Jump to content

Hvordan kommer seg opp i mastetopp på seilbåt?

Fanafjord

Recommended Posts

Kjøpte en seilbåt med 12 m mast nå i høst. Windex er litt skeiv, og jeg kunne tenkt meg å installere vindmåler. Jeg lurer på hvordan man kommer seg opp på en god og sikker måte? Den jeg kjøpte båten fra hadde aldri vært oppe, en annen som jeg kjenner vet om en bru helt innaskjærs som er "akkurat passlig" til sin seilbåt. Hva er den annerkjente metoden å gjøre vedlikehold på mastetoppen? Heise seg opp med storseil eller genuafallet? Hvordan gjør man det sikkert? Har noen bilder?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg bruker en stige opp til første salingshornet, så blir stigen heist opp til toppen og bindt fast til masten. Så klatret jeg videre, jeg bruker sele som sikring, som blir strammet opp etterhvert som jeg klatrer oppover. Enkelt og greit og trygt. Trenger en medhjelper til å heise opp stigen og stramme inn genuafallet som jeg er sikret med.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Flotte tips, takk. Tauverk, blokker etc bør jo være sterk nok. Hvordan er det med 20 år gamle vinsjer?

@2nd teikkern: Jo var bort i tanken å ta hele masten ned, men det er en gjennomgående mast helt til kjølen. Da er det kran. Og så er det justering av stående rigg etterpå, som føles også som en utfordring, så jeg tror det blir bedre å heise seg opp på en av de første brukbare vårdager...

Dersom du har tilgang til en god kai med strøm, leier du deg en lift.

Fortøy båten longside på kaien og rigg opp liften ved siden av.

Da kan du ta med deg drill/verktøy og utstyr i kurven, kjøre deg selv opp i posisjon og jobbe i ro og mak, helt sikkert.

Samtidig kan du inspisere rigg, mast og salingshorn og gjøre evt. utbedringer.

Det er jævlig anstrengende å sitte å dingle i en båtsmannsstol og montere saker og ting.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Kjøp en båtmansstol eller helst en klatresele og vinsjes du opp med spinnakerfallet , legg gjerne enda et fall rundt kroppen som sikring om du er usikker

Spinnakerfallet er ikke noen god idé om båten har brøkdelsrigg (da kan det hende at dette fallet ikke går helt opp). Storseilfall er derimot alltid en ganske grei løsning. Noen bruker fallet til å heise opp en line med blokk slik at det blir lettere å heise opp en voksen mann i masta (1:2 utveksling er kjekke saker).

Dersom båten har mastheadrigg går både spinnakerfall og fokkefall til toppen, og da har du både heiseline og sikringsline på samme side av salingshorn.

Det går an å kjøpe mer avansert utstyr. Noen anskaffer en "taustige" som heises opp i masta før du klatrer opp selv. Det er også laget vinsjesystem du heiser opp i masta først slik at du kan trekke deg opp selv (utveksling 1:10 på det systemet jeg har sett). Det enkleste er som regel det beste, at noen heiser deg opp med en genoavinsj.

Du bør alltid bruke et sikringstau.

Lift var jo også en bra ide. Men jeg har ikke tenkt å gjør det så som på bilde ovenfor :smash:

Lift på kaikanten er jo en grei løsning, hvis du har tid til å planlegge slikt.

Jeg er blitt vinsjet opp en gang vha fallvinsjen. Det var tre mann på dekk - to til å vinsje/stramme og en til å etterstramme sikringen. Fruen ville ikke greid det med mine fallvinsjer. Neste gang skal jeg klatre selv.

Se http://www.boatus.com/goodoldboat/upthemast.asp for en mer omfattende diskusjon av ulike alternativer.

Jeg bruker selv en baugmannsele fra Spinlock - den ligner på en klatresele. Den passer godt til meg.

Det er en diskusjon av dette i et av de siste numrene av både Seilmagasinet og Yachting Monthly.

Det er praktisk å ha et ledig fall til å kunne heise opp en pøs med utstyr.

Lykke til!

Harald Hauglin

Jeg er blitt vinsjet opp en gang vha fallvinsjen. Det var tre mann på dekk - to til å vinsje/stramme og en til å etterstramme sikringen.

Fallvinsjer er gjerne ikke så godt dimensjonerte som genoavisjer bør være. :wink: Med hensyn til sikring er det et alternativ å bruke taubrems på sikringlina og ettestramme selv etter hvert som hun/han vinsjes opp. (Da kan du skli ned på taubremsen mens heiselina brukes til sikring på vei nedover.) Jeg bruker denne løsningen. Da kan jeg også lett sikres mot slingring dersom noen lager bølger mens jeg er på vei opp eller ned. Og, det går greit å vinsje og sikre selv om vi bare er to i båten.

Jeg bruker for øvrig ikke taubrems på fallene, men har et statisk klatretau i båten. Kjekt å ha som reserve skjøte og tli andre ting hvor et treslått tau ikke er så godt egnet.

Er du av den spreke typen klatrer du selvsagt opp fallet med en tauklemme eller to. :lol:

Takk for linken HaHa. Dette var nyttig og den info jeg var ut etter! Supert.

Som sele vil vel enhver klatresele fungere som selges i "alle" sportsbutikker?

Hvem selger den Spinlock selen i Norge HaHa ?

Jeg kjøpte min fra www.defender.com. Jeg tør ikke å si hva forskjellen mellom Spinlock-selen og en vanlig klatresele er (bortsett fra prisen...). Spinlock-selen er laget i samarbeid med Petzl, som også lager vanlige klatreseler. Poenget med en klatresele fremfor en båtsmannsstol, er at den første faller man ikke ut av, mens den siste kan være mer komfortabel å sitte i over lengre tid, men gir ikke samme sikkehet.

Jeg er av den spreke typen og har tenkt å rigge meg til med to tauklemmer og en fotløkke neste gang.

mast_pro_L.jpg

Jeg er av den spreke typen og har tenkt å rigge meg til med to tauklemmer og en fotløkke neste gang.

Ok, da river jeg i et videoklipp:

http://www.atninc.com/video/topclimber.wmv

En annen løsning er "taustige" (eller rettere sagt web-trinn som heises i mastesporet) og her er det vel like greit å legge merke til fottøyet til den som klatrer, og på det sterkeste anbefale at de som velger denne løsningen bruker god sikring.

http://www.mastmate.com/images/MMvideo.wmv

Favoritten, rent komfortmessig, må jo være Mastlift fra Swisstech

http://www.swisstech.com/shop/media/produc...orguindola.html

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...