Patton Startet 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2004 Legger ut en liten stemningsrapport fra innlandet i dag. Vi er jo litt misunnelige på dere som sjøsetter ved påsketider, men på den annen side så har vi bedre tid til vårpussen. I dag fikk jeg endelig start på motoren etter mye fram og tilbake. La-Sa motor i Oslo skaffet en spesialskrue til dieselfilteret som sørger for at returen ikke går inn på finfilteret, men rett til tanken, tror at lufta tok samme veien. Den startet ihvertfall. Med lettet hjerte kjørte jeg deretter ned til båthavna i Eidsvoll for å sjekke vannstanden. Det viste seg at det var ca 1 m dybde i båthavna, så nå hjelper det på. Ingen båter var satt ut (naturlig nok), men jeg fikk tatt et stemningsbilde i finværet. Moloen på bildet går ut til Skibladnerbrygga. Båtforeningen har også bygd en "vindskjerm" ved båtrampa, slik at ikke båtene skal slå i steinura under utsetting, dette er litt greit når det er nordavind. Her ser dere bildet av løsningen: https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2060/Vindskjerm_Vorma2.jpg Regner med mange av dere andre har hatt en fin dag med båtpuss, evt båttur, i morgen ser det ut til å bli nok en fin dag. Selv skal jeg utbedre litt på eksosutløpet. Ha en god helg, Patton Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 .....I dag fikk jeg endelig start på motoren etter mye fram og tilbake. La-Sa motor i Oslo skaffet en spesialskrue til dieselfilteret som sørger for at returen ikke går inn på finfilteret, men rett til tanken, tror at lufta tok samme veien. .......Først, gratulerer med at du har ordnet opp med luftproblemene på motoren din! Alltid godt å ha klart noe sånnt selv! Dette med å føre diesel-returen tilbake til filteret er noe "svineri" og skulle ikke kunne forekomme. Men like forbannet, velger en del motorprodusenter denne løsningen - enda de vet at dette vil føre problemer med seg, antageligvis gjør de det for å spare penger....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Brumle Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Vi er litt heldigere, nedenfor slusen i Svanfoss er det allerede normal vannstand og båten kom på vannet onsdag 28 apr, Første turen til mjøsa er planlagt til Pinsen, så vi for håpe vannstanden har tatt seg opp da. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 For oss med båter på Mjøsa så kan vi sjekke vannstanden via denne linken : http://nt-web3.glb.no/vannstand/vannstand.html For å ha det "konfortabelt" i hjemmehavna mi så trenger jeg en lokalvannstand på ca 5 m. I dag mangler det ca 1,4 m for å komme opp i den. 14 dager å vente med farten som Mjøsa vokser i nå... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Poseidon Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Hei Patton, mange takk for et billedbrev fra "indre strøk". Kan du fortelle en nysgjerrig sjømann hvilken båt det er som sniker baugen sin med i nedre høyre billedkant og som har et langt tau opp i land - neppe en fortøyning.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Patton Svart 4.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2004 Hei Poseidon, jeg tenkte nok at en oppmerksom sjel ville stille det spørsmålet. Synd jeg ikke tok et bilde av båten når jeg først var ved båthavnen. Jeg forstår det slik at du er interessert i litt større båter med stål i skroget. Nå kjenner jeg ikke detaljene rundt den båten vi ser baugen av på bildet, men det er tydeligvis et restaureringsprosjekt. Av utseendet kan det se ut som en gammel taubåt. Den er nå delvis sanddblåst og malt med ruststopp. Forøvrig er det bare skallet, tror litt av problemet er at den en gang ble fylt med mye betong som ballast, det er nok ikke så lett å få ut. I fjor sommer lå den fortøyd ved bryggen, i vinter har den ligget på tørt land etterhvert som elva har minsket. Regner med den flyter om ikke så mange dagene. Forøvrig er det et antall litt større stål/arbeidsbåter på Mjøsa. Dette er båter med størrelse mellom 32 - 40 fot. Disse stammer fra den tiden Mjøsa var en ferdselsåre for gods. Noen av båtene er restaurert og brukes som fritidsbåter sommerstid. Ankringsplass for to av dem er Minnevika, dvs en lun havn ved Minnesund. Der finnes forøvrig Mjøssamlingen, et museum fra den tiden det var mye trafikk på Mjøsa (Mjøssamlingen er åpen for publikum). 