Jump to content

Seile i separasjonsleden?

Astor

Recommended Posts

Jeg opplever at fritidsbåter jevnlig seiler i seperasjonsleden her i Oslofjorden når yrkestrafikken selv er bruker. Jeg hører yrkestrafikken bruker støt i fløyta for å påkalle oppmerksomhet. Andre ganger bruker de K-16 for å oppnå kontakt. Jeg ser det som en uting å seile i denne leden forbeholt ut og inngående yrkestrafikk.

I flere tilfeller har jeg selv syndet mot å gå i denne leden, men kun når jeg ikke har hatt yrkestrafikk innen for synlig avstand visuellt eller pr. radar/AIS.

SkaL man krysse denne leden bør/skal man gå rett over, d.v.s. at man skal benytte kortseste vei for å komme seg ut av seperasjonsleden på den andre siden. Dette gjelder om man går for seil eller benytter motor.

havn_227.jpg

Illustrasjonsfoto fra Drøbaksundet.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Astor, er du også en sånn en som liker å gjøre slik som reglene sier man skal?

Jeg er sånn sjøl, men har ofte på følelsen at det er håpløst umoderne - liksom ikke helt forenlig med moderne frihetsidealer, liksom ...

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Så vidt jeg vet er det ikke noe forbud om å seile i separasjonsleden. Det er vel knappest til å unngå skal men gå gjennom Drøbaksundet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Astor, er du også en sånn en som liker å gjøre slik som reglene sier man skal?

Jeg er sånn sjøl, men har ofte på følelsen at det er håpløst umoderne - liksom ikke helt forenlig med moderne frihetsidealer, liksom ...

Hilsen Hekksjø

Det er greit å ikke alltid føge moten. :wink:

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener Astor. Hvor kjører fritidsbåtene? I selve skillet/separasjonssonen hvor ingen båter skal seile, eller i hovedleiene som er forbeholdt større yrkesfartøy?

Selvfølgelig må man gå i sonen for større skip der farvannet tilsier at man ikke har annet valg. (Som f.eks. nord for Drøbak) Vi i fritidsbåter går vel helst i "kystsonen", leia rett utenfor separasjonsleden? I hvertfall forsøker jeg så langt det lar seg gjøre å holde meg godt unna nyttetrafikken. Så lenge jeg har vann nok å gå på vil jeg alltid prøve å slippe å henge meg kloss opp i nyttetrafikken. Som Hekksjø skriver, vi er vel såpass umoderne og ikke er forenelig med moderne frihetsidealer.

...for ikke å snakke om blinklys. Både generelt, og i rundkjøringer spesielt...

Som yrkessjåfør er jeg ganske bevisst å vise andre billister forståelse av hvor jeg skal i trafikken. Jeg mener at jeg alltid bruker blinklys i min ferdsel. Men jeg slurver sikkert med mye annet.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kan det være så nøye da? Skal jeg fra Son til Sandspollen, går jeg på en og samme kurs fra Kjøvangen til Storsand. Da går jeg først litt til høyre for nordgående "motorvei", så følger jeg den ganske langt, før jeg går et langt strekk mot "kjøreretningen" før jeg ankommer Storsand og Småskjær.

Men dukker det opp nyttefartøy, svinger jeg godt unna slik at det ikke blir noe i nærheten av en "situasjon". I tykk tåke ville jeg imidlertid lurt meg nordover langs land for så til slutt å krysse leden mest mulig 90 grader på leien.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ligger vel mest nærmere land enn separasjonsleden når jeg ligger jevnt i ca 20 knop ut fjorden, men et dilemma da er om man bryter fartgrensen hvis det dukker opp en 5 knopssone 50 eller 150 meter fra land...et sted skal man jo kjøre...skviset mellom nyttetrafikk og badegjester...

Jeg trives ikke midt i forventet trase for Kielfergene uansett om det er i indre eller ytre Oslofjord man kan jo få motorstopp.

COLREGS mener noe om separasjonsonene.

Rule 10

Traffic Separation Schemes

(a) This rule applies to traffic separation schemes adopted by the Organization and does not relieve any vessel of her obligation under any other rule.

(b) A vessel using a traffic separation scheme shall:

(i) Proceed in the appropriate traffic lane in the general direction of traffic flow for that lane.

(ii) So far as is practicable keep clear of a traffic separation line or separation zone.

(iii) Normally join or leave a traffic lane at the termination of the lane, but when joining or leaving from either side shall do so at as small an angle to the general direction of traffic flow as practicable.

© A vessel shall so far as practicable avoid crossing traffic lanes, but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.

(d)

(i) A vessel shall not use an inshore traffic zone when she can safely use the appropriate traffic lane within the adjacent traffic separation scheme. However, vessels of less than 20 meters in length, sailing vessels and vessels engaged in fishing may use the inshore traffic zone.

(ii) Notwithstanding subparagraph (d)(i), a vessel may use an inshore traffic Zone when en route to or from a port, offshore installation or structure, pilot station or any other place situated within the inshore traffic zone, or to avoid immediate danger.

(e) A vessel, other than a crossing vessel or a vessel joining or leaving a lane shall not normally enter a separation zone or cross a separation line except:

(i) in cases of emergency to avoid immediate danger;

(ii) to engage in fishing within a separation zone.

(f) A vessel navigating in areas near the terminations of traffic separation schemes shall do so with particular caution.

(g) A vessel shall so far as practicable avoid anchoring in a traffic separation scheme or in areas near its terminations.

(h) A vessel not using a traffic separating scheme shall avoid it by as wide a margin as is practicable.

(i) A vessel engaged in fishing shall not impede the passage of any vessel following a traffic lane.

(j) A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power driven vessel following a traffic lane.

(k) A vessel restricted in her ability to maneuver when engaged in an operation for the maintenance of safety of navigation in a traffic separating scheme is exempted from complying with this Rule to the extent necessary to carry out the operation.

(l) A vessel restricted in her ability to maneuver when engaged in an operation for the laying, servicing or picking up a submarine cable, within a traffic separating scheme, is exempted from complying with this Rule to the extent necessary to carry out the operation.

Bare husk at i Tyskebugta, Nordsjøen, Engelske kanal, langs kysten av Holland, Belgia og Frankrike, blir man bøtelagt om man seiler i separasjonsleden.

Dette må være fullstendig feil? Jeg har aldri blitt oppkalt eller blitt bøtelagt i disse områden for å ha seilt der i separasjonsledene. Har til og med ligget stille i engelskekanalen, midt i seilingslede i 12timer uten slik reaksjon, i tåka.

Men har hørt om at, når en krysser leden feil i Tyskebukta, er dem raskt på plass og vil gi deg bot. men ikke om du seilte riktig i den. Seiler kollega i Nederland fortalte om dette, men vet ikke om dette heller er tilfelle?

Og hvilken paragraffer står dette hen, om slike bøter? Det er jo nok at en gir plass for (runding eller for jibbing) :smiley: i ledene også, mere plass trenger en ikke å gi for å sette det på spissen. Men en må "snakke sammen"(Vhf,en), så en gir et klart trafikkbildet til andre.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Ud for hjemhavnen (Helsingør) har vi et meget trafikeret område med trafikseparering.

Under mit kursus til båd-certifikatet lærte jeg, at vi skulle krydse disse områder vinkelret samt ikke opholde os i separeringen for fx at fiske. Dette sker alligevel hver dag når lystfiskerfartøjerne fra Helsingør tager turister med på ture. Det fisker lystigt midt i området.

Der er vist ingen tvivl om hvad reglerne på dette område er. Der er heller ingen tvivl om at jeg har til gode at høre om nogen, der er blevet dømt eller har fået bøder for at sejle i trafiksepareringen. Så reglerne bliver ikke "enforcet". Og da den store ulykke skete i Øresund og et norsk skib påsejlede en lystfiskerbåd og fire personer omkom skete det også langt uden for separeringen...

http://soefart.synkron.com/graphics/synkro...ipperskagen.PDF

Andy

NEI " De Cåsta" det er helt riktig. Du har bare vært heldig å ikke blitt tatt! Seilte i høst opp fra Gibraltar og til Norge. Utenfor Belgia , Nederland og Tyskland, er faren for å bli tatt størst! Kystvakta lå og passet på flere steder. Hørte om en Engelsk seilbåt, som fikk en kraftig bot for å passere feil i Den Engelske Kanal. Ved Helgoland la en Danske seg utenpå meg, og han ble tatt i forbudsonen utenfor Helgoland 2 ganger. Han var heldig, fikk ikke bot, men en kraftig advarsel!

Ja, er enig om dette når en seiler feil, er en bot beretiget. Men når en seiler riktig i seperasjonsledene, kan jo enhver seile i dem. Selv under seilføring, og det kan gå litt sakte? En er jo ikke beretiget til verken advarsel eller bot da? Det kan jo være at dem har hørt trafikken min på Vhf,en, som har gjort at jeg ikke har fått bot da?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Som flere her har nevnt, er det ikke noe forbud mot å benytte en lystbåt, enten det er et maskindrevet fartøy eller et seilfartøy, i en seilingslei i et trafikkseperasjonssystem, såfremt man følger den seilingsleden som passer i den generelle retningen for seilasen i vedkommende led. Det er, som noen har poengtert, de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen, som regulerer dette. Men i tråd med regel 10 (j) skal et fartøy på mindre enn 20 meters lengde, eller et seilfartøy , ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. Dessuten, ut fra regel 10 (d) (i), andre ledd, kan fartøy på mindre enn 20 meters lengde, seilfartøy og fartøy som holder på med fiske, imidlertid i alle tilfelle benytte kysttrafikksonen., hvor dette er mulig.

• 3 år senere...

Regel nr. 10 i Sjøveisreglene omhandler dette:

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

(a) Denne regel gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen og fritar ikke et fartøy for plikt som følger av andre regler. (b) Et fartøy som bruker et trafikkseparasjonssystem skal: (i) følge den seilingslei som passer i den generelle retning for seilasen i vedkommende lei, (ii) så langt det lar seg gjøre holde seg klar av en separasjonslinje eller separasjonssone, (iii) normalt gå inn i eller ut av en seilingslei hvor denne begynner eller slutter, men når det går inn i eller ut av en lei fra hvilken som helst side skal det gjøre dette med så liten vinkel på den generelle retning for seilasen som er praktisk mulig. © Et fartøy skal så langt det lar seg gjøre unngå å krysse en seilingslei, men hvis det er nødt til det, skal det krysse på en kurs så nær som praktisk mulig tvers på den generelle retning for skipstrafikken. (d) (i) Et fartøy skal ikke benytte kysttrafikksoner hvis det kan seile sikkert i en passende seilingslei i det tilstøtende trafikkseparasjonssystem. Fartøy på mindre enn 20 meters lengde, seilfartøy og fartøy som holder på med fiske kan imidlertid i alle tilfelle benytte kysttrafikksonen. (ii) Til tross for underpunkt (d),(i), kan et fartøy anvende en kysttrafikksone til eller fra havn, offshore installasjon eller oppbygning, losstasjon eller et annet sted innenfor kysttrafikksonen, eller for å unngå øyeblikkelig fare. (e) Bortsett fra et fartøy som krysser en seilingslei eller et fartøy som går inn i eller ut av en lei, skal et fartøy normalt ikke gå inn i en separasjonssone eller krysse en separasjonslinje unntatt: (i) i nødstilfelle for å unngå øyeblikkelig fare, (ii) for å fiske inne i en separasjonssone. (f) Et fartøy som navigerer i farvann nær begynnelsen eller slutten av trafikkseparasjonssystemer skal gjøre dette med særlig forsiktighet. (g) Et fartøy skal så langt det lar seg gjøre unngå å ankre i et trafikkseparasjonssystem eller i farvann nær dets begynnelse eller slutt. (h) Et fartøy som ikke bruker et trafikkseparasjonssystem skal unngå det med så stor margin som praktisk mulig. (i) Et fartøy som holder på med fiske skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst fartøy som følger en seilingslei. (j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. (k) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med et arbeid som vedrører navigeringens sikkerhet i et trafikkseparasjonssystem er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å utføre dette arbeid. (l) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp en undervannskabel i ett trafikkseparasjonssystem, er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å kunne utføre arbeidet.

Bare husk at i Tyskebugta, Nordsjøen, Engelske kanal, langs kysten av Holland, Belgia og Frankrike, blir man bøtelagt om man seiler i separasjonsleden.

Hvor har du det fra ?? har du vært der med båt ? Vi gikk fra Bremehafen via cuxhafen til vest innseilingen til Kiel kanalen med båten min i vår, der er ingen forbud for lystfartøy og gå i den meget godt oppmerkete leden. Faktisk anbefalt å gå der, ettersom det avsindige tidevannet/strøm der nede, samt ekstremt langrunt gjør at du lett kan rote deg ut i elendighet ved å gå på egenhånd . Men skal du krysse den, er det alltid 90 grader på tvers, samme du ville gjort på en sterkt traffikert vei på land..

Jeg seilte østover utenfor kysten av Holand/Tyskland, men skulle over til Helgoland, så da ble det at jeg seilte videre i den vestgående leden uten å gå 90 grader, det var ingen skip i den vestgående, Da kom marinen med en stor fregatt for fulle maskner, men før de kom bort til oss var vi på andre siden, Vi hadde en lang prat over VHF siden den la seg med bauen 10 meter bak oss, når praten var over og den gikk ,fikk vi også besøk av Hellikopet fra den tyske marinen, vi vinket og de fløy videre,

Noen skal de jo ha å gjøre, en stor marine og liten kystlinje, :)

-------

En fransk regatta seiler ligger nå an til og få 100.000 pund i mult for ikke å følge reglene nede i kanalen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ja, du var vel kanskje heldig da Careka, som ikke fikk deg en " ticket " av Tyskerne. Der vi gikk var heller ikke trafikken større en at en langsgående kryssing hadde gått greit, men advarslene var gått innprentet, så vi holdt oss til Tysk grundighet..

Men hovedkanalen i Amsterdam, den som går ut i Norsjøen, der var trafikken omtrent som en motorvei hjemme i rushet.. da forstår man grunnen til 90 graderen..

Neste gang så blir det 90 grader . Jeg forventa jo å bli boret av en lettbåt, men jeg spillte litt dum, og gav dem alt av info de spurte om,

De sa da at de ikke var borte ved meg før jeg hadde forlatt sonen, så de ville sende et brev til norske myndigheter, ang min oppførsel. og takket for samarbeidsviljen min, så gav de fulle mugger og gikk.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...