isbjorn Startet 7.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2008 Etter å ha fått noen meldinger fra Mix om Radice skewback S9 propell er jeg nyskjerrig om det er andre som har erfaringer å komme med når det gjelder den propellen? Forskjell på marsjfart, støy, vibrasjoner,pris osv... Ønsker både positive og negative erfaringer... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 7.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2008 Har erfaring kun med S-8. Mer info her. Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 7.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2008 jeg har S8 sjøl på nu, jeg prøver å selge min D6 370 for å sette inn en D6 435, så jeg tenkte i tilfelle det ble motorbytte skal jeg bruke litt tid på å finne en perfekt propell. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2008 slettet.. .. Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 7.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2008 Har en 22"x24" Radice S8 skewback i dag, økte marsjfarta med ca 2knop i forhold til orginalpropellen. slettet, traust?? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2008 øøhh, ja. Jeg skrev at jeg hadde gode erfaringer med å bytte fra mikado til QL. Fikk 1 knop mer. Og er QL fra volvopenta det samme som radice, noen som vet? ..Men S9 vet jeg ingenting om, derfor slettet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Kan snekkefolk også svare? Har en Radice scewback 19 x OR 22 x OS8OC på min snekke. Med 140 hk har den klart 27 gps målte knop med tomme tanker uten bagasje, og snautt 25 knop med 140 liter diesel og 140 (?) liter vann, og tre voksne. Har ingen erfaring med andre propeller, men virker som det er veldig godt fraspark i denne propellen til å være så "liten" motor. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Avmønstret1 Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 På min båt har jeg en Mikado ZR Dim 19x25 ! Hva vil skje med båten og jeg monterer en Type S8 Skew-back ? 222 hk Yanmar er maskine ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Bra at spørsmålet om 5-bladers propell blir tatt opp. Jeg ble for mange år siden fortalt at jeg kunne gå ned på diameter med 5-blader, men jeg har faktisk til gode å se fritidsbåter i havna vår med 5-blader. Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 skjeldent å se det ja, skal ta en tlf til sleipner i morgen å høre hva de mener... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 har en bekjent med 2 5 bladere på sin storebro biscay 31. maxer på 27 knop med 2 vp 41. aner ikke om den type båt gjør mere eller mindre med andre propeller. litt stilig å se til på land da :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jendor Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Hei , jeg har samme båt og motor som du .( ardea 820) . var i går ute og "tok vinteren" med båten ( skal 4 uker på jobb omb), reagerte på dimmen som du har på prop . Testet turtallet på min motor : viser ca 3600 o/min på turteller, målt 3490 o /min på prop .Jeg har 19 / 22 micado og vil ned med med omdr.( ca 1 tomme) I det henseende har jeg sendt proppen til Winrace for just. Har ikke erfaring med skew back , men ver obs på at har du tung prop .så blir den nok tyngre med skew . Tenk på at turtelleren kan vise formye ( som med meg). Yanmar sier de (222)skal ha ca 3400 - 3500 o / min. Skal sies at jeg personlig ikke er "redd" for å ha "tilnermet lik" omd som motoren er stemplet med (3300). En går roligere med marsj etc . Ellers har båt og motor det bra .. GOD JUL ALLE BÅTFOLK !!!!!!! PS . ! gleder meg å komme meg ut igjen om ca 4 - 5 uker ( det er nå fisken er god) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg skal etterhvert kjøpe propell til min gamle Baltic, når jeg får satt inn motoren (Yanmar 290hk). Jeg vet at de nye Balticene har 20x21 S8 Skewback, og det er det jeg har blitt anbefalt av Sleipner også. Jeg ringte Sleipner idag, delvis pga. Mix sitt innlegg #7 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25581. Det høres jo unektelig ut som en forbedring. Siden jeg har propellen lenger fram under skroget sammenlignet med de nye Balticene, vil jeg jo gjerne minimere støyen fra propellen. Han jeg snakket med hos Sleipner var veldig lite entusiastisk ang. fembladers (S9) for meg, for det ble eksperimentering, mente han. Jeg fikk ikke noe ordentlig svar på prisen heller, egentlig. Jeg har et par spørsmål til Mix (evt. andre med peiling): - I tråden jeg viser til ovenfor er det nevnt S8 med 90% areal. Den varianten ser jeg ikke på www.sleipner.no. Var det virkelig 90% på den du byttet ut? - Ved evt. valg av S9-90% istedenfor S8-74%, bør man velge en lavere stigning eller samme? - Hvor mye ekstra koster S9 ifht. S8? Og er det ingen fler som har erfaring med S9? Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 - I tråden jeg viser til ovenfor er det nevnt S8 med 90% areal. Den varianten ser jeg ikke på www.sleipner.no. Se litt nøyere etter. De står der. S8-90 og S9 er spesial propellere og må bestilles, lang leveringstid. Var det virkelig 90% på den du byttet ut? Ja - Ved evt. valg av S9-90% istedenfor S8-74%, bør man velge en lavere stigning eller samme? Ja, en S8-90 er tyngre enn en standard S8, tipper en tomme mindre stigning vil være nogenlunde korrekt ved din diameter. En S9 er enda tyngre. Som du sikker skjønner er ikke dette helt enkelt å beregne, det krever erfaring, med båttypen og med forskjellige alternativer. Du bør diskutere det med de rette folkene på verft og i samarbeid med Sleipner. Spesialpropellere som dette er ikke lagervare. I ditt tilfelle, med gammel båt, ny motor, er det nok temmelig vanskelig å beregne. Jeg ville holdt meg til en standard propell. Det kan bli vanskelig nok å få til å klaffe. - Hvor mye ekstra koster S9 ifht. S8? En S8-90 koster nok omtrent 25% mer enn standard S8. S9 fembladers noget mer. Hva prisene er i dag må du høre med Sleipner om. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg har lett mye på internett om Radice propellene. Jeg synes faktisk at Sleiper Moltor er blant de bedre/beste informantene: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=24. Poenget er nok at du må veie og tegne båten svært nøyaktig før Radice i Italia gir deg en anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 (redigert) Takk til dere begge. Det er jo ørene man først blir blind på Blir nok standard S8, ja. Har f.eks. god tid nå, men tenk hvis jeg skulle ødelegge eller miste propellen før ferien... Hvis den hadde hatt ca. samme pris, ca. samme leveringstid, pluss at jeg kunne fått prøve mange varianter til jeg fant den beste, så kanskje Mvh Arne Armoa PS Tror forsåvidt jeg skal legge meg på en 20x20 S8 Skewback med 74%. Vil være sikker på at Yanmar'n og CV-akselen min ikke har det vondt. Redigert 21.Januar.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Jeg fant et par detaljer her som jeg ikke så på Sleipner sin side (men så var jeg delvis blind når var der, som sagt) http://www.elicheradice.it/category.php?id=17 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.