fmdag Startet 7.Desember.2008 Del på Facebook Startet 7.Desember.2008 Hei, Jeg trenger informasjon om FM L-5 motoren. ting jeg er på jakt etter er delekatalog og demonterings anvisninger og lignende. Har som vinterprosjekt å pusse opp en gammel motor. Denne må gjøres ren hele veien inni samt rense oljekanaler for sagflis og lignende etter å ha stått på låven litt for lenge uten å være tildekket. håper noen har litt informasjon om den til meg, om noen har bilder og sånn er jeg veldig takknemlig for det. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Kankje du finner noe her FM motorer Bruksanvisning L-5 Sitér dette innlegget Link to post
fmdag Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 takk for svar, da blir det nok fest i stogi Sitér dette innlegget Link to post
fmdag Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Da har jeg fått tatt fra hverandre store deler av motoren, ser veldig bra ut men fy så møkkete :nono: har kommet til det punktet da jeg skal ta av svinghjulet. er det noen som veit om det er "vanlige gjenger eller links på veiva der muttern til svinghjulet sitter i en FM L-5 motor? sikkert samme type på L-2 og S serien s-1,s-15,s-2 og s-22 ting sitter skikklig fast, så er litt redd for jeg kanskje dro til mutteren og ikke løsna den Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Jeg hadde to stk Sleipner motorer for en stund tilbake (5-7hk). Den ene var frostsprengt i blokka så den skrudde jeg i deler. Svinghjulsmutteren på denne var løsnet sånn noenlunde fra før av. Men jeg husker også at jeg var i tvil om hvilken vei jeg skulle skru. Men denne hadde ihvertfall gjengene rette veien selvom motoren var venstregående. Om det er likt på FM motoren vet jeg ikke, men med og studere gjengene burde det vel kunne gå an og se hvilken vei det skal skrus? Sitér dette innlegget Link to post
fmdag Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 jo, en skulle tru at det skulle gå, men problemet her er at jeg ikke ser gjengene, den ligger akkurat i kanten på selve mutteren, så er ingen gjenger å se ihvertfall. skal gå på imorgen med stålbørste og malingsfjerner for å se om ejg finner gjenger under litt maling er det noen som har en kjekk måte å løsne sånne muttere som sitter skikkelig fast? har hørt noen har brukt varme, men er det lurt å varme mye pga veiva eller går det greit? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Varme er nok det beste alternativet og kanskje rustløser.. Varm mutteren godt opp og få gjerne tak i is-spray slik at du kan kjøle ned veiva. Da vil bare mutteren utvide seg og sansynligvis gjøre jobben mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Nja.. trur du skal vere forsiktig med å bruke is-spray når du varmer opp mutteren. Dette kan føre til at det blir så stor termisk spenning at veiva brister. Spray godt på med en tynn rustløser etter at du har pussa vekk malinga rundt mutteren og la det stå nokre timar. Så tar du og varmer opp mutteren forsiktig ved å varme 5-10 sek. så 5-10 sek. uten varme, deretter nye 5-10 sek. med varming, og slik fortsetter du til mutteren er god og varm. Nå kan du prøve å løyse på mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
fmdag Svart 9.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Herlig, da skal jeg se hva jeg får gjort i morgen, skal bli gøy å få ombord den motoren igjen, kjøpte opprinnelig snekke med den motorer, men den gikk ikke pgaliggi littt under vann.. så satt i en fm s-15 motor (1syl. 4,5 hk fra 70-tallet) men merker den er litt liten i en 21fots fram båt. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 L5 1145 ccm på 8 hk ved 1000 omdr. Flott motor som ble begynt produsert i 1952. En helt "nyskapning" sett i forhold til de motorene FM hadde bygget fram til da. Om du er lidenskapelig opptatt av FM motorer, som meg, så burde du kjøpe boka"FM motoren og folkene som skapte den" Boka kan du kjøpe ved henvendelse til en kar som har konstruert og drevet med utvikling og reprasjoner på disse motorene i en mannsalder. Han er mer en villig til å snakke om disse motorene og kommer sikkert med gode svar på spm, samt kan være behjelpelig med deler. Han har verksted i kjelleren. Her er ingeniør, utvikler og forfatter samme person. Lykke til med et flott prosjekt. Jeg sender deg IM med navn og tlf.nr. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
fmdag Svart 9.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 tusen takk for kjempe mye informasjon, han skal jeg ta kontakt med:D trenger garantert noe triks og tips fra en kar som han som har kontruert og utviklet denne type motor. Sitér dette innlegget Link to post
fmdag Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 har funnet ut noe som gjør at den s-15 motoren som står i båten drar for tungt. den har for stor propell da denne er beregnet på L-5 motoren. L-5 motoren skal ha 40cm diameter på propellen, det som er i båten nå, men stakkars s-15 motoren vil bare ha 34cmdiameter. er det noen som har en sånn propell liggende? trenger bare selvepropellen med innmat. har ganske mye å si vil jeg tro de 6cm. er vribar propell, men dog blir det stor motstand når dette skal gå rundt i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 hvis det er vribar propell, og motor drar for tungt, kan du jo lette litt på stigningen til du er oppe på akseptabelt turtall, men mer fart gir det nok neppe enten det gjøres slik eller slik, her snakker vi da i såfall hundrededelsknop, i bestefall ett par tiendedels knop? Sitér dette innlegget Link to post
fmdag Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 ja, helt sant det du sier, men jeg synes det er vanklig å kjøre på et lavt turtall og sakte forover, når jeg setter motoren i fri så flyr turtallet ofte opp et par tre hundre omdreininger ( høres i alle fall sånn ut) og det er ganske mye når motoren har tomgang på rundt 400 og topp på 11-12 hundre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.