1 km medstrøms fra Minnesund ligger et Donald Duck-vrak på Vormas bunn. Dampskipet Dølen sprang lekk en natt på 60-tallet, neste dag var det bar skorsteinen som stakk opp, den ses fremdeles ved lavt vann. Dølen er i dag et populært mål for Eidsvoll Dykkeklubb (hvor jeg forøvrig har vært medlem). Det ligger også et par lektere ankret opp ved Minnesund, disse har bla vært nyttet ved mudringsarbeid. En av de ble på 90-tallet brukt ved heving av et kanadisk bombefly som gikk ned på Mjøsa under 2. Verdenskrig. Som du skjønner er det en viss "maritim" tradisjon også på våre trakter. I dag er det i hovedsak Skibladner som ivaretar denne tradisjonen, men opplevelsen ved å ha båt i disse traktene blir større når man kjenner historien. Det er bl.a. gitt ut flere bøker om trafikken på Mjøsa som gir nyttig informasjon til den interesserte. Jeg skal forsøke å ta noe bilder av stålbåtene ved neste anledning, om et par uker regner jeg med sjøsetting. Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2004 Hei Patton, mange takk for et utfyllende og hyggelig svar! Jo, jeg er inderlig oppmerksom på at Mjøsa har sine maritime tradisjoner. Jeg har vært der oppe ved enkelte anledninger, nå siste var det når Norsk Forening for Fartøyvern hadde sitt landsmøte på Gjøvik i september 2003. Det var en flott helg, med interessante utflukter og kåserier om det maritime langs mjøsbreddene. Den beste historien var om bonden som tok sine utmagre kyr ut på bakkene, alt for tidlig på våren - de måtte jo få se "Skibladner"! Takk igjen, jeg gleder meg til å høre/se mer etterhvert som vannstanden stiger! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 4.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2004 Hvis ikke jeg husker helt feil, finnes der en eldre taubåt ved Kapp. Jeg mener at den heter "Sevås" eller noe sånt. En transportør kjøpte den i forbindelse med arbeidet på Mjøsbroen, og innrettede den i ettertid til lystbåt. Jeg husker at der var en artikkel i Båtmagasinet om den engang. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Hebbe Svart 5.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2004 Hvis ikke jeg husker helt feil, finnes der en eldre taubåt ved Kapp. Jeg mener at den heter "Sevås" eller noe sånt. En transportør kjøpte den i forbindelse med arbeidet på Mjøsbroen, og innrettede den i ettertid til lystbåt. Jeg husker at der var en artikkel i Båtmagasinet om den engang. Helt riktig.... På Kapp ligger det 2 taubåter. Sævat som er den største, vet ikke hvor stor men noe mindre enn Poseidon vil jeg tro. Dette er en veldig flott båt. I tilegg ligger Start der, dette er en "gammel" slepebåt som er eid av Østre Toten kommune og Toten Økomuseum. Denne båten har ei "gruppe" som skal ta seg av den. Skal stikke nedom og sa et bilde av dem... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Patton Svart 24.