Jump to content

Oppstart på 50 hk etter vinteren...

Rormann

Recommended Posts

:cheers:

Har kjøpt en skjærgårdsjeep med 50 HK ( 2 takter) utenbordmotor med egen seperat oljetank. Motoren var på vinterservice høst, men er usikker på noen av oppstartsrutinene.

Spørsmålet er: må jeg pumpe olje inn i motoren før oppstart slik jeg skal med bensinen ?

Det er tilsvarende manuel pumpe på oljeledningen som på bensinledningen ?

Det står noe i manualen om at dette skal gjøre første gangen, men betyr dette også etter vinteropplag ?

Det står også i manualen at olje eventuelt må pumpes inn før bensinen ?

erik

Hei erikwand

Gratulere med ny skjærgårdsjeep  :flag:

Nå vet jeg ikke hva slags motor du har eller årsmodell men generellt så trenger du ikke gjøre noe med 2-takt olje tilførselen. Så sant du ikke har koblet slangen av og på igjen, da er det kommet luft i systemet og du må pumpe med pumpen på slangen. Men på en annen side gjør det ingen ting å pumpe uannsett, er systemet luft fritt er pumpen helt "hard". Og da er alt OK :flag:

Men:

Er motoren forholdsvis gammel?  :cheers:

I så fall ville jeg kankje blandet litt 2-tak olje i bensinen i tillegg (1-2%) da er du sikker. Merk av oljenivå på oljetanken å følg med under de første turene om det minker, noen motorer slutter å bruke olje når de blir gamle og det går ikke bra!  :smash:

I motoren sitter det en oljepumpe som suger til seg olje, hvis den virker som den skal gir den en form for alarm hvis den ikke får olje, gjerne en akustisk alarm i kontrollboksen.

[glow=red,2,300] hyyyylll[/glow]

Lykke til

Mvh Månestråle, (tidligere skjærgårdsjeep bruker  :smash:)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...