag ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2008 Her oppe så er YR temmelig ubrukelig, heldigvis har vi tilgang til "gameldags" meteogram fra met.no via jobben Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vierskjær Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Statestikken viser vel gjennomsnittet over hele døgnet, og hvis det stilnet av en eller annen gang i løpet av natta, så reduseres snittet kraftig (på tross av at det blåste "smågöteborjare" øvrige deler av døgnet) Men generellt så kan man vel fort legge på 5 sek./m. på sjøen i f.t. værmeldinger i TV som TV2 og NRK som gjelder for land. For sjøfarende; DMI, SMHI (NMI til nød) - YR sucks! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Synes YR stemmer ganske bra i forhold til meldingene i det distriktet jeg normalt ferdes. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Synes bare det er merkelig når det blåser over 20 og stortsett ikke faller under 10 på et par døgn så melder de alikevel 6ms Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Enig i at det er merkelig, men slike observasjoner har ikke jeg hverken gjort eller sett. Har vel gått glipp av noe da, igjen. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Kan vel ikke helt si meg enig med Yr til enhver tid. Noen turer over skagerak så slutter en å se på den siden. Da blir det raskt over på www.dmi.dk Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 DMI er bra, enig i det. Poenget var lokalvarsler og det synes jeg stemmer ganske bra for det distriktet jeg bor. Noen ganger får en kanskje mer eller mindre vær enn som meldt. Men en må ta det for det det er, et varsel. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Hei, Jeg synes ikke dette er så enestående. Jobbet på en lufthavn hvor man på opplevde at 2 vindsensorer i hver sin ende av rullebanen viste ganske kraftige vinder rett mot hverandre. Forklaringen ligger i topografien rundt flyplassen, med fallvind fra en fjellkjede på østavær. Dette er jo veldig kjedelig for flyene for de lander jo alltid på motvind og når denne endrer seg midt på rullebanen, mister de jo all løft. Man skal nok ikke se bort fra at lignende problemer, gjør at vindhastigheten kan variere med retningen på vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Joda jeg er tilbøyelig til å være enig av lokale variasjoner er tilstede men når melsom målestasjon viser 18ms og de ikke har logget mer enn 6 som høyeste samme dag da er det noe rart , samtidig så kan samme stasjon vise steady vind over 24timer som er i en helt annen liga enn de se setter på statistikken , greit at det kan være litt variasjon men når vi snakker om halvering og 1/3 dels vind Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Kan det være at de har oppgitt verdiene med Baufort skala ? Da er vi vel oppe i liten kuling? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Joda det er mulig om de mener beaufort når de skriver meter pr sekund Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Joda det er mulig om de mener beaufort når de skriver meter pr sekund Det måles kun i m/s på disse stasjonene. Det kan jo være så enkelt at det er feil på en sensor. Det er vel en automatstasjon med hikke, ikke uvanlig i et stort nett av automatstasjoner... Det benyttes Vaisala sensorer som måler omdreininger ved hjelp av lysstråler som passerer gjennom en skive med hull i. Antall hull som blir registrert i minuttet bestemmer vindstyrken... Enkelt og ganske genialt, men ganske ubrukelig hvis lageret i sensoren er utslitt... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
JRK Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Hei, Jeg vil tippe at det rett og slett er feil på vindsensoren. Det er ikke så uvanlig. I profesjonell sammenheng bruker vi nå stort sett ultrasoniske sensorer uten bevegelige deler. Disse er meget driftstabile. Tidligere brukte vi propelltype fra flere leverandører. Man må huske at dette er mekaniske systemer som slites etterhvert som de utsettes for: Kondens, Varme, Kulde, Snøvær, Frost, Fugleskitt Salt Selve dataregistreringen er nok den enkleste biten her, den er nok riktig... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Joda det er sikkert noe feil med måleren http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Stokk...statistikk.html når det aldri har vært maksvind over 10m/s siden 01 januar 2007 Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Ja nå ser også jeg at det står m/s over kolonnen med vindhastighet. Var innom å så på værstasjonen til bao på Haukerød og årsrekord for gjennomsnittelig vindhastighet der var 8.4 m/s den 25.10.08. Jeg synes også disse verdiene er utrulig lave, men det er antagelig skjelden det blåser like fælt døgnet igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Joda det er sikkert noe feil med måleren http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Stokk...statistikk.html når det aldri har vært maksvind over 10m/s siden 01 januar 2007 Hei, Dette var jo et godt poeng, når du ser det, hvorfor har ikke de som har ansvar for vedlikehold, eller de som logger dataene skjønt dette Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Hei, hvorfor har ikke de som har ansvar for vedlikehold, eller de som logger dataene skjønt dette De har nok "skjønt det", men med 4-500 målepunkter tar det vel litt tid å vedlikeholde det nettet!? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Framtia Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Hvis dere f.eks ser på statisitkken for Torp er verdiene ganske like de for Melsom. Jeg er ikke sikker på om dette er målefeil, men synes bruken av enheter her er vanskelig å finne ut av. Skal sjekke litt mer i morgen, har bekjentskaper i met.no... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.