Jump to content

Hvordan kommer seg opp i mastetopp på seilbåt?

Fanafjord

Recommended Posts

Det har hendt det har godt veldig galt også, dessverre:

http://www.agderposten.no/article/20070716...1004/ABONNEMENT

Min venn og slektning med flere års fartstid fra With og Nelson Marine forlanger alltid et sikringsfall som etterdras minst hver halve meter de gangene det er mastejobb på Barsk II. Og han godtar ikke annet en erfarne seilere på vinsjene.

Vi har nå begynt å bruke både klatresele og båtmannstol. Personen sitter i båtmannstolen, mens sikringen er i selen.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Den Topclimber'n så veldig interessant ut. På den forrige båten hadde jeg en pinleider (taustige med aluminiumstrinn) som jeg heiste opp i et fall. Det var imidlertid veldig vinglete greier, og den var egentlig ikke brukandes på egenhånd siden sikring var problematisk...

Måten jeg ordnet sikringen på er kanskje en løsning sammen med toplimber'n: Heis opp en blokk (til topps) med ferdig tredd sikringsline i et fall. Så har man ene enden av sikringslina permanent festet i selen, mens man etterstrammer den andre delen jgennom en løkke for hvert 'steg' oppover. I pinleideren var problemet at man ikke hadde noen ledige hender til å ordne med sikringslina. Dette ser ut til å være et mindre problem ved bruk av Topclimber.

(Det beste ser såklart å ha noen på dekk som etterstrammer sikringen, men om man ikke har det da)

S/Y Surprise

Den Topclimber'n så veldig interessant ut.

Nå vel, det er teori og praksis, og det er personlige preferaser. Det kan føles som det går oppover med museskritt, og du verden som du henger og slenger hvis det er litt bølger.

(Hvor plagsomt det vil være å klatre med tauklemmer i to fall med litt elastikk tør jeg ikke tenke på :rolleyes: )

En annen løsning for å klatre opp med tauklemme er å heise opp en tikketalje i toppen av masta og utnytte friksjonen når du skal flytte tauklemma oppover. Det er selvsagt noen som leverer en ferdig løsning for dette også: EZ climber

Måten jeg ordnet sikringen på er kanskje en løsning sammen med toplimber'n: Heis opp en blokk (til topps) med ferdig tredd sikringsline i et fall. Så har man ene enden av sikringslina permanent festet i selen, mens man etterstrammer den andre delen jgennom en løkke for hvert 'steg' oppover.

:confused:

Sikringen skal også være sikring dersom fallet, vinsjen eller cleat/clutch ryker. Du bør med andre ord bruke to fall.

Har jeg ikke mannskap til å etterstramme sikring heiser jeg opp et klatretau som som ikke justeres underveis, og så flytter den som skal opp en taubrems festet til klatretauet. (Taubremsen trekkes rimelig lett oppover, men låser seg ved belastning nedover. Bremsen jeg har lenket til har en liten spak som letter på friksjonen slik at man kan fire seg kontrollert nedover når man henger i bremsen.)

I pinleideren var problemet at man ikke hadde noen ledige hender til å ordne med sikringslina.

I teorien løser du dette ved å ha et belte rundt masta som du støtter deg mot når du trenger å bruke hendene til noe annet enn å holde deg fast. (I praksis kan det være litt verre å få til dersom det er litt bølger. :wink: )

Topclimber'n så absolutt vettug ut. Det er ingenting i veien for å ha ekstra sikring på vei opp. Sele rundt masta holder en i sånn noenlunde ro inntil masta. Ekstra fall kan hukes inn og hvor kona passer på dette. En kan bruke lang tid på vei opp. Ta små steg dersom en har problemer med å reise seg i selen. Opp kommer en jo. Men kommer en seg ned like bra ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da jeg kjøpte meg en ballad lik din for 7 år siden, så rigget jeg den ned, gikk over hele riggen, byttet utstyr som var slitt. Trinsene i mastetoppen måtte byttes og smøres opp. Trinsene hadde satt seg, og fallwiren skåret merker i dem.

dette ga jo stor motstand når jeg skulle sette seil.

Jeg er glad jeg ikke prøvde å belaste dem med å få heist meg selv opp (100kg+). Friksjonen i de fastkjørte trinsene kunne lett ha ført til at noe annet hadde nådd brudd grensen.

Det er ålright å entre masten med båtsmansstol + sikkerhetsutstyr som er nevnt her, men det er lurt å vite at fall trinser og vant er i orden før du gjør det.

Det er ikke alværdens arbeid å rigge ned Balladen, bare du har en riggkran. Det vil jeg anbefale, så vet du hva du seiler rundt med.

Det er lite trivelig når et fall kiler seg, genoan er oppe , vinden blåser friskt og du ligger i trangt farvan! :crazy:

NB massegode tips på http://www.ballad.no/ og søster organisasjonene i danmark og sverige!

