Jump to content

På jakt etter Tustna Plast-båt-Searay, i bestefars ånd

S.E

Recommended Posts

Er det noen der ute som sitter på eller vet om/kjenner noen som sitter på en tustna plast-båt? Er en type som jeg tror het Searay eller noe slikt, om som var mellom 14-20 fot. De hadde halv-dekk og kalesje. Helplanende , tverr hekk.

Vet det ble solgt flere av disse båtene samt ulike typer sjarker og en robåt-Pippi over hele landet i perioden 1975-1980-tallet en gang.

Er på jakt etter alt av standard, da dette er av affeksjonsverdi for meg, grunnet nært slektskap til grunnlegger av fabrikken Tustna Plast.

Så hvis noen vet noe eller har noe de kunne tenke seg å selge??? Alt av tips er int!

S.E

• 2 måneder senere...

Hei! Jeg har en 1980 modell Tustna searay,en båt jeg har hatt i 3 år nå.Denne båttypen ble laget bare i 16",har iallefall jeg hørt fra forrige eier:)Eggeskallhvit hardtopp og interiør,og røde under fendelist.En MEGET god båt,som ligger godt på vannet,og som planer ypperlig.Båten har gått i ferskvann siden ny,og jeg har skiftet alt av styring og waiere til gasskontrollen.Båtene ble bra bygget,og er holdbare.Et minus med dem er at langs sidene,oppunder hele siden mellom innerpaneler og skrog,ble det fylt helt opp med hardt,stivt flyteskum,noe som gjør det "Treblete" å legge opp waiere,ledninger o.l.......

De er også fylt opp med skum i baugen,noe som gjorde det vanskelig å skifte styredeler som akterspeil og også å sette på f.eks badestige bakpå båten.Men alt er mulig for den fingernemme,skummet kan skjæres vekk med litt tålmodighet! Searay ser også fremdeles ganske moderne ut,med veldig skrånende ruter foran. Min er desverre ikke til salgs,men du finner en sjelden en nå og da på f.eks Finn.no eller på autodb.no!

HVis du vet hvor stor motor man kunne ha på disse båtene,vil jeg gjerne vite det.Min er utstyrt med en god Mariner 50HK 1984 modell.

Mvh

Beanman

• 1 år senere...

Heisann.

Er ny medlem på forumet, men har fulgt med "utenfra" en tid. Har selv nylig anskaffet en Tustnaplast Searay 160 (kjøpt på Finn), i meget god original stand.

Motor er Mariner 45, sent åttitall tror jeg.

Bor i hjemkommunen der båten er bygd, så det er jo litt ekstra stas å ha denne da.

Har planer om å ta kontakt med kjentfolk i nærområdet som kan sitte på nærmere opplysninger om fabrikken og båtene lagd der.

Vh

Mariner-45

• 5 år senere...
  • 3 år senere...
Mariner-45 skrev On 2.3.2010 at 7.37:

Heisann.

Er ny medlem på forumet, men har fulgt med "utenfra" en tid. Har selv nylig anskaffet en Tustnaplast Searay 160 (kjøpt på Finn), i meget god original stand.

Motor er Mariner 45, sent åttitall tror jeg.

Bor i hjemkommunen der båten er bygd, så det er jo litt ekstra stas å ha denne da.

Har planer om å ta kontakt med kjentfolk i nærområdet som kan sitte på nærmere opplysninger om fabrikken og båtene lagd der.

Vh

Mariner-45

Hei vet du mye en sånn båt veier ?

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...