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Lørdag kveld ble båten sjøsatt i en forrykende vind, den nye leveggen ved båtplassen i Eidsvoll fungerte etter hensikten (se bilde i lenke i første innlegg). Fikk tatt en prøvetur søndag ettermiddag, da var været helt topp. Båten fungerte topp. Poseidon lurte på hva slags båt vi ser baugen på i første bilde, her kommer et bilde av hele båten. Eieren ser ut til å ha nok å henge fingrene i. Jeg vet ikke noe mer om prosjektet, men kan undersøke om noen lurer noe mer på den. Patton Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Hei Patton, Mange takk for at du husket å ta bilde av resten av båten slik at jeg fikk se mer enn bare baugen! Du kan ha rett i at rederen har nok å henge fingrene i en stund fremover. Med mine øyne er det også litt synd at han har valgt å bygge opp helt moderne dekkshus, med foroverlutende styrehusvinduer, ombord i et skrog som trolig er 100 år gammelt. Uansett hvor meget arbeid man legge i prosjektet så vil skrog og overbygg alt for tydelige høre hjemme i hver sin tidsalder og hele fremtoningen bærer preg av en skjærende disharmoni. Forøvrig minner skroget om det vi kaller "Bryllupsnatt på Finnmarksvidda", det ser dessverre ut for at man har gitt blaffen i å følge plategangene og det bidrar heller ikke til å høyne totalinntrykket. Men, men vi har opp gjennom årene sett mange eksempler på restaureringsprosjekter som har begynt med "typehusløsninger" og litt etter litt har eieren kommet inn på den smale sti og gått over til pietetsfull restaurering. Vi ser også en del prosjekter som begynner stort og flott, for så aldri å komme videre. La oss håpe at dette prosjektet kommer i første kategori. Jeg håper at du holder oss orientert Patton. mvh Poseidon (Landsstyremedlem i Norsk Forening for Fartøyvern) www.norsk-fartoyvern.no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tom J. Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Den båten der var mistenkelig lik en som lå i Rambekkvika i fjor ved siden av båten min. Den ble borte på slutten av sessongen, så kanskje den har havnet hos dere. Hvis det er den samme så har den vært slik i flere år. Skikkelig langtidsprosjekt altså..... Men fin blir den sikkert når den blir ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Noe for meg den der Hvor stor er den i fot? 35? Nyskjerrig ser´u Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Den båten der var mistenkelig lik en som lå i Rambekkvika i fjor ved siden av båten min. Den ble borte på slutten av sessongen, så kanskje den har havnet hos dere. Hvis det er den samme så har den vært slik i flere år. Skikkelig langtidsprosjekt altså..... Men fin blir den sikkert når den blir ferdig. Stemmer nok det, vi så den ble tauet av redningskøyta ned til Eidsvoll på siste Mjøsturen våres i fjor høst Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 25.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Hmmm, den lå da i Eidsvoll i fjor sommer, i hvertfall 9. august, det har jeg på et bilde. Antar den er ca 30 fot. Patton Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2004 Slepebåten? Er til salgs for 45000,- Med defekt motor. Annonsen ligger på www.batborsen.no under motorbåter et sted Kunne jo tenkt meg den da, hadde jeg hatt penger Fint med hytte på Mjøsa da gitt Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Burde kanskje utvide navnet på strengen til å omfatte Mjøsa også... Uansett, tok bilde av en meget fint restaurert stålbåt hjemmehørende i Minnesund. Kjenner ikke eieren, men båten ser meget fin ut. Den lyder navnet Winnie. På bildet er den på tur fra Minnesund til Hamar, vi holdt samme fart oppover. Som dere ser var været topp i pinsa, hadde selv en flott tur, gikk ca 10 t med snekkefart denne helga. Patton Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Hei igjen, og mange takk for et fint bilde av slepebåten "Winnie". Det er tydeligvis en svært gammel båt som har fått et nytt liv. Forhøyningen midt på dekket kunne indikere at den sogar har vært dampdrevet en gang i tiden. Ut fra bildet får jeg et inntrykk av at den knapt nok er i bruk som slepebåt lenger - er det riktig? Uansett er det sjelden å se en slepebåt med stor utbygget solbalkong på "Monkey island". Takk igjen for et fint bilde med en tilhørende stemningsrapport. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.