Jump to content

noen med erfaring på Radice S9 Skewback propell

isbjorn

Recommended Posts

Kan snekkefolk også svare? :lol:

Har en Radice scewback 19 x OR 22 x OS8OC på min snekke.

Med 140 hk har den klart 27 gps målte knop med tomme tanker uten bagasje, og snautt 25 knop med 140 liter diesel og 140 (?) liter vann, og tre voksne.

Har ingen erfaring med andre propeller, men virker som det er veldig godt fraspark i denne propellen til å være så "liten" motor.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hei , jeg har samme båt og motor som du .( ardea 820) . var i går ute og "tok vinteren" med båten ( skal 4 uker på jobb omb), reagerte på dimmen som du har på prop . Testet turtallet på min motor : viser ca 3600 o/min på turteller, målt 3490 o /min på prop .Jeg har 19 / 22 micado og vil ned med med omdr.( ca 1 tomme) I det henseende har jeg sendt proppen til Winrace for just. Har ikke erfaring med skew back , men ver obs på at har du tung prop .så blir den nok tyngre med skew . Tenk på at turtelleren kan vise formye ( som med meg). Yanmar sier de (222)skal ha ca 3400 - 3500 o / min. Skal sies at jeg personlig ikke er "redd" for å ha "tilnermet lik" omd som motoren er stemplet med (3300). En går roligere med marsj etc . Ellers har båt og motor det bra .. GOD JUL ALLE BÅTFOLK !!!!!!! :cheers: PS . ! gleder meg å komme meg ut igjen om ca 4 - 5 uker ( det er nå fisken er god)

• 1 måned senere...

Jeg skal etterhvert kjøpe propell til min gamle Baltic, når jeg får satt inn motoren (Yanmar 290hk). Jeg vet at de nye Balticene har 20x21 S8 Skewback, og det er det jeg har blitt anbefalt av Sleipner også. Jeg ringte Sleipner idag, delvis pga. Mix sitt innlegg #7 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25581. Det høres jo unektelig ut som en forbedring.

Siden jeg har propellen lenger fram under skroget sammenlignet med de nye Balticene, vil jeg jo gjerne minimere støyen fra propellen. Han jeg snakket med hos Sleipner var veldig lite entusiastisk ang. fembladers (S9) for meg, for det ble eksperimentering, mente han.

Jeg fikk ikke noe ordentlig svar på prisen heller, egentlig.

Jeg har et par spørsmål til Mix (evt. andre med peiling):

- I tråden jeg viser til ovenfor er det nevnt S8 med 90% areal. Den varianten ser jeg ikke på www.sleipner.no. Var det virkelig 90% på den du byttet ut?

- Ved evt. valg av S9-90% istedenfor S8-74%, bør man velge en lavere stigning eller samme?

- Hvor mye ekstra koster S9 ifht. S8?

Og er det ingen fler som har erfaring med S9?

Mvh Arne Armoa

- I tråden jeg viser til ovenfor er det nevnt S8 med 90% areal. Den varianten ser jeg ikke på www.sleipner.no.

Se litt nøyere etter. De står der.

S8-90 og S9 er spesial propellere og må bestilles, lang leveringstid.

Var det virkelig 90% på den du byttet ut?

Ja

- Ved evt. valg av S9-90% istedenfor S8-74%, bør man velge en lavere stigning eller samme?

Ja, en S8-90 er tyngre enn en standard S8, tipper en tomme mindre stigning vil være nogenlunde

korrekt ved din diameter.

En S9 er enda tyngre.

Som du sikker skjønner er ikke dette helt enkelt å beregne, det krever erfaring, med båttypen og med forskjellige alternativer.

Du bør diskutere det med de rette folkene på verft og i samarbeid med Sleipner.

Spesialpropellere som dette er ikke lagervare.

I ditt tilfelle, med gammel båt, ny motor, er det nok temmelig vanskelig å beregne.

Jeg ville holdt meg til en standard propell. Det kan bli vanskelig nok å få til å klaffe.

- Hvor mye ekstra koster S9 ifht. S8?

En S8-90 koster nok omtrent 25% mer enn standard S8.

S9 fembladers noget mer.

Hva prisene er i dag må du høre med Sleipner om.

Takk til dere begge.

Det er jo ørene man først blir blind på :blush:

Blir nok standard S8, ja. Har f.eks. god tid nå, men tenk hvis jeg skulle ødelegge eller miste propellen før ferien...

Hvis den hadde hatt ca. samme pris, ca. samme leveringstid, pluss at jeg kunne fått prøve mange varianter til jeg fant den beste, så kanskje :rolleyes:

Mvh Arne Armoa

PS

Tror forsåvidt jeg skal legge meg på en 20x20 S8 Skewback med 74%. Vil være sikker på at Yanmar'n og CV-akselen min ikke har det vondt.

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...