Jump to content

Hvordan kommer seg opp i mastetopp på seilbåt?

Fanafjord

Recommended Posts

Det er derfor ikke mulig å gi noe fasitsvar på hva som skjer om en båt mister kjølen. Det er mange faktorer som spiller inn. Om en seilbåt er under seil og mister kjølen, så er det nok bare en utvei.

Om en seilbåt mister kjølen under platt lens kan det gå relativt bra (så lenge skipperen forstår hva som har skjedd og har litt flaks), men på slør og kryss blir det litt verre.

Mister en seilbåt kjølen når den går for motor avhenger mye av bølger og vind, men det vil nok ha stor betydning om båten har rullestorseil og diverse utstyr i masta, og hvordan den er lastet. Det aller viktigste er likevel hva slags kjøl båten har. Er det snakk om en senkekjøl er det ingen katastrofe å miste kjølen. :wink:

Quote "Jeg er blitt vinsjet opp en gang vha fallvinsjen. Det var tre mann på dekk - to til å vinsje/stramme og en til å etterstramme sikringen. Fruen ville ikke greid det med mine fallvinsjer. "

- Små fallvinsjer = det hender du kan trekke ut storfallet fra arrangement/bryteblokker etc på hyttetaket, og tre fallet direkte fra mastefot gjennom genoatraveren og tilbake til større genoavinsjer (helst selvskjøtende, da du ikke har avlastere der).

Evt alternativt bryte storfallet med/forbi fallvinsjen bakover til genoavinsjen.

Leste en historie om dette for et par år siden. Kona vinsjet mannen opp i masta, og han på sin side festet seg med en sele når han var på plass for sikkerhets skyld. Deretter fikk han et hjerteinfarkt, og var rimeligvis ikke i stand til å løse ut sikringen. Mannen døde, og kona måtte seile båten til nærneste havn med mannen hengende i toppen på masta! Skumle saker dette her....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Fruen brukar nokken på ankervinsjen når ho heisar meg opp.

Fallet går gjennom ein avlastar.

Det har gått heilt fint til no.

Etter kvart har eg byrja å bruka spinnakerfallet som sikring.

Eg har vore i mastetoppen fleire titals ganger.

Ein bør vera sikker på at ho glad i ein....

Det er lettast og sikrast å ta stopp på veg opp.

Nok ein føremon med katamaran, er at det ikkje er så mykje slingring når ein er i mastetoppen.

Ask

• 3 måneder senere...

I mine yngre dager, (før 50) klatret jeg rett opp uten hjelpemidler. Nødvendig utstyr var på forhånd sendt opp i en pøs. Enkle jobber som pæreskift ol. gikk greit uten assistanse. Nå for tiden bruker jeg storseilskjøtet, snur det opp ned og hiver det opp i storseilfallet. Både fall og skjøte kan inspiseres grundig før bruk. Så drar jeg meg selv opp i en firskåren talje, (storseilskjøtet) ganske lett, i en hjemmelaget båtsmannstol. Ulempen er at man må helt opp for å løse ut taulåsen for å komme ned igjen. Fordelen er at man kan gjøre operasjonen helt alene. Sikkerhetsfrikene har sikkert mye å bemerke til denne prosedyren, men jeg er selv ansvarlig for alle trinn, ingen andre å "stole på". :sailing:

I mine yngre dager, (før 50) klatret jeg rett opp uten hjelpemidler. Nødvendig utstyr var på forhånd sendt opp i en pøs. Enkle jobber som pæreskift ol. gikk greit uten assistanse. Nå for tiden bruker jeg storseilskjøtet, snur det opp ned og hiver det opp i storseilfallet. Både fall og skjøte kan inspiseres grundig før bruk. Så drar jeg meg selv opp i en firskåren talje, (storseilskjøtet) ganske lett, i en hjemmelaget båtsmannstol. Ulempen er at man må helt opp for å løse ut taulåsen for å komme ned igjen. Fordelen er at man kan gjøre operasjonen helt alene. Sikkerhetsfrikene har sikkert mye å bemerke til denne prosedyren, men jeg er selv ansvarlig for alle trinn, ingen andre å "stole på". :sailing:

-Heisan, den var ny, for nødstilfeller hvor en gjerne skulle kommet seg opp ved egen kraft.

Men det er vel ganske uvanlig at storskjøte-tauet er langt nok?

(Storskjøtetet pleier være litt enn 1/3 av storfallets lengde. F.eks 31m storfall og 13m storskjøte.)

Tenker jeg riktig om storskjøtet må være 4 ganger mastehøyde?

Jeg har i alle år klatret på alt det som var mulig (og en del som, viste det seg, ikke var mulig) men har aldri vært oppe i mast uten båtmannstol. Synes denne er overlegen klatresele (sittesele) til denne bruk. Bedre sittekomfort og minde fare for feilinnstillinger. Den har dessuten ofte lommer til å ha med verktøy og småting i.

Det enkleste synes jeg er å heise masteklatreren i storseilfallet, som ledes til en selvskjøtende forseilsvinsj. Bomløft brukes da til sikring. Med noe størrelse på vinsjen (i hvert fall fra type Lewmar 42 og oppover) har det aldri vært problem å heise hvem det skulle være opp i masten. Å bruke en fallvinsj uten selvskjøting er derimot noe ekte slit !

Mine barn har oppfattet saken sånn at det er omtrent like naturlig å gå opp i masten som ned badestigen.... (Ikke det at mor går lei, men de krangles i køen.)

Såleis:

I klatrerens sikkerhetssele (ikke båtsmannstolen) festes bomløft som sikres til kryssholt og hales inn og legges fast påny for hver meter eller så.

Når klatreren er over salingen legges enden på fallet (som er det hun/han heises opp etter) fast på kryssholt etter vinsjen hvor det hales inn og legges fast omtrent som over.

Er jeg så himla dårlig til å forklare meg ? :confused:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...