Svein H Startet 30.April.2004 Del på Facebook Startet 30.April.2004 Hei, Trenger hjelp !! Har fått laget ror i aluminium, dette skal festes i oppheng som er laget av syrefast stål. Tidligere var roret i glassfiber (lagt utenpå finerplate) men pga. at dette står nærme propell, slites dette og jeg er redd det skal trekke vann. Så til spørsmålet. kan / vil dette kunne forårsake at det vil bli tæring på alu roret, eller vil/kan det tære mer andre plasser, eks. motor o.l. ? Er det noen som kan ha en formening om dette ? Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Rolf Yks Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 I teorien vil alu. roret virke som anode på det syrefaste opphenget, og du vil få tæring på roret (om det er kontakt mellom dei) Kor mykje og kor fort er umuleg å spå. Ved å bruke ein sinkanode på roret, vil den tærast og roret får forhåpentligvis vere i "fred" Det du kan gjere er å isolere roret frå opphenget ved å bruke mellomlegg av eit eller anna plast stoff (nylon, acetal, teflon e.l.) Pass på at ev. gjennomgåande boltar og vert isolert. Om det er kontakt mellom ror og oppheng sjekkar du enkelt med eit multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2004 Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Ut fra et korrosjonsmessig synspunkt er den kombinasjonen du har laget den verste som går an å fremskaffe, for å si det slik. Hvor hurtig roret vil tæres kommer an på elektrisk kontakt mellom ror og oppheng og hvor stor arealforskjellen mellom er mellom oppheng og ror. Det man snakker om er amp./areal. Rent teoretisk er det ikke noe problem å isolere roret fra opphenget, avhengig av hvordan det ser ut. Rent praktisk er hvor lenge vil isolasjonen rundt boltene tåle vibrasjonen fra vannet som passerer rorbladet. Tror jeg vil anbefale at du lager et ror i AISI 316. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Mai.2004 Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 Med oppheng i syrefast brukes gjerne et rorblad i MD polyetylen som i tillegg er fiberarmert. Det er så solid og hardt at det blir som en plate i stål, men til en brøkdel av vekten. Da jeg hadde mitt ror ute for å avrunde endene, brukte jeg først min båndsliper med silisiumkarbidpapir, alupapir eller hva det er. Dette sliper raskt og effektivt det meste av tre, plast og metaller, men hadde store problemer med en slik tilsynelatende enkel sliping i ei brødfjel av plast. Fjæla måtte i stede høvles og freses og deretter pusses kun på den siste lille finishen. Denne rorplata tåler "ALT", kan vanskelig slites, har ingen tæringsproblematikk, veier "ingen ting" og koster fint lite i forhold til alu-roret ditt. Slik jeg ser det har den bare fordeler, med unntak av at den langt fra har noen ideell dråpeform. Kanskje du burde vurdere å bytte til plast? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 2.Mai.2004 Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 Med oppheng i syrefast brukes gjerne et rorblad i MD polyetylen som i tillegg er fiberarmert.Dette hørtes genialt ut. Hvor får jeg tak i dette? Veit du om forhandlere? Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Svein H Svart 3.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 Hei Takker for synspunkter !! Nå har ikke alu roret kostet meg noe, så det er ikke noe problem. Jeg tenker nok at jeg monterer på det gamle roret igjen, og evt. bytter til neste år igjen. Men som jeg forsto dette er det kun alu roret som ville ha tært, og at det andre vill holdt seg. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Lotus Svart 3.Mai.2004 Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 Dette hørtes genialt ut. Hvor får jeg tak i dette? Veit du om forhandlere?Ville prøvd NoPro i Notodden. En annen mulighet er å besøke en båtbygger i nærheten. Har du ingen i nærheten, kan du ringe en av dem og spørre hvor de får rorplatene sine fra. Mange verft får de ferdig kuttet etter mål. Fra et eller annet sted..... spør dem. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
aaa Svart 3.Mai.2004 Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 Men som jeg forsto dette er det kun alu roret som ville ha tært, og at det andre vill holdt seg. Svein Det er i alle fall resultatet av å bruke syrefaste popnagler på en aluminiums rigg. Aluminiumen tæres. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 3.Mai.2004 Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 Har selv aluminiumsror i rustfrie-syrefaste ror-akslinger både ned mot flyndre og opp mot styrestaget til roret. Fungerer greitt, men har som nevnt litt tæring. Etter noen år sitter roret relativt fast i akslingene (sitter skrudd fast i innfreset spor i disse) på grunn av at oksydering/tæring fører til at det "sveller". (Oksidlag på ustiden sprenger seg mot akslingene) Likevel er dette en holdbar situasjon. Aluminiumen er enkel å bytte (har byttet ror 1 gang i løpet av 35 år!) Den er enkel å forme etter ønske, og det er billig og enkelt. Men, og det er et stooooooort men. Roret og akslingene er galvanisk skilt fra resten av metaller og el-anlegg i båten. Dermed er det kun akslingene roret virker som offeranode for. I det øyeblikket dette skillet ikke var der og akslingene og roret var koblet til resten av båten, f. eks jordet, ville aluminiumen blitt offeranode for alle edlere metaller slik som kobber, messing, jern osv. Tæringen mellom rustfritt-syrefast og aluminium er minimal i seg selv, det er kobling til andre metaller (gjerne via styrewirer osv) som er det farlige. Jeg ville valgt aluminium! Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.