Jump to content

Spm. vedr. Hk-avgift og moms ved import

Hydrox

Recommended Posts

Nå kjenner jeg reglene for import av båt og motor sånn noen lunde, men det er en ting jeg lurer på.

Hvis jeg kjøper en båt i utlandet og kjører den hjem på egen kjøl. Kan jeg da kondemnere maskinene ved ankomst Norge/Bergen og slippe å betale Hk-avgift og moms for maskinene? (knuse motorblokk med slegge/borre huller i blokken, rett og slett gjøre maskinene ubrukelige)

Poenget er å bruke maskinene til å frakte båten hjem og that's it.

Har en båt på hånden som ligger i sverige og har følgende valg.

-Importere båten uten maskiner og få den kjørt hjem langs landeveien.

-Kjøre båten hjem med maskinene som er i båten, noe som sikkert er den kjekkeste løsningen. Men jeg har over hodet ikke lyst å punge ut med 75 båtpenger for å importere to maskiner som jeg ikke vil ha. Realistisk salgspris i norge vil jeg tro er 25 båtpenger pr maskin.

Betyr det at jeg kan ribbe maskinene og bare levere inn blokkene, og der med slippe unna hk og da selvfølgelig momsen på hk'en?

Må jo bli noen kroner av komplett motor uten blokk og to drev hvis jeg får solgt det. Er slikt lett å selge forresten?

Tanken slo meg at dette da kan være to 5,7litere... i såfall er jeg veldig interessert i litt småplukk, leftovers fra de motorene. har to som ikke er 100% komplette. :)

Det kan jo bidra med ett par kroner til reisekassa! :)

Det er to 5 litere Mercruiser på 205 hester med alpha drev, aner ikke generasjon på drevene.

Mener du at en må betale moms for motorene selv om de har egen kvittering og aldri kom over grensen? Dette høres ikke riktig ut, hvorfor skal man moms for noe som aldri kom inn? Dette blir jo ikke triksing med kvitteringer, det blir derimot riktig momsing! Er vel best å dokumentere demonteringen, eller må man rett og slett kjøpe motorene i andres navn for å få riktig avgiftsbehandling...

Alpha drev er nok ikke lett omsettelig, men delene går nok for noen kroner... Om det er 5 litere tror jeg kanskje ikke vannpumpa går om hverandre, eller er vel sikkert servopumpe, dynamo og vanninntakspumpe de samme. Er de ferskvannskjølt?

Tror ikke de er fw kjølt nei, men vet faktisk ikke sikkert.

Er det lov å spørre hva du har på hånden Hydrox?

For øyeblikket er det løst snakk og da er det greiest å ikke snakke for høyt . Og slik båtmarkedet er så tøffer jeg vel rundt i en w7800 neste sesong og. Slik jeg har løftet båten min i verdi så selger jeg den i hvert fall ikke med tap, den går for kostpris.

Er det ikke mulig å ta inn de på tollkreditt eller noe sånt? Så du kan kjøre motorene tilbake til Sverige og gjøre hva du vil med de der? Mulig bare firmaer kan gjøre det.

Mulig dette går men jeg tror det koster mer stress enn det smaker. Synes det hørtes ok ut å levere inn to motorblokker og slippe unna 75 laken jeg.

• 4 måneder senere...
Det går helt fint. Jeg søkte tollregion vest (regelavdelingen)om å destruksjon av motorblokk før bereining av moms. du må bli enig med selger av båten hva verdien på motoren er i det lande du tar båten i fra. Motorene må du levere in på godkjent motak

Du må levere den på Norscrao west på Hanøytangen HUSK å søk før du tar den inn i Norge det tar ca 3 uker før du får svar

Har fått følgende svar i fra tollregion vest-Norge.....

<<<I ditt tilfelle, må du beregne og innbetale både HK - avgift og merverdiavgift ved fortolling. Merverdiavgiftsgrunnlaget vil bli det du faktisk har betalt for varen (båt og motor).

Du kan etter innførsel og innbetaling av avgiftene sende søknad om destruksjon av båtmotoren. Etter eventuell innvilgelse av søknaden og destruksjon av varene, søker du om refusjon av HK - avgift og merverdiavgift på HK - avgiften.

Når det gjelder å få utstedt to separate fakturaer for båt/motor vil du likevel ved innførsel måtte beregne innbetaling av både HK og mva.

Ved import av båten uten båtmotorer, vil merverdiavgiftsgrunnlaget bli beregnet kun ut fra det du har betalt for selve båten.>>>

Høres for meg ut til å være en dårlig deal å betale avgifter og måtte søke om å få refundert. Ser bare for meg muligheten for å få spolert 75 båtpenger pga. en eller annen synser ansatt i tollvesenet.

Kansje liberty kan fortelle litt mer om dette i detalj hvordan han fikk dette gjennom. Slik jeg skjønner svaret jeg fikk i fra tollvesenet så må jeg betale moms for verdi av maskin uansett, får bare refundert hk-avgift og moms på hk-avgift. Seperate fakturaer eller avtalt verdi på maskiner er da verdiløst i følge det svaret jeg har fått.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...