Jump to content

Brann i Molde småbåthavn.

roesok

Recommended Posts

bilde.jpg

Mange fryktet for båtene sine da det i dag brøt ut brann i en cabincruiser som lå fortøyd i Molde småbåthavn. Dette er også "min" båthavn. Legger ved en link til saken fra lokalavisens nettutgave. Spørsmålet mitt er hvordan en slik brann kan oppstå? Det er ofte en hører om elektriske feil som brannårsak, men etter det jeg forstod lå båten der stille og rolig for seg selv og var ikke i bruk. Merkelig at slikt da kan skje.

http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article...176249989/1085#

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Det er jo dette som er marerittet med stor M , vi holder på i disse dager i drittværet med strømmen på bryggene . Da vi har fått meldt om jordfeil , 2 av bryggene er friskemeldt . Men bare på den ene brygga lå det 10 båter med jordfeil og 4 av dem med ulovlig kabel . Dem ligger nå uten strøm , kansje ikke bra i dette været men . Det er bitene kald vind å snø , så ikke noen deilig jobb om dagen .

Men det er da du tenker hvordan det er ombord i slike båter med "sytrådkabel" bla , ikke bra . Har sett nok av skrekk eksempler på hva folk har av varme ombord , hadde en (og sikkert flere og ) med 1200 w cupevarmer som surra å gikk vinteren igjennom . Hvor eller om det er farlig skal ikke jeg si noe om , men høres ikke bra ut syntes jeg .Så har du alle dem med gammle "slitene" viftovner .

Snakka om det i bua idag , det skulle vært en kontroll innimellom ombord i båtane . Da trur jeg vi hadde sett mange skrekk eksenpler , så det er lov å håpa det går bra .

Vært fint å høre om dem finner ut hvorfor det brant , så om noen hører det så ....

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Rart egentlig at forsikringsselskapene ikke KREVER at elinstallasjonene i båtene er i forskriftsmessig stand.

Pluss at det er UTROLIG mye "rallemikk" i form av egen-utført el arbeid... Underlig at det ikke brenner mere!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Forsikringsgodkjent? I fjor vinter hadde jeg en vifteovn med termostat og overopphetingbeskyttelse surrende å gående i båten, jeg ringte forsikringselskapet mitt som er gjensidige, og fortalte om dette og om det var serskilte krav til slikt med tanke på at det skulle gå gale, fikk i svar at så lenge en gjevnlig hadde tilsyn var det tilfredstillende nok for dem, båten låg i hagen og jeg har tilsyn hver dag, ukentlig ombord.

I år har jeg imidlertid gått for kald båt, altså ingen form for oppvarming, så langt virker det å fungere fint.

Hva jeg ikke forstår er hvordan det faktisk går an at man kan snakke om at jorfeil eksisterer på båter i havna. Greit at det kan oppstå slik feil men at havnas el.anlegg ikke har forskriftsmessig jordsikring av alle strømuttak, det forstår jeg ikke. Ikke at jeg er elektriker, men jeg har forstått det slik som at det i vår havn er slik at jordværnet øyeblikkelig slår ut om det er slik feil på en av forbrukerne/båtene. Selv små jordfeil fører til utkobling i vår havn. Da vi la opp anlegget i havna vår var det krav til at det i alle strømuttak skulle være slik jordfeilbryter. Holder ikke dette?

Etter dem nye krava er det ikke mye å gå på , dem feila som vi måler på båtane i havna. Dem er så små ,men nok at det ikke er lov .Men så lite at jordfeilbryter på brygge eller ombord ikke slår ut. Jeg er kun en visegutt ,så detta har jeg ikke mye peil på .Se annen tråd ,strømproblemer .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Og kanskje vifteovnen til og med var "forsikringsgodkjent"!!

Jeg tror den eneste forsikkringsgodkjente vifteovnen for båt jeg har hørt om har kjeramisk element og sikkerehetsbryter ved velt.

kostet ca 700 kr på Maritim når jeg kjøpte den....

Om slike kan starte brann om viften stopper aner jeg ikke.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det luktet ille i dag også på havna, og båten er nok totalskadd, kan kanskje berge noe mekanisk utstyr, evt motorer.

Båten min så foreløpig ok, den har jo vinter "burka" på, politiet har fortsatt avstengt de nærmeste plassene.

Det er antageligvis strøm som er årsak, båten ble ladet med et bærbart aggregat (som stod på brygga) , et eller annet har muligens kortsluttet med brann som resultat.

Eier brukte aggregat da vi sliter med for lav ladespenning, 160-190V. I løpet av vinteren blir nye strømkabler trekt og vi vil da få stabil strømleveranse.

Er spenning 160-190 volt skadelig for elektrisk utstyr ?

Til dere som lurer... Det er nok med en kabeltrommel og en vifteovn på 1000 W. La kabelen være rullet opp på trommelen, la ovnen stå på. Så kan dere telle timer til det begynner å ryke av kabeltrommelen.

I dag skulle jeg kople lader fra Biltema i 2005 til batteriet på Jeep'en. Kun for å gi batteriet et lite piff, kona hadde glemt lyset på inne i bilen. Koplet til pluss og minus på batteriet og satt i støpselet. Fet røyk veltet ut av laderen, jeg hadde ikke enda ikke kommet så langt at jeg hadde slått den på. Satte den ned på bilen, og det gnistret mellom laderen og bilen. Nappet ut støpselet og koplet fra. Det er ikke så mye som skal til før det går galt.

Ikke i noen av disse tilfellene hadde det hjulpet med proff. elektriker.

En annen fin en er: Mist et støpsel i sjøen. Plukk det opp omgående, rist ut vannet og tørk det. Er dette da et sikkert støpsel? Jeg har også sett ett branntilløp på grunn av dette salt leder strøm. Her hjelper det heller ikke med fagfolk.

Man er nok i stor grad nødt til å foreta egne vurderinger.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...