shark1 Startet 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2008 Etter det jeg har skjønt så har jeg A serie propeller på mitt 290 dp drev(3 blader innerst og 4 ytterst), men hvordan i alle dager finner jeg ut om det er A6, A7 osv står dette preget inn på propellene, er det noen måte å måle på?? Fakta om drev og motor AQAD 40b DP 290 drev skarpnes 25 vekt ca 2700 kg Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Hei! Det står somregel preget inn innerst mellom propellene! Det står ett serienr og størelsen. Dette kan være litt vanskelig å se. Jeg tipper du har A 5 på den båten. Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Ok så det er bare å ta av en propell, A5 er mindre enn A6 f.eks?? Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Turtallet blir redusert med ca 200 rpm for hver størrelse en går opp. Eg skifta på min båt fra A7-A6 og fekk ca 200 rpm meir turtall. Du må nok ta propeller av for å finne hva størrelse du har. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Litt info her fra boka angående merking av propeller: Märkning: Tidigare utförande av propellrar är endast märkta på sidan av navet med detaljnummer och storlekskod från A1 till A10 eller B1 till B8. På senare utförande av propellrar är detaljnumret och propellerstorleken fortfarande instansade på sidan av navet. Dessutom är följande instansat i navets bakre gavel: 1 = Detaljnummer 2 = Propellerstorlek 3 = Datum för vulkaniseringen 4 = Datum för komplett tillverkad propeller 5 = Verktygsnr. för vulkanisering OBS! Senare utförande av propellrar, både A- och Bpropellrar, är svartmålade. För att kunna skilja dessa åt har den bakre propellern försetts med en dekal på navets framsida. Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Turtallet blir redusert med ca 200 rpm for hver størrelse en går opp. Eg skifta på min båt fra A7-A6 og fekk ca 200 rpm meir turtall. Du må nok ta propeller av for å finne hva størrelse du har. Gjelder 200 rpm med duoprop også?? Sånn som båten min er nå så er den veldig tung og treg opp i plan, føler jeg mangler ca 2-300 omd på motoren, ville vært passe å gått ned en størrelse da. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 200 RPM per størrelse gjelder med Duoprop også. Mangler du 200-300 RPM på topp, så bør du gå ned en størrelse. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Man bytter selvfølgelig begge propellene til mindre størrelse, kan ikke bytte bare en??? Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Begge propeller må byttes som eit sett ja, men kun dersom turtallet tillsier det. Om du ikkje har måler som viser turtall bør du få låne det og ta målinger før du avgjør om det kan skiftes propeller. Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Hehe var kanskje litt dumt spørsmål det der, har måler får et turtall på 3100 når båten er nystoffet, motoren skal ha 3400 på fullt iflg. boka. I tilegg så er den veldig treg i plan, ryker også litt når man skal ha den opp i plan, men det er vel normalt. Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Tar opp denne tråden igjen, har fått tatt av propellene, men finner absolutt ingen merking på de, noen med noen gode tips her da??? Kan man ta de med til noen som kan måle de f.eks?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.