Aileen ll

Og du er avhengig av mastekran.

Jeg allierer meg med han som kjører båt for meg. Avtaler når han har ærend i nærheten, jeg gjør klart, og så løfter han av masta. Han er der i kanskje 5 minutter.

Samme når den skal opp.

Jeg har riktignok bare hatt behov for å løfte av utenom opplag et par ganger. Begge i forbindelse med Simrad vindmåler. Jeg tar av masta for inspeksjon og vedlikehold hver høst.

Jeg allierer meg med han som kjører båt for meg. Avtaler når han har ærend i nærheten, jeg gjør klart, og så løfter han av masta. Han er der i kanskje 5 minutter.

Samme når den skal opp.

Kan jeg være flue på veggen neste gang?

Hvis du klarer det så skal jeg ta av meg hatten, med det bordet som skal hektes på. og gjennomgående mast. Du har hurtigkobling på kabler og vhf kabel formoder jeg. (hvilket jeg ikke har...)

Kan tillegge at jeg i høst satte ny personlig rekord ved avmasting; 35 minutter. (eksklusiv forberedelser og avsluttende småfikkel)

Så du er da 7 ganger raskere enn meg med samme båt...!

Mvh.

Barsk II :sailing:

Vel, de 5 minuttene er vel tiden kranbilen er der.

Selv tok jeg ned masten for aller første gang i høst, kranbilen var der i 15 minutter. At jeg hadde brukt noen timer på forhånd for å lage til stativ til masta, fjerne bord, koble fra kabler, merket innstilling på strekkfisker, fotografert allt av vant og fall innfestinger osv er en annen sak. At seilmakeren jeg hyrte inn kom en time før kranbilen slik at vi sammen tok ned bommen og gjorde alt klart var veldig nyttig. Men altså, kranbil i 15 minutter.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jo da jeg ser den. Man bør kjenne hvilket tilstand stående rigg er i. Samtidig tørr jeg rett og slett ikke å begynne med det første å røre riggen. Kanskje litt senere i 2009 når jeg er mer fortrolig med båten. Jeg få heise meg opp på et vis, fikse Windexen og ta det derifa. :smiley:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hvis fallene dine er av wire så har du i grunnen ikke noe annet valg enn å bli heist opp. Som gammel klatrer ville jeg absolutt anbefale å ha en uavhengig sikring. Bruk feks storseilfallet til heising og genoafallet til sikring. Med tau synes jeg det er raskere og enklere å gå opp på tauklemmer.

Jeg kan ikke se at det er noen vesentlige forskjeller mellom Spinlock-selen og en vanlig klatresele, men jeg mener Spinlock er litt dyrere. Sannsynligvis, siden den selges til seilere. Sittekomfort er viktig for klatrere også, siden de kan risikere å henge mye lengre i selen enn en seiler gjør oppe i masten Jeg vil anbefale en sele med justerbare fotløkker siden den lar deg ha flere lag med klær under.

Ellers så har i hvert fall Bergens Seilforening mastekran. Det er jo ikke lange turen for deg.

Bundin er bátleysur maður

Det er jævlig anstrengende å sitte å dingle i en båtsmannsstol og montere saker og ting.

Jepp!

På Kornelia er det mastetrinn, og øverst står det to trinn i samme høyde. Hvis jeg skal opp klatrer jeg selv, med klatresele festet til storseilfallet som sikring. Første gang jeg var oppe i masta monterte jeg VHF-antenne, tricolor og en blipper (radarreflektor) Det tok en stund å borre hull, poppe, koble til kabler osv. Selv om jeg stod på trinnene var det greit å støtte seg til selen. Det tok noen timer til jeg kunne pisse igjen, for å si det sånn... Hvis du kjøper klatresele, ikke kjøp den billigste!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det blir fryktelig ustabilt, det var en dødsulykke nede i Middelhavsområdet med en Bavaria som mistet kjølen. Det var en annen bavaria som mistet kjølen på tur fra levering, og den klarte seg utmerket til Oslo. Dette er omtalt i denne tråden. Det er derfor ikke mulig å gi noe fasitsvar på hva som skjer om en båt mister kjølen. Det er mange faktorer som spiller inn. Om en seilbåt er under seil og mister kjølen, så er det nok bare en utvei..

...Hvis du kjøper klatresele, ikke kjøp den billigste!

Nei, det er jo seler til forskjellig bruk. Hvis du driver sportsklatring på småvegger og innendørs så trenger du ikke rare selen siden du ikke blir sittende i den særlig lenge. Du bør velge en sele som er beregnet på teknisk klatring.

Det er lurt å ha en mulighet for å avlaste beina. Bruk taustiger i stedet for enkle fotslynger i tauklemmene, så har du mulighet for å bevege deg litt opp og ned også. Petzl har en enkel og grei sak:

Produit_Image_535.jpg

Jeg vil også anbefale å bruke fottøy med relativt stiv såle.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...