Fanafjord Startet 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2008 Kjøpte en seilbåt med 12 m mast nå i høst. Windex er litt skeiv, og jeg kunne tenkt meg å installere vindmåler. Jeg lurer på hvordan man kommer seg opp på en god og sikker måte? Den jeg kjøpte båten fra hadde aldri vært oppe, en annen som jeg kjenner vet om en bru helt innaskjærs som er "akkurat passlig" til sin seilbåt. Hva er den annerkjente metoden å gjøre vedlikehold på mastetoppen? Heise seg opp med storseil eller genuafallet? Hvordan gjør man det sikkert? Har noen bilder? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Penny Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Jeg ble vinsjet opp med storseilsfallet av en sterk kamerat. Sikkert? Tja. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Kjøp en båtmansstol eller helst en klatresele og vinsjes du opp med spinnakerfallet , legg gjerne enda et fall rundt kroppen som sikring om du er usikker Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 En annen metode er jo å sage ned masten og installere kraftigere motor; ja, så har du plutselig motorbåt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Jeg bruker en stige opp til første salingshornet, så blir stigen heist opp til toppen og bindt fast til masten. Så klatret jeg videre, jeg bruker sele som sikring, som blir strammet opp etterhvert som jeg klatrer oppover. Enkelt og greit og trygt. Trenger en medhjelper til å heise opp stigen og stramme inn genuafallet som jeg er sikret med. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Letteste personen går til topps. Her ombord er det min lille konemor på 64. OBS: Storseilfall som ekstra sikring Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Flotte tips, takk. Tauverk, blokker etc bør jo være sterk nok. Hvordan er det med 20 år gamle vinsjer? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
jupan Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Bruk litt klatreutstyr og bli heist opp. Du sikrer deg i kameraten som også har sele på, og taubrems. Da er det bomsikkert at det går bra. I alle fulle fall kan du bruke 2 tau. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Hvis du skal gjøre mye i mastetoppen - bore, skru, trekke kabel, finjustere osv. så er det enklere å ta masten av og legge den på bukker. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 @2nd teikkern: Jo var bort i tanken å ta hele masten ned, men det er en gjennomgående mast helt til kjølen. Da er det kran. Og så er det justering av stående rigg etterpå, som føles også som en utfordring, så jeg tror det blir bedre å heise seg opp på en av de første brukbare vårdager... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Gjør det. Nyttig å ha vært der, men gjør det tidlig så s er det enklerer å finne et sted med ledig krankapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 ta masten av Så enig, så enig. Skal jeg gjøre noe oppi der, tar jeg masta ned. Jeg klatrer ikke i den ustagede delen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Dersom du har tilgang til en god kai med strøm, leier du deg en lift. Fortøy båten longside på kaien og rigg opp liften ved siden av. Da kan du ta med deg drill/verktøy og utstyr i kurven, kjøre deg selv opp i posisjon og jobbe i ro og mak, helt sikkert. Samtidig kan du inspisere rigg, mast og salingshorn og gjøre evt. utbedringer. Det er jævlig anstrengende å sitte å dingle i en båtsmannsstol og montere saker og ting. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sjøtummel Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Kjøp en båtmansstol eller helst en klatresele og vinsjes du opp med spinnakerfallet , legg gjerne enda et fall rundt kroppen som sikring om du er usikker Spinnakerfallet er ikke noen god idé om båten har brøkdelsrigg (da kan det hende at dette fallet ikke går helt opp). Storseilfall er derimot alltid en ganske grei løsning. Noen bruker fallet til å heise opp en line med blokk slik at det blir lettere å heise opp en voksen mann i masta (1:2 utveksling er kjekke saker). Dersom båten har mastheadrigg går både spinnakerfall og fokkefall til toppen, og da har du både heiseline og sikringsline på samme side av salingshorn. Det går an å kjøpe mer avansert utstyr. Noen anskaffer en "taustige" som heises opp i masta før du klatrer opp selv. Det er også laget vinsjesystem du heiser opp i masta først slik at du kan trekke deg opp selv (utveksling 1:10 på det systemet jeg har sett). Det enkleste er som regel det beste, at noen heiser deg opp med en genoavinsj. Du bør alltid bruke et sikringstau. Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Lift! Plasseres på kaikanten. Koster 1000 kroner for et døgn. Trygt! Enkelt! Raskt! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Ok storseilfallet er selvsagt løsningen om ikke spinnfallet går hele veien opp , med en klatresele så kan man klatre opp så kan man ha en nede som bare strammer sikringen etterhvert , da slipper den nede å kværne opp mannen med vinsj Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Eller kanskje på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Lift var jo også en bra ide. Men jeg har ikke tenkt å gjør det så som på bilde ovenfor Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
HaHa Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Lift på kaikanten er jo en grei løsning, hvis du har tid til å planlegge slikt. Jeg er blitt vinsjet opp en gang vha fallvinsjen. Det var tre mann på dekk - to til å vinsje/stramme og en til å etterstramme sikringen. Fruen ville ikke greid det med mine fallvinsjer. Neste gang skal jeg klatre selv. Se http://www.boatus.com/goodoldboat/upthemast.asp for en mer omfattende diskusjon av ulike alternativer. Jeg bruker selv en baugmannsele fra Spinlock - den ligner på en klatresele. Den passer godt til meg. Det er en diskusjon av dette i et av de siste numrene av både Seilmagasinet og Yachting Monthly. Det er praktisk å ha et ledig fall til å kunne heise opp en pøs med utstyr. Lykke til! Harald Hauglin Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Hvem selger den Spinlock selen i Norge HaHa ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Jeg er blitt vinsjet opp en gang vha fallvinsjen. Det var tre mann på dekk - to til å vinsje/stramme og en til å etterstramme sikringen. Fallvinsjer er gjerne ikke så godt dimensjonerte som genoavisjer bør være. Med hensyn til sikring er det et alternativ å bruke taubrems på sikringlina og ettestramme selv etter hvert som hun/han vinsjes opp. (Da kan du skli ned på taubremsen mens heiselina brukes til sikring på vei nedover.) Jeg bruker denne løsningen. Da kan jeg også lett sikres mot slingring dersom noen lager bølger mens jeg er på vei opp eller ned. Og, det går greit å vinsje og sikre selv om vi bare er to i båten. Jeg bruker for øvrig ikke taubrems på fallene, men har et statisk klatretau i båten. Kjekt å ha som reserve skjøte og tli andre ting hvor et treslått tau ikke er så godt egnet. Er du av den spreke typen klatrer du selvsagt opp fallet med en tauklemme eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Her ombord er det min lille konemor på 64. År ? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Fanafjord Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Takk for linken HaHa. Dette var nyttig og den info jeg var ut etter! Supert. Som sele vil vel enhver klatresele fungere som selges i "alle" sportsbutikker? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
HaHa Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Hvem selger den Spinlock selen i Norge HaHa ? Jeg kjøpte min fra www.defender.com. Jeg tør ikke å si hva forskjellen mellom Spinlock-selen og en vanlig klatresele er (bortsett fra prisen...). Spinlock-selen er laget i samarbeid med Petzl, som også lager vanlige klatreseler. Poenget med en klatresele fremfor en båtsmannsstol, er at den første faller man ikke ut av, mens den siste kan være mer komfortabel å sitte i over lengre tid, men gir ikke samme sikkehet. Jeg er av den spreke typen og har tenkt å rigge meg til med to tauklemmer og en fotløkke neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Jeg er av den spreke typen og har tenkt å rigge meg til med to tauklemmer og en fotløkke neste gang. Ok, da river jeg i et videoklipp: http://www.atninc.com/video/topclimber.wmv En annen løsning er "taustige" (eller rettere sagt web-trinn som heises i mastesporet) og her er det vel like greit å legge merke til fottøyet til den som klatrer, og på det sterkeste anbefale at de som velger denne løsningen bruker god sikring. http://www.mastmate.com/images/MMvideo.wmv Favoritten, rent komfortmessig, må jo være Mastlift fra Swisstech http://www.swisstech.com/shop/media/produc...orguindola.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.