Sjøtummel Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Det er derfor ikke mulig å gi noe fasitsvar på hva som skjer om en båt mister kjølen. Det er mange faktorer som spiller inn. Om en seilbåt er under seil og mister kjølen, så er det nok bare en utvei. Om en seilbåt mister kjølen under platt lens kan det gå relativt bra (så lenge skipperen forstår hva som har skjedd og har litt flaks), men på slør og kryss blir det litt verre. Mister en seilbåt kjølen når den går for motor avhenger mye av bølger og vind, men det vil nok ha stor betydning om båten har rullestorseil og diverse utstyr i masta, og hvordan den er lastet. Det aller viktigste er likevel hva slags kjøl båten har. Er det snakk om en senkekjøl er det ingen katastrofe å miste kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Er det snakk om en senkekjøl er det ingen katastrofe å miste kjølen. Aldri seilt regatta med jolle - du da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Aldri seilt regatta med jolle - du da? Det er vel ingen katastrofe om du ikke vinner, er det vel? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 I Bersekserien kikker de etter isfjell fra mastetoppen.......men de bruker motorisert vinsj av noe slag ?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 I Bersekserien kikker de etter isfjell fra mastetoppen.......men de bruker motorisert vinsj av noe slag ?? Mener at jeg så faste trinn i masten i det programmet jeg så på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
opus Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Quote "Jeg er blitt vinsjet opp en gang vha fallvinsjen. Det var tre mann på dekk - to til å vinsje/stramme og en til å etterstramme sikringen. Fruen ville ikke greid det med mine fallvinsjer. " - Små fallvinsjer = det hender du kan trekke ut storfallet fra arrangement/bryteblokker etc på hyttetaket, og tre fallet direkte fra mastefot gjennom genoatraveren og tilbake til større genoavinsjer (helst selvskjøtende, da du ikke har avlastere der). Evt alternativt bryte storfallet med/forbi fallvinsjen bakover til genoavinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Jeg har ikke langt nok fall, heller ikke selvskjøtende vinsjer eller avlastere - bare kryssholt, derav ekstra sikring med to mann på fallet/vinsjen. Det blir tryggere og enklere å klatre selv på to faste tau (fall). Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Jeg har gåt til innkjøp av mastertrinn og stolpebelte da er jeg selvjulpet når jeg skal opp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Leste en historie om dette for et par år siden. Kona vinsjet mannen opp i masta, og han på sin side festet seg med en sele når han var på plass for sikkerhets skyld. Deretter fikk han et hjerteinfarkt, og var rimeligvis ikke i stand til å løse ut sikringen. Mannen døde, og kona måtte seile båten til nærneste havn med mannen hengende i toppen på masta! Skumle saker dette her.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 nok en god grunn til å ha motorbåt - Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Mannen døde, og kona måtte seile båten til nærneste havn med mannen hengende i toppen på masta! Skumle saker dette her.... Litt på linje med de som har seilt til havn med gubben hengende, dau, på slep etter sikkerhetlinen. Guffene greier. Ble litt i tvilt om hva som er "best". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Mannen døde, og kona måtte seile båten til nærneste havn med mannen hengende i toppen på masta! Må bare før noen andre... Topplik! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 nok en god grunn til å ha motorbåt - Ja, med min mast på 70cm er ikke dette noe stort problem ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Hei Fruen brukar nokken på ankervinsjen når ho heisar meg opp. Fallet går gjennom ein avlastar. Det har gått heilt fint til no. Etter kvart har eg byrja å bruka spinnakerfallet som sikring. Eg har vore i mastetoppen fleire titals ganger. Ein bør vera sikker på at ho glad i ein.... Det er lettast og sikrast å ta stopp på veg opp. Nok ein føremon med katamaran, er at det ikkje er så mykje slingring når ein er i mastetoppen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Cobolt Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Det kan leses mer på norsk om Topclimber på www.sirbas.com Bestilling og levering fra Norsk importør er mulig. Dobbeltsikring er ALLTID nødvendig. Har man storseilfall som er sammenskjøtet av wire og tau er det på tide å skifte det ut med gjennomgående nye taukvaliteter. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 I mine yngre dager, (før 50) klatret jeg rett opp uten hjelpemidler. Nødvendig utstyr var på forhånd sendt opp i en pøs. Enkle jobber som pæreskift ol. gikk greit uten assistanse. Nå for tiden bruker jeg storseilskjøtet, snur det opp ned og hiver det opp i storseilfallet. Både fall og skjøte kan inspiseres grundig før bruk. Så drar jeg meg selv opp i en firskåren talje, (storseilskjøtet) ganske lett, i en hjemmelaget båtsmannstol. Ulempen er at man må helt opp for å løse ut taulåsen for å komme ned igjen. Fordelen er at man kan gjøre operasjonen helt alene. Sikkerhetsfrikene har sikkert mye å bemerke til denne prosedyren, men jeg er selv ansvarlig for alle trinn, ingen andre å "stole på". Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 I mine yngre dager, (før 50) klatret jeg rett opp uten hjelpemidler. Nødvendig utstyr var på forhånd sendt opp i en pøs. Enkle jobber som pæreskift ol. gikk greit uten assistanse. Nå for tiden bruker jeg storseilskjøtet, snur det opp ned og hiver det opp i storseilfallet. Både fall og skjøte kan inspiseres grundig før bruk. Så drar jeg meg selv opp i en firskåren talje, (storseilskjøtet) ganske lett, i en hjemmelaget båtsmannstol. Ulempen er at man må helt opp for å løse ut taulåsen for å komme ned igjen. Fordelen er at man kan gjøre operasjonen helt alene. Sikkerhetsfrikene har sikkert mye å bemerke til denne prosedyren, men jeg er selv ansvarlig for alle trinn, ingen andre å "stole på". -Heisan, den var ny, for nødstilfeller hvor en gjerne skulle kommet seg opp ved egen kraft. Men det er vel ganske uvanlig at storskjøte-tauet er langt nok? (Storskjøtetet pleier være litt enn 1/3 av storfallets lengde. F.eks 31m storfall og 13m storskjøte.) Tenker jeg riktig om storskjøtet må være 4 ganger mastehøyde? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Jeg har i alle år klatret på alt det som var mulig (og en del som, viste det seg, ikke var mulig) men har aldri vært oppe i mast uten båtmannstol. Synes denne er overlegen klatresele (sittesele) til denne bruk. Bedre sittekomfort og minde fare for feilinnstillinger. Den har dessuten ofte lommer til å ha med verktøy og småting i. Det enkleste synes jeg er å heise masteklatreren i storseilfallet, som ledes til en selvskjøtende forseilsvinsj. Bomløft brukes da til sikring. Med noe størrelse på vinsjen (i hvert fall fra type Lewmar 42 og oppover) har det aldri vært problem å heise hvem det skulle være opp i masten. Å bruke en fallvinsj uten selvskjøting er derimot noe ekte slit ! Mine barn har oppfattet saken sånn at det er omtrent like naturlig å gå opp i masten som ned badestigen.... (Ikke det at mor går lei, men de krangles i køen.) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Ulempen er at man må helt opp for å løse ut taulåsen for å komme ned igjen. Hva gjør du om du får hjerteinfarkt eller setter deg fast på veien opp. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Det enkleste synes jeg er å heise masteklatreren i storseilfallet, som ledes til en selvskjøtende forseilsvinsj. Hånden i været de som aldri har opplevet "glepp" i en selvskjøtende vinsj. Alltid en mann på tampen når noe levende skal opp! Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Hånden i været de som aldri har opplevet "glepp" i en selvskjøtende vinsj. Som jeg skrev, bruker jeg alltid sikring. Over salingen dobbeltsikring. Redigert 12.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Såleis: I klatrerens sikkerhetssele (ikke båtsmannstolen) festes bomløft som sikres til kryssholt og hales inn og legges fast påny for hver meter eller så. Når klatreren er over salingen legges enden på fallet (som er det hun/han heises opp etter) fast på kryssholt etter vinsjen hvor det hales inn og legges fast omtrent som over. Er jeg så himla dårlig til å forklare meg ? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Vi fikk denne advarselen på e-post på arbeidsplassen. Klatreseler er mye brukt her ute i oljebransjen, men mange er veldig sløve med hvordan disse brukes. Enda en grunn for at kona må heises opp! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
alidal Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 (redigert) I en annen tråd om samme tema (klatre i mast) var det en som hadde laget en enkel og grei skisse som viste hvordan man med enkle hjelpemidler kunne klatre opp masta, men jeg er ikke i stand til å finne det igjen.... Noen som kan hjelpe? Redigert 27.Mars.2011